• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En klocka är värd precis det du är villig att betala, dvs vill du ha premium upplevelse, trygghet mm så är man beredd på att ja det kostar lite mer och då knallar man till sin lokala AD.
Saker kostar pengar bara att inse, och för er i internet generationen så kanske det kommer som en överaskning..

Gråhandel gynnar tyvärr sällan någon finns många exempel på det innom många bransher.

Ja nä, menade inget mot det du skrev, snarare att jag undrade varför de inte ville svara exakt på var det var. Samma sak som att någon aldrig berättar om pris och dylikt, inte ens när de blir frågade. Det är tråkigt, eftersom de flesta är intresserade av att få fram någon sorts ungefärligt pris på klockor, så man vet att man inte överbetalar hos en AD, eller begagnat för den delen.

Vadå betalar överpris hos AD, dom har ju ett listpris, det är väl det du ska betala?

Sedan så kan ju ADn välja att ge rabatt om man är en bra kund, kanske köper en viss typ av klocka men inget man ska gå och räkna med...

Börja med att gå och prata med en AD och känn av läget, det kanske finns prutmån, eller inte...

Sitta här och kräva att veta vad folk får betala??? ska du sedan gå och kräva samma pris som en kund som kanske köpt +10 klockor har fått???

Tycker du det är rätt?

Vadå betalar överpris hos AD, dom har ju ett listpris, det är väl det du ska betala?

Sedan så kan ju ADn välja att ge rabatt om man är en bra kund, kanske köper en viss typ av klocka men inget man ska gå och räkna med...

Börja med att gå och prata med en AD och känn av läget, det kanske finns prutmån, eller inte...

Sitta här och kräva att veta vad folk får betala??? ska du sedan gå och kräva samma pris som en kund som kanske köpt +10 klockor har fått???

Tycker du det är rätt?

Tycker att med tanke på att man kan gå in till vissa mindre AD's och det första de säger är "jag ger dig bästa priset", vilket visar på att det finns en ordentlig prutmån, samma sak på bilar och andra dyrare varor. Det är inräknat att det ska prutas/ge rabatter/skicka med extra grejor, då känns det lite som att man blir lurad om man inte vet om detta och bara pröjsar fullt pris hej svej. Självklart ska en kund som är en god kund, eller som handlar 3-4 ur samtidigt få ett bättre pris, det fattar väl vem som helst, men att kräva att folk pröjsar listpris på sina första 7-8 ur annars är man en dålig kund och en usel människa tycker jag är lite att ta i. Uppenbarligen, olika åsikter, landet mellanmjölk etc. Jag har köpt en klocka hos AD, och idag beställt en på internet för att jag inte hade något annat val, hade nog köpt den hos AD också om möjligheten fanns.

Handlar inte om att kräva att veta vad folk får betala, handlar om att få ut någon slags median så att man vet vad man har att röra sig med när man talar med AD's, kanske leder detta till att fler människor faktiskt vågar gå och pruta/diskutera med AD's, än att bara köpa på internet från hemmets trygga vrå..

Tycker att med tanke på att man kan gå in till vissa mindre AD's och det första de säger är "jag ger dig bästa priset", vilket visar på att det finns en ordentlig prutmån, samma sak på bilar och andra dyrare varor. Det är inräknat att det ska prutas/ge rabatter/skicka med extra grejor, då känns det lite som att man blir lurad om man inte vet om detta och bara pröjsar fullt pris hej svej. Självklart ska en kund som är en god kund, eller som handlar 3-4 ur samtidigt få ett bättre pris, det fattar väl vem som helst, men att kräva att folk pröjsar listpris på sina första 7-8 ur annars är man en dålig kund och en usel människa tycker jag är lite att ta i. Uppenbarligen, olika åsikter, landet mellanmjölk etc. Jag har köpt en klocka hos AD, och idag beställt en på internet för att jag inte hade något annat val, hade nog köpt den hos AD också om möjligheten fanns.

Jag har då aldrig varit med om att en AD för klockor säger "jag ger dig bästa priset" och då har jag vandrat runt i många ADs, både i Sverige och utomlands Inte ens på Ur&Penn har jag varit med om det.
Bilhandlare däremot är en annan femma...

Antalet privatpersoner som handlar 3-4 dyra ur (20.000+/st) samtidigt till sig själva hos AD är så få att de är snudd på obefintliga.

Handlar inte om att kräva att veta vad folk får betala, handlar om att få ut någon slags median så att man vet vad man har att röra sig med när man talar med AD's, kanske leder detta till att fler människor faktiskt vågar gå och pruta/diskutera med AD's, än att bara köpa på internet från hemmets trygga vrå..

Alla är väl olika i sina sätt att pruta. För min del vill jag gärna ha en dialog med säljaren där man pratar klockor och intresse, man känner själv varåt det bär i diskussionen och även diskutera priset. Det värsta som kan hända är att man får ett nej och till syvende och sist så måste du trots allt känna att du har gjort en bra affär och gå därifrån nöjd.

Det finns generellt sätt en mycket bra anledning att köpa i en affär och inte på nätet, nämligen att jag får varan direkt. Men om den inte finns hemma kan jag lika gärna köpa på postorder/nätet, speciellt om leveranstiden är kortare än vad den lokala handlaren anger.
Om man sedan bor på landsorten finns ju t.ex. "exklusiva" klockor ändå inte tillgängliga lokalt...

Har inte läst en bråkdel av denna tråd, men jag föredrar AD. Jag har visserligen endast handlat ny klocka en gång i mitt liv, men det var en upplevelse värd att handla i butik mycket mer än att köpa en klocka online. Att testa olika klockor samt diskutera dessa med en (förhoppningsvis) likasinnad klockentusiast vid eventuellt köp väger mer än att beställa från gråhandlare för mig.

Nä, ångrar att man började läsa denna tråden, riiktigt humörsänkande:drowning: . Hatar ryggdunkarforum men det här var botten.Nu är det dags att gå tillbaka till trådar med klockor igen för mig iaf:D

Jag inser att detta kommer låta provocerande, men det är en ärlig fråga.
Hur mycket av vurmandet för AD:ar och föraktet mot gråimport handlar om att gråimport sänker priserna på andrahandsmarknaden?

Jag har ännu inte läst färdigt tråden men måste inflika, klockor har inte "saftiga" marginaler. Så kallade modeklockor ligger bäst till men deras prisbild gör naturligtvis att butikens lager måste omsättas flera gånger för att vara lönsamt.

Jag har ännu inte läst färdigt tråden men måste inflika, klockor har inte "saftiga" marginaler. Så kallade modeklockor ligger bäst till men deras prisbild gör naturligtvis att butikens lager måste omsättas flera gånger för att vara lönsamt.

Har du jämfört priserna på nya klockor på t.ex. chrono24 med de hos en AD?
Så nog finns det marginaler, frågan är var.

Har du jämfört priserna på nya klockor på t.ex. chrono24 med de hos en AD?
Så nog finns det marginaler, frågan är var.

Jag har jobbat många år i branschen med återförsäljare. Marginalerna är inte särskilt stora. Hur många av säljarna har en fysisk butik? Hur många anställda har de? De kan ge rabatterna däför att de kan hålla kostnaderna nere, ta in ur styckvis och behöver inte ligga på större lager. Med rabatterna har de säkert en hyffsat snabb omsättning på uren som de tar igen på sina minskade marginaler på varje ur.

Jag har jobbat många år i branschen med återförsäljare. Marginalerna är inte särskilt stora. Hur många av säljarna har en fysisk butik? Hur många anställda har de? De kan ge rabatterna däför att de kan hålla kostnaderna nere, ta in ur styckvis och behöver inte ligga på större lager. Med rabatterna har de säkert en hyffsat snabb omsättning på uren som de tar igen på sina minskade marginaler på varje ur.

Hur stor marginal tror du att de har på en Rolex?

Hur stor marginal tror du att de har på en Rolex?

Rolex vet jag inte säkert vad de har, Omega vet jag, breitling, Tag, JLC, IWC vet jag. Känner dock inte riktigt för att skriva ut det här. Men jag kan tänka mig att Rolex ligger kring samma marginaler som övriga ovan med tanke på att de alla ligger ganska nära varandra. Den enda av dem som sticker ut är Omega, och inte på ett positivt sätt.

Rolex vet jag inte säkert vad de har, Omega vet jag, breitling, Tag, JLC, IWC vet jag. Känner dock inte riktigt för att skriva ut det här. Men jag kan tänka mig att Rolex ligger kring samma marginaler som övriga ovan med tanke på att de alla ligger ganska nära varandra. Den enda av dem som sticker ut är Omega, och inte på ett positivt sätt.

Ganska meningslös post iom att du väljer att inte skriva vilka marginalerna är.

Med risk för att på riktigt svära i kyrkan så är min "gissning" att de har en marginal på +/- 30% på rek. priset.

Om nu Spencer tycker att det är bästa att handla av Svensk AD och eventuellt kan hjälpa andra att få till en schysst deal så är väl det bara bra, varför denna negativitet? eller utmynnar allt i ren avundsjuka?

Att han sedan gjort ett gott intryck hos Rob E och får till bra affärer är väl bara för alla parter, för Spencer, de han kan hjälpa samt Rob E som får sälja lite av en "win win situation" eller?

Läser man lite mellan raderna verkar det som en del i tråden har ett ont öga till Rob E, varför vet jag inte.

Personligen har jag blivit bra bemöt trots att inget köp skett där än, däremot kommenterade dom min Daytona och frågade hur jag fått tag i den då dom hade väntetid hos sig då, jag sa vart den var köpt (svensk AD) och dom gratulerade till ett fint köp.

Ricrob sa "Ge och ta" jag säger "You scratch my back and I'll scratch yours" sen får folk tycka att det är rätt eller fel det ger jag på ren svenska fan i. Sluta gnäll och var tacksamma för den eventuella hjälp gällande köp/kunskap Ni kan få av Spencer mfl. här på forumet.
WP_20131026_001.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp