• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
då har du ingen koll då nya lagar kräver att en viss del (procent-mässigt) måste ha tillverkat i tex italien för att få skriva "made in italy". finns därför otroligt många lyxföretag som syr ihop grejerna i Asien, för att sedan skeppa dom till italien och kanske sätta på en knapp och därmed ha rätten att skriva "made in italy". face the fact.

Precis! Läs Gomorra och fundera sen på vad made in Italy verligen betyder när du torkar dig efter badet i tron om att handuken är sydd av en stolt Italiensk tant i milano - Not

Går jag till butik vill jag ha något extra mot vad jag får annars.

Är jag dum i huvudet som lagar mat hemma, som ofta är godare, istället för att gå på restaurang och kastar ut pengarna på halvtaskig service och sådär bra mat. Köper dessutom ett bra vin på bolaget till ett sjukt lägre pris än på restaurangen.
Skjut mig, eller?

Går jag till butik vill jag ha något extra mot vad jag får annars.

Är jag dum i huvudet som lagar mat hemma, som ofta är godare, istället för att gå på restaurang och kastar ut pengarna på halvtaskig service och sådär bra mat. Köper dessutom ett bra vin på bolaget till ett sjukt lägre pris än på restaurangen.
Skjut mig, eller?
Det där går inte riktigt att jämnföra med klockor, på restaurang betalar man ju även för att slippa laga, diska, städa efteråt samt servicen man får. Men visst kan jag hålla med att maten man själv lagar ofta är godare än den på krogen, men det är ju en annan sak.

Det där går inte riktigt att jämnföra med klockor, på restaurang betalar man ju även för att slippa laga, diska, städa efteråt samt servicen man får. Men visst kan jag hålla med att maten man själv lagar ofta är godare än den på krogen, men det är ju en annan sak.

Precis, där får man ändå någon typ av service, men många gånger är de långt ifrån den servicen det skulle krävas för att vara värt.
En klockaffär ska, i bästa fall, bara ta emot mina pengar. Vilken klocka jag vill ha kan vara bestämt sedan innan. Mervärde, inget emot onlineshop, påslag, enormt.

Jag har väldigt svårt för mentaliteten hos människor som alltid jagar bästa priset. Precis samma sorts människor som plockar fram miniräknaren och börja räkna ut exakt hur mycket de ska betala av restaurangnotan. Pinsamt och i slutändan är det alltid dessa människor som blir blåsta. Det finns ett ryskt ordspråk som säger att den som snålar alltid får betala två gånger, vilket jag tror är helt sant.

Tror gemene man som inte köper/säljer klockor på löpande band som vi här på KS nog gärna går till en AD för:

1. Kunna prova ut vilken klocka man vill ha(många kanske inte ens vet vad dom vill ha när dom går och ska handla)
2. Kunna känna sig säker att man får en 'äkta' klocka (Nog det viktigaste för många)
3. Kunna känna sig säker att 'OM' någonting händer så får man hjälp
4. Många vill nog ha ett ordentligt kvitto osv när dom köper en dyr klocka, här blir många fartblinda men för folk i allmänhet är ett klockinköp för mellan 30k-60k ett köp dom bara gör en gång i livet...

+att dom flesta nog köper en klocka som dom sedan har under en lång tid och aldrig planerar sälja, då spelar priset inte så stor roll eller åtminstånde väger fördelarna ovanför upp dom extra tusenlapparna man kan tjäna på att handla via gråhandlare/begagnat via nätet osv inte, som för oss här där vissa säljer klockor efter dagar/veckor/månader och då vill man vara säker på att inte göra förlust...

Gemene man skulle nog inte vilja köpa en osedd klocka för 30k-60k från en handlare från Italien som dom inte vet något om, vi här på KS har fördelen att kunna rådfråga andra köpare om specifika klockor och handlare, och även folk härifrån blir blåsta, eller åtminstånde känner att dom inte har fått det dom trodde.....Läs oservade, inte skicket som beskrevs osv...

Vi är en liten klick av klocknördar och har nog mer vana/ovana att ta större risker med internethandel, många andra vågar säkert handla skor/böcker/kläder osv av kända svenska siter men inte klockköp för tiotusentals kronor...

Personligen så tycker jag att märkerna själva bör ta sitt ansvar gällade gråhandeln, såå svårt ka det inte vara att få tag i vilka ADs som pumpar utt dinkor bakvägen...

Märkerna tycker gråhandeln är ett problem och dom är ju dom som kan stoppa problemert genom att rensa ut bland sina ADs

Gråhandlarna måste ju få tag i klockorna och stryper man tillförslen så försvinner ju gråhandeln...

Easy peasy....

Jag har väldigt svårt för mentaliteten hos människor som alltid jagar bästa priset. Precis samma sorts människor som plockar fram miniräknaren och börja räkna ut exakt hur mycket de ska betala av restaurangnotan. Pinsamt och i slutändan är det alltid dessa människor som blir blåsta. Det finns ett ryskt ordspråk som säger att den som snålar alltid får betala två gånger, vilket jag tror är helt sant.

Jag håller egentligen med dig, men här handlar det inte om att snåla på varan utan att välja bort de tjänster man inte är intresserad av. Och återigen, vi är inte gnidna jävlar som försöker spara in sista kronan.

Jag köpte precis en speedmaster. AD:n på stan tar 32800 kr (eftersom man inte ska snåla bryr jag mig inte om rabatter här). En handlare i tyskland tog under 22500 inkl frakt och försäkringar. Det är över 30% och en bra semester.

Härlig tråd...

Det enda som är säkert är att folk tänker och resonerar olika och att Sir Spencer fortsätter sitt korståg mot gråhandeln (för någon fråga var det ju egentligen inte...)
... Lycka till bäste ädling...

Fy fan va den här tråden gick från vettig och diskuterbar frågeställning till drypande avundsjuka och gnäll..

Ni som bölar över att ngn kanske känner ngn som kanske kan göra livet lite lättare för en.. Skaffa vänner. Nätverka. Jag vet att vi befinner oss i Sverigen, köernas förlovade land men det är ok att sticka fram hakan ibland. Och det gäller överallt! Vem tror ni får sin utbetalning från Förs kassan först t.ex., smygarn som vackert väntar, eller den som ligger på lite? Samma i sjukvården, skola, idrott, etc. Vakna upp, skaka av er lite jante och börja nätverka, det är sällan för sent.

Jag köpte personligen en ny Sub 116613LB från Rob E, som Spencer villigt och vänligt hjälpte till med, dels genom att putta mig över kanten och dels att trygga bästa möjliga service och allt runt om. Jag är jävligt tacksam och kommer be om hjälp igen och vet ni vad? Gissa om Spencer kommer få det lilla extra av mig om/när han behöver en begagnad bil eller har ryggskott? Svaret är ja och det gäller Daniel, Marcus och de andra på Rob E också. Nätverk. Ge och ta.

Vad är problemet med att respektera att var och en gör som han/hon vill. Köp nytt hos AD om du känner för det och anser dig ha råd.Köp på nätet nytt eller begagnat om det är vad du vill göra. Vi pratar faktiskt lyxkonsumtion på det här forumet, inte hur man får de sista slantarna att räcka till mat för dagen:)

Kan väl avsluta med att säga att känslan av att köpa en ny klocka hos AD är oslagbar, men det är tydligen många här som aldrig får uppleva den...

Det är väl precis det som det hela handlar om…. Internet mfl andra "inköpskanaler" kan nog aldrig toppa den!

Men - för de allra flesta handlar det till syvende och sist om den egna ekonomin: att hålla "klock-kapitalet" intakt och helst på plus, ha råd med ordentlig semester med familjen, byta bil rimligt ofta, ny stereo, ny värmepanna osv, osv… Och då kommer den lokala AD:ns väl och ve i andra rummet.

På tal om musikalitet - vad som gör mig ledsen i en så här pass intressant diskussion är att trådskaparen och "dirigenten" själv tappar "tonen" så fort någon tycker "fel". Ts är ju en hyffsat offentlig person som bla exponerat sig i Rob E's kundtidning "Doing time" och som de flesta här på forumet har stor respekt för - men dålig argumentationsteknik låter alltid "falskt". Men sedan låter speciellt avundsjuka, missunnsamhet och småskurenhet ännu falskare!

Live and let live!

Till en början, innan mitt inlägg fortsätter, måste jag poängtera att jag inte har några problem att dela restaurangnotan jämnt eller ta hela notan då och då. Följande inlägg gäller övriga punkter i det citerade inlägget :p

Med risk för att låta som en tråkig person som kommer med pekpinnar...

Följande är givetvis en generalisering, men applicerat i de flesta fallen. Man blir inte rik/förmögen på att ha en hög lön man blir rik på att ha kontroll på utgifterna, framför allt de små utgifterna. Detta innefattar allt från så triviala saker som att handla Svennes kaviar istället för Kalles kaviar och där med spara de 4 kr som är prisskillnaden. Det är extra relevant när det gäller lyxkonsumtion som enbart handlar om att införskaffa saker man inte behöver.
Ser man till nästan samtliga framgångsrika företagare har de blivit framgångsrika först och främst för att de förstår att ha stenhård kontroll på utgifterna.

Det finns många personer som ligger långt från toppen i löneligan men som faktiskt är oerhört förmögna just av den anledningen att de har kontroll över sina utgifter. Dessutom brukar inte dessa personer mörkas just för att de inte lever ett liv i överflöd.

Och varför allt detta svammel från mig?
Jo för att det är just detta det handlar om, man har långsiktigt igen mycket mer på att jaga lägsta priser framför att vara tjenis med killen eller tjejen hos den lokala återförsäljaren.

Jag tycker den här frågan (och kanske framför allt svaren på den) är riktigt intressant. Att folk generellt sett inte ser, eller vill se, en koppling mellan hur de agerar och hur samhället ser ut är ju väldigt tydligt, men vad ska man göra åt det?

Det är likadant i smyckesbranchen. Kunderna kommer in, provar ringar, klagar på att vi inte har alla storlekar av alla modeller hemma och köper sedan på nätet OCH gnäller sedan på att det var dyrt att ändra storlek för att det blev fel då de beställde.
Lösningen -tror jag- är tvådelad.
Dels gäller det att skillnaden mellan handlarpriset på vad det nu är och billigast möjliga-priset på samma vara kan inte skilja för mycket, då kan man inte erbjuda ett mervärde som handlare som motiverar prispåslaget för kunden, och dels måste alla fysiska butiker i hela Sverige ha ett bra svar, i alla fall inför sig själva, på den enkla frågan "Varför ska jag som kund handla av dig i stället för på nätet där det är XXX billigare?".
Om mervärdet sedan är lite extra förmåner eller något annat beror på bransch och kunder.

Att sedan diskussionen spårade rätt rejält och började handla om vissa personers specifika roll hos vissa butiker, well, sådant är internet. Det är svårt att diskutera en sak i taget, och människor har lätt att ta illa upp för att de inte är med i ett visst sammanhang. Jag kan sitta hemma och sura över att jag nog inte skulle få bubbel hos Rob, men, har jag köpt något av dem eller är kan förväntas köpa något inom en snar framtid? Nej.

Däremot tänker jag någon gång köpa en bättre klocka i en bättre butik, skillnaden mellan internetpriset och AD-priset betalar jag i det fallet för upplevelsen

Intressant diskussion. Varför köper man t ex en klocka för 50 tkr när en Ur&Penn visar tiden precis lika bra? Säkert lika många svar som användare. Lyxkonsumtion, visst, till viss del. Gamle far lärde mig att kvalitet alltid lönar sig i långa loppet. Personligen vill jag uttrycka ett intresse, och det behöver nödvändigtvis inte vara ett ur inköpt nytt (har sådana också) utan ett kvalitetsur med fin patina tar jag gärna över till en bra peng. Huvudsaken den är skött ordentligt med bra historik. Tycker däremot att AD:n har en viktig roll när det gäller service, val av band/länkar o s v.

Jag håller egentligen med dig, men här handlar det inte om att snåla på varan utan att välja bort de tjänster man inte är intresserad av. Och återigen, vi är inte gnidna jävlar som försöker spara in sista kronan.

Jag köpte precis en speedmaster. AD:n på stan tar 32800 kr (eftersom man inte ska snåla bryr jag mig inte om rabatter här). En handlare i tyskland tog under 22500 inkl frakt och försäkringar. Det är över 30% och en bra semester.
Bra Att du köpte den på stans AD!

Jag undrar fortfarande om alla ni som haft förmånen att köpa över disk hos AD
a) köpt enl listpriset, eller
b) blivit erbjuden ett rabatterat pris men vänligt avstått det.

Bra Att du köpte den på stans AD!

Jag undrar fortfarande om alla ni som haft förmånen att köpa över disk hos AD
a) köpt enl listpriset, eller
b) blivit erbjuden ett rabatterat pris men vänligt avstått det.
Oklart vart du vill komma med ditt inlägg. Hursomhelst så är det väl ingen som sagt att man ska betala ett så högt pris som möjligt? Däremot att man ska stödja sin lokala handlare vilket är något helt annat, har köpt ett antal klockor av AD genom åren både där jag är stamkund och där jag varit helt anonym och aldrig betalat listpris. Lite som att handla en ny bil, där man i stort sett alltid får minst 5% rabatt, det är liksom en del av hela upplägget.

Oklart vart du vill komma med ditt inlägg. Hursomhelst så är det väl ingen som sagt att man ska betala ett så högt pris som möjligt? Däremot att man ska stödja sin lokala handlare vilket är något helt annat, har köpt ett antal klockor av AD genom åren både där jag är stamkund och där jag varit helt anonym och aldrig betalat listpris. Lite som att handla en ny bil, där man i stort sett alltid får minst 5% rabatt, det är liksom en del av hela upplägget.

Ja du skall stödja din lokala handlare, så länge det ej är en gråhandlare....

En sak som jag funderat på ett tag är var får de så kallade gråhandlarna sina klockor ifrån?

Förutsätter att tex Rolex skeppar enorma klockor varje vecka till deras olika AD runt om i världen.

Skeppar de lika många till olika gråhandlare också....... Eller hur får de tag i klockorna?

En sak som jag funderat på ett tag är var får de så kallade gråhandlarna sina klockor ifrån?

Förutsätter att tex Rolex skeppar enorma klockor varje vecka till deras olika AD runt om i världen.

Skeppar de lika många till olika gråhandlare också....... Eller hur får de tag i klockorna?

Det är här det blir spännande... Om jag förstår det hela rätt så är det så att gråhandlarna skickar ut en förfrågan till AD's som säljer klockan till gråhandlaren, som sedan skickar den vidare. Detta för att AD'n ska sälja tillräckligt mycket per år för att vara AD.

Så AD'arna hade kunnat stoppa detta när som helst, om de ville...

Som jag har fattat det, från AD's som inte klarar sälja minimikraven för att få fortsätta representera märket, eller som av annan anledning måste omsätta lagret fortare än vad dom klarar med försäljning till kund. Då köper en gråhandlare upp klockorna för något över inköpspris, lägger på en rimligare marginal och omsätter fortare än vad AD kan.

Sök och du skall finna. Vet att frågan avhandlats i ett par trådar det senaste halvåret. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp