Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..
Om man kan köpa en vara 10-15' eller mera billigare på nätet eller utomlands jämfört med SE blir valet enkelt för min del. Så mycket pengar är inte en bit tårta och ett glas bubbel värda i mina ögon.
Ser man inom EU och Norden så är rek. priserna på ett ungefär samma, största skillnaden ligger i lokal mva. Hur kan/vill då en handlare i f.ex Tyskland sälja samma vara och modell 15' billigare än en handlare här hemma i Sverige? Min gissning är större konkurrens då det inte är så stora skillnader på löner och kostnadsnivå.
För min del betyder den "personliga" delen mindre, jag ska köpa en vara, inte "bonda" med expediten. "Personlig" service kommer att få mindre och mindre betydelse i framtiden. Folk skaffar sig information via nätet, gör sina beslut, trycker på "köp"-knappen och hämtar ut sin vara på posten eller på utlämningsställe.
Titta på bilbranschen, där investeras pengarna nu i utbyggnad av internet-tjänster och utveckling av eftermarknads-och servicetjänster i stället för flashiga-bilhallar och det är där slaget om kunderna kommer ske i framtiden. Detta har ju skett inom elektronik och IT-branschen sedan länge.
Det verkar på mig som klockbranschen/klockhandlare är en riktiga "dinosaurier" i denna sammanhang, andra branscher/handlare har anpassat sig eller anpassar sig sedan länge.
Vad gäller min anställning så har du helt rätt i att jag är utbytbar. Det är vi alla. Det torde vara i allas intresse att ibland göra en reality-check och ifrågasätta båda sig själv och sin arbetsgivare; hur presterar jag/vi, hur ser marknaden ut nu mot förra året, hur gör jag/vi om...., hur ser min/vår 1,3,5-års plan ut?
Och du, jag tycker jag tjänar bra och är nöjd med min lön, dock enbart fram till nästa löneförhandling

.