• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Henke01

Omega
Precis, tack för svar och det är väl lite det jag tänkt också. Vad tar en urmakare för att kolla klockor generellt?
Så lite. Köper du på KS kan du också mest troligt känna dig trygg om det är från en medlem med bra referenser.
Gällande prisbilden hos en urmakare vet jag faktiskt inte, gissningsvis skiljer det sig en del men det bör varken vara särskilt utmanade eller tidskrävande att bara bedöma huruvida klockan är äkta eller ej. Lämnar dock frågan öppen så får någon med mer kunskap inom ämnet hoppa in :)
 

PGH

Breitling
kanske lite OT men, från en nyintresserad (grön som djävulen): Vad tycker ni om Sjöö Sandström? Jag är ganska sugen på en Royal steel worldtimer (36) men Jag har reagerat på att flera sidor rabatterar just den modellen? Är den forwned upon i klocksammanhang av någon anledning?
 

skoofa123

Omega
kanske lite OT men, från en nyintresserad (grön som djävulen): Vad tycker ni om Sjöö Sandström? Jag är ganska sugen på en Royal steel worldtimer (36) men Jag har reagerat på att flera sidor rabatterar just den modellen? Är den forwned upon i klocksammanhang av någon anledning?
Jag var sjukt sugen på en Royal steel, har egentligen nästan bara hört bra grejer om dom.
 
Tack för denna tråd! Passar mig perfekt som är ny i denna klockvärld!
Är ute efter att hitta båda en stilren klocka och en klocka jag kan ha på mig under diverse fjäll/bergsbestigningar.
 
kanske lite OT men, från en nyintresserad (grön som djävulen): Vad tycker ni om Sjöö Sandström? Jag är ganska sugen på en Royal steel worldtimer (36) men Jag har reagerat på att flera sidor rabatterar just den modellen? Är den forwned upon i klocksammanhang av någon anledning?
Är också intresserad av en Sjöö Sandström. Dom jag sett ser väldigt stilrena ut :)
 

Dosty

Breitling
Då har jag en fråga. Rolex ska nyligen ha bytt ut Warranty card så att det varken står vilken AD eller köpare det var på cert. Nu är jag på jakt efter en 123264 men orkar inte vänta i 6 månader för att få den från AD. De flexta Gråhandlare på chrono 24 säger att originalkvittot inte finns för att behålla integritet på första köparen samt AD. Förlorar jag något stort värde på att inte få med originalkvittot? Blir en så ny klocka svår att sälja sen?
 

H4NK

Omega
Hej!

Helt ny på forumet, även om jag lurat lite i bakgrunden och läst lite.
Har länge varit sugen på mitt första "riktiga" klockköp och tycker jag börjar närma mig - men det kvarstår fortfarande en del frågetecken som behöver rätas ut innan det är go time.

Jag har alltid varit sugen på en dykare, stål och insett att det gärna får vara blå boett och bezel, ej kronograf - dvs något lite sportigare men ändå dressat.
Har starkt ha begär för Breitling Superocean Heritage II men är kanske inte helt frälst i meshbandet och priset är kanske, kanske, i högsta laget även om jag mäktar med det. Just den blåa färgen är fantastisk!
Börjat snegla lite på alternativ så som Tudor Black Bay - både vanliga och '58 men är inte helt frälst i kronans utseende och saknar datumvisare (hur ofta kommer jag använda den är en annan fråga men det är en snygg touch tycker jag).
Om man skulle sträcka sig lite till finns ju Omega Seamaster men då är det istället fräsningen runt bezeln jag inte är helt 100 på och den extra kronan.
Samma visa med Tag - bezeln faller mig inte riktigt i smaken och märket känns inte tillräckligt "klocka-for-life" när man ändå ska slå till.
Vill inte ha något mellansteg så länge utan göra ett riktigt köp - utan att för den delen lägga för mycket pengar. Skulle dels inte vara bekväm med högre summa på handleden eller kunna försvara ett sånt köp med två småbarn hemma.

Så... vad tycker ni? Är det några klockor som gått mig förbi? Behöver inte vara just den färgkombinationen kanske men verkligen fastnat för blå/blå från Breitling.
Tar gärna emot tips.

Till noteringen hör ju att jag inte sett någon av klockorna "live" än, utan bara bild. För en som bor i Stockholm - är det Krons som har bäst utbud av de märken jag googlat hittills?
Läst mig till att det kan finnas "prutmån" hos AD - hur väl stämmer detta och hur frågar man helt enkelt om bästa pris? Eller att dom skickar med första servicen eller så?
En anledning till att jag är ute efter att köpa hos AD är för känsla av att komma hem med en låda och ha sin lilla unboxing med en helt ny klocka, även om det kostar lite extra och jag säkert kunde fått något flottare om man gick lätt begangat.



/ Henrik
 
Kan bara instämma med många föregående talare - stort tack för alla goda råd inför klockköpet.
Inte bara första inlägget som varit matnyttigt, även inlägg senare har för min del varit bra vägleding
 

spelevinken

Breitling
Hej!

Helt ny på forumet, även om jag lurat lite i bakgrunden och läst lite.
Har länge varit sugen på mitt första "riktiga" klockköp och tycker jag börjar närma mig - men det kvarstår fortfarande en del frågetecken som behöver rätas ut innan det är go time.

Jag har alltid varit sugen på en dykare, stål och insett att det gärna får vara blå boett och bezel, ej kronograf - dvs något lite sportigare men ändå dressat.
Har starkt ha begär för Breitling Superocean Heritage II men är kanske inte helt frälst i meshbandet och priset är kanske, kanske, i högsta laget även om jag mäktar med det. Just den blåa färgen är fantastisk!
Börjat snegla lite på alternativ så som Tudor Black Bay - både vanliga och '58 men är inte helt frälst i kronans utseende och saknar datumvisare (hur ofta kommer jag använda den är en annan fråga men det är en snygg touch tycker jag).
Om man skulle sträcka sig lite till finns ju Omega Seamaster men då är det istället fräsningen runt bezeln jag inte är helt 100 på och den extra kronan.
Samma visa med Tag - bezeln faller mig inte riktigt i smaken och märket känns inte tillräckligt "klocka-for-life" när man ändå ska slå till.
Vill inte ha något mellansteg så länge utan göra ett riktigt köp - utan att för den delen lägga för mycket pengar. Skulle dels inte vara bekväm med högre summa på handleden eller kunna försvara ett sånt köp med två småbarn hemma.

Så... vad tycker ni? Är det några klockor som gått mig förbi? Behöver inte vara just den färgkombinationen kanske men verkligen fastnat för blå/blå från Breitling.
Tar gärna emot tips.

Till noteringen hör ju att jag inte sett någon av klockorna "live" än, utan bara bild. För en som bor i Stockholm - är det Krons som har bäst utbud av de märken jag googlat hittills?
Läst mig till att det kan finnas "prutmån" hos AD - hur väl stämmer detta och hur frågar man helt enkelt om bästa pris? Eller att dom skickar med första servicen eller så?
En anledning till att jag är ute efter att köpa hos AD är för känsla av att komma hem med en låda och ha sin lilla unboxing med en helt ny klocka, även om det kostar lite extra och jag säkert kunde fått något flottare om man gick lätt begangat.



/ Henrik
Har själv BSH II och tycker den är grym och då med mesh, blått och silver = bäst!
 

uncletom

Breitling
Jag är också helt ny med visarklockor, dessto mer erfaren av äldre digitalklockor. Men nu vill jag köpa en riktig VISARKLOCKA av något slag. Något med tydlig tavla, äkta siffror (inga romerska eller bara små sträck), och den bör ha sekundvisare. Nån som på rak arm kan rekommendera några sådana klockor? Eller är jag för vag?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är också helt ny med visarklockor, dessto mer erfaren av äldre digitalklockor. Men nu vill jag köpa en riktig VISARKLOCKA av något slag. Något med tydlig tavla, äkta siffror (inga romerska eller bara små sträck), och den bör ha sekundvisare. Nån som på rak arm kan rekommendera några sådana klockor? Eller är jag för vag?
Lange 1815.
1609627796714.png
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag är också helt ny med visarklockor, dessto mer erfaren av äldre digitalklockor. Men nu vill jag köpa en riktig VISARKLOCKA av något slag. Något med tydlig tavla, äkta siffror (inga romerska eller bara små sträck), och den bör ha sekundvisare. Nån som på rak arm kan rekommendera några sådana klockor? Eller är jag för vag?
... dvs, du är för vag. ;)
Du kanske ska läsa första inlägget i den här tråden (igen?)... det finns ofantligt många olika klockor i priser från hundralappar till hundratusentals kronor, så du behöver nog vara mer specifik, speciellt när det gäller prisklassen. En annan delare är om det ska vara kvarts eller mekanisk.
 

mrcasual

Omega
2-Faktor
Bra guide! ...men är det inte dags för "min andra klocka" snart? 😋 (om hanteringen av en klocksamling med tankar kring winders, batteribyten, serviceintervall beroende på användningsfrekvens etc.)
 

uncletom

Breitling
Tackar Pemlock. Jag började faktiskt läsa första inlägget men fick en ADHD-attack efter så där 10% och var tvungen att ta ett bloss på balkongen för att jorda mig. Jag får återkomma till studierna efter en, .. tre koppar kaffe. Bra info hur som helst, jag ska läsa hela inlägget, det lovar jag.

Zippan slog däremot huvet på spiken. (Tackar Zippan). Kollar Langes sortiment men dom känns lite för ... hmm... billiga för mig 😜
Jag köpte hur som helst en Swiss Alpine Military hos klockmagasinet efter noggrant övervägande mellan ett par andra modeller, bla Seikos "SRPC85K1 automatic", något som direkt slog mig som användbart. Efter en tids ältande och några farligt manuella tillämpningssimuleringar konstaterade jag att klockan för mig var just denna (bilden nedan). Stor, fin med tydliga siffror och säkert värd sin vikt i rostfritt. Och efter att jag omsorgsfullt kortat ner bandet ett par cm sitter klockan nu som gjuten på min vänstra, och min tjej påpekar att jag går runt med ett nytt slags leende senaste dagarna.
 

Bilagor

  • Swiss Alpine Military 04.JPG
    Swiss Alpine Military 04.JPG
    82.9 KB · Visningar: 38
Hej,

ny här på sidan med lite funderingar på att köpa klocka över nätet . Har tittat på Sinn och fortis ( ska ge mig in i klockvärlden) och vad jag kan se så har sinn en återförsäljare i Sverige medans fortis har i Tyskland ! Rent praktiskt är de en fördel om man ser till service eller om man får något fel på klockan (garantitiden) att åf finns nära en ? Tänker ändå att man lägger ju lite pengar på klockan och eftersträvar även god service /k
 
Bra information från er alla, försöker få över frugan att fatta intresse för klockor. Kanske ska be henne skaffa en användare här :)
 

Jetlagged

Breitling
Bra genomgång. Är inte på något sätt ny med klockor men det fanns även för mig ett par infallsvinklar som jag ej betänkt innan.
 
Topp