• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ministern

Founder
2-Faktor
Detta uttalandet stör mig rejält. Det är ju precis det jag gör när jag väljer bort svenska handlare. Betalar marknadsmässiga priser.
Jag brukar försöka stödja lokala handlare när jag anser deras prispåslag vara rimliga. När det gäller klockor tycker jag att de är åt h*vete fel, och väljer därför inte att stödja dem.

Och jodå, jag har en hyfsad lön trots att företaget jag arbetar på i princip bara handlar med utländska kunder...

(Dessutom är det enklare att tro att man står på moraliskt hög mark när man mest troligt har rabatter hos en eller flera AD:s som får ner priserna till i runda slängar gråimportspriser...)

Jag handlar även på min lokala ICA, äter på restaurangerna i kvarteret och köper min film. Inget av detta är kopplat till rabatter utan att jag vill att den typen av servicenäring skall överleva i mitt närområde.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag är helt enig.

Om hela den här internetgrejen välter varenda fysisk återförsäljare så tror jag ändå att serviceställen kommer att ha fortsatt bärighet. Även om de inte bär en butik så lär de bära sig själva.
Men det vore extremt tråkigt om det gick så långt.
Se inlägget ovan. Sen kan man ju undra över det här med äkthersintyg osv. Vart skall dessa göras? Kaplans? Hur skall de bedömma urverk osv..?
Kopiorna blir bättre och bättre, även här ger AD en trygghet.
 

Apansson

Torpare
Om du inte upptäckt det innan så är Rob vår forumsponsor och jag tycker det är roligt att hjälpa folk köpa klockor. Även hjälpt till med vintage..
Jo det vet jag, men eftersom det bes om PM och dylikt när någon är intresserad av ett ur börjar jag undra. Är det så att du har mandat nog för att göra ett bättre pris för oss KSare eller är det enbart för att försöka stödja sponsorn? Jag vet att pengar av någon anledning verkar vara extremt tabubelagt här, men det är bara intressant att veta hur mycket en AD faktiskt KAN trolla med pris om de nu vill... Inget ont mot dig över huvud taget, tycker bara det är kul att veta ungefärliga marginaler som AD har, i synnerhet med begagnat-köp, där folk säger att det är en bra deal, trots att de själva kanske fått den ännu billigare hos AD.
 

fredrikb

Cartier
Till viss del kan jag tycka att tillverkarna ligger bakom anledningen till gråhandelns existens och även framgångar då det ställs krav på butiken för att kunna behålla AD-status.
Nu vet jag inte exakt vad som ingår i varje tillverkares krav så någon annan får gärna fylla på här, men det vore inte så konstigt om tillverkarna ställde krav på att det säljs ett visst antal klockor per räkenskapsår.

Håller ned om detta att tillverkarna driver problematiken. Om ADs fick sätta sina priser själv inom ett intervall skulle de kunna ha egna priser ut, köra egna kampanjer och konkurrera med varandra. Betydligt mer transparent än att hålla på och smussla med rabatter och hoppas att kunderna vågar fråga om priset när de jämför.

Särskilt i Sverige, där vi knappast har någon prutkultur.
 

fredrikb

Cartier
Jo det vet jag, men eftersom det bes om PM och dylikt när någon är intresserad av ett ur börjar jag undra. Är det så att du har mandat nog för att göra ett bättre pris för oss KSare eller är det enbart för att försöka stödja sponsorn? Jag vet att pengar av någon anledning verkar vara extremt tabubelagt här, men det är bara intressant att veta hur mycket en AD faktiskt KAN trolla med pris om de nu vill... Inget ont mot dig över huvud taget, tycker bara det är kul att veta ungefärliga marginaler som AD har, i synnerhet med begagnat-köp, där folk säger att det är en bra deal, trots att de själva kanske fått den ännu billigare hos AD.

Jag vet inte exakt vilka marginaler ADs har, men kan ta gift på att de utan problem kan rabattera 30% utan att göra en dålig affär. R&B som har NK juvelsalong kör ju bland annat kundkvällar med 25% av listpris på precis hela sortimentet, utan att blinka.
 

jaqob

Omega
Jag handlar även på min lokala ICA, äter på restaurangerna i kvarteret och köper min film. Inget av detta är kopplat till rabatter utan att jag vill att den typen av servicenäring skall överleva i mitt närområde.

Men vad av detta gör du för att du får ett mervärde värt att betala för?

Jag handlar på min lokala coop, som lägger på en procent eller två på priset jämfört med storhandeln, för att slippa åka.
Kvartersresturangen har ingen direkt konkurrens. Oavsätt hur mycket jag föredrar en italiensk restaurang i en bergsby i italien så konkurrerar inte dem på samma marknad. Vill jag inte laga mat själv får jag äta där.
Filmen köper jag där det är billigast, vilket oftast innebär England, eller ser på netflix.

Jag ser verkligen inte logiken i att vara lokalpatriotisk till vilket pris som helst. Gör mervärdet det värt påslaget så köper jag det där. När det gäller något så enkelt att skicka som klockor tycker jag verkligen inte en svensk försäljare är värd tillägget.

En fråga tillbaka då, vad anser du om uret..? (Var klämmer skon, att de inte är svenska eller att de inte är AD?)

Edit: Varför är den här diskussionen så het just ang. klockor? Inte varit med om det någon annanstans, och tycker faktiskt den är rejält trist och elitistisk. "Har ni inte råd att betala massa premium så ska ni inte ha klockor".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jo det vet jag, men eftersom det bes om PM och dylikt när någon är intresserad av ett ur börjar jag undra. Är det så att du har mandat nog för att göra ett bättre pris för oss KSare eller är det enbart för att försöka stödja sponsorn? Jag vet att pengar av någon anledning verkar vara extremt tabubelagt här, men det är bara intressant att veta hur mycket en AD faktiskt KAN trolla med pris om de nu vill... Inget ont mot dig över huvud taget, tycker bara det är kul att veta ungefärliga marginaler som AD har, i synnerhet med begagnat-köp, där folk säger att det är en bra deal, trots att de själva kanske fått den ännu billigare hos AD.

Det finns inga fasta rabatter. Ibland är den enda rabatten att man får möjlighet att köpa klockan. Men stör du dig på att jag hjälper folk skall jag självklart sluta.
 

fredrikb

Cartier
Jag vet inte exakt vilka marginaler ADs har, men kan ta gift på att de utan problem kan rabattera 30% utan att göra en dålig affär. R&B som har NK juvelsalong kör ju bland annat kundkvällar med 25% av listpris på precis hela sortimentet, utan att blinka.

Förtydligar detta med att jag menar alltså vad de kan göra, och det har ju ingenting att göra med vad de vill göra. Är väl lite skillnad på en dussinklocka som en Omega SM300 som de kan få in hur många de vill av i princip, och en Patek 5270.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Det finns inga fasta rabatter. Ibland är den enda rabatten att man får möjlighet att köpa klockan. Men stör du dig på att jag hjälper folk skall jag självklart sluta.

Men vad är skillnaden mellan att premiera en butik i samma stad som ger en rabatt mot en butik på nätet som ger en rabatt? Eller att premiera en butik i en stad gentemot en annan butik i samma stad?

Vi borde alltså inte be om rabatt hos butikerna för då kan de gå under. Vi borde dela upp alla inköp mellan alla butiker i t.ex. Stockholm för att de inte ska gå under?

Allt handlar självklart om det mervärde en AD ger. Världen har förändrats och det är upp till var och en vem man vill stödja. Om du inte känner ett behov av att klämma på en klocka innan köp och klarar av att korta en länk själv vad tillför då AD:n?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men vad är skillnaden mellan att premiera en butik i samma stad som ger en rabatt mot en butik på nätet som ger en rabatt? Eller att premiera en butik i en stad gentemot en annan butik i samma stad?

Vi borde alltså inte be om rabatt hos butikerna för då kan de gå under. Vi borde dela upp alla inköp mellan alla butiker i t.ex. Stockholm för att de inte ska gå under?

Allt handlar självklart om det mervärde en AD ger. Världen har förändrats och det är upp till var och en vem man vill stödja. Om du inte känner ett behov av att klämma på en klocka innan köp och klarar av att korta en länk själv vad tillför då AD:n?

Jag pratar om att stödja den lokala näringen vilken är upp till dig själv
 

PP5712

Breitling
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..


Om jag vore nordkoreansk medborgare så skulle jag sannolikt inte reagera som jag nu gör..

För egen del så är tillgången det primära och priset är av underordnad betydelse.
Under 2013 så har jag köpt två Nautilus, en i England och en i Spanien, av den enkla anledningen att utbudet är så mycket större.

I Sverige har vi två auktoriserade Patek-handlare - bara i London finns det tio. Själv har jag inget intresse i att vänta i flera månader när jag har beslutat mig för en viss klockmodell när jag efter 2-3 timmars flygresa kan knäppa klockan runt min handled.

Anser du att jag nu har agerat "omoraliskt" och snuvat de lokala handlarna på en affär (förvisso har båda klockorna införskaffats hos Patek AD:s men effekten är densamma som om jag skulle köpt via en gråhandlare)?

Återförsäljarnas frustration kring gråhandlare och internetförsäljare är knappast unikt för klockbranschen och jag blir lite matt i pälsen när gråterskor med jämna mellanrum beklagar sig över det faktum att vi lever i en globaliserad värld. Oavsett vilken produkt du säljer i en fysisk butik (med lokal-, personal-, och lagerkostnader) så behöver man acceptera att en viss procent av de potentiella kunderna kommer att uppta din tid för produktdemonstration för att sedan gå iväg och köpa produkten så billigt som möjligt via via andra kanaler.

Tråden "Intressant information från Breitling AD" där Franks Ur satt upp en varningsskylt om Internetförsäljning gör mig direkt illamående och jag skulle ha vänt i dörren även om jag är medveten om att butiksbiträdet skulle meddelat mig motsvarande information. För en tid sedan så pågick motsvarande diskussion (både här och på internationella klockforum) om Pateks garantiåtagande - naturligtvis resulterade resonemanget i att garantin följer klockan oavsett vart du har köpt den.

Att klockindustin försöker skrämma och skjuta över ansvaret på konsumenterna gör mig direkt irriterad då det är klocktillverkarna och klockhandlarna som själva som är orsaken till att gråhandeln existerar. Rensa ut de AD:s som säljer vidare till gråhandlare (även om jag har en förståelse att många butiker av ekonomiska skäl tvingas att omsätta sitt lager) eller inför någon form av incitament att det faktiskt är av värde att vara första ägare. Patek försöker sig på något liknande där registrerade ägare har tillgång till en åtkomstskyddad yta för information och förmåner (att tjänsten sedan är fullkomligt usel är en annan femma men ambitionen finns där i alla fall).

Oavsett ovanstående så kvarstår det faktum att om man fortsatt vill ha en lokal representation så måste lokala handlare premieras även om det kanske kostar något mer. Trots att marginalen på en klocka sannolikt är enorm så redovisar inte en butik som Rob. Engström mer än en vinstmarginal på drygt 10%.
 
En fråga som inte har lyft fram är att: Vill man verkligen ha återförsäljare av premiumklockor i varje svensk småstad? En del av charmen med klockbranschen enligt mig är att man faktiskt behöver anstränga sig lite för att hitta den speciella klockan man är ute efter och kanske behöver sätta sig på ett flyg om man vill klämma på klockan och jämföra olika ref före köp.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Ha! Inte fan är du seriös när du säger att du ska gå till Nymans..? Nä, trodde inte det heller...

Personligen = nej. Men det finns människor som har haft trevliga upplevelser där. Men vem ska bestämma var och av vem man ska handla? Om man bor i Västerås och ska stödja "den lokala handlaren" så blir det ju Nymans eller hur? Återigen, vem ska bestämma var jag ska köpa min vara? "man ska stödja den lokala handeln".
Ok, jag vill köpa en Lange... Men jag "får inte" köpa den på Nymans. Och jag får inte köpa den på internet... Då måste jag alltså åka till ett annat land för att få köpa den och då stödjer jag ju inte längre den lokala handlaren. Vad får jag köpa och var får jag köpa varan för mina mjukt förvärvade pengar?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Personligen = nej. Men det finns människor som har haft trevliga upplevelser där. Men vem ska bestämma var och av vem man ska handla? Om man bor i Västerås och ska stödja "den lokala handlaren" så blir det ju Nymans eller hur? Återigen, vem ska bestämma var jag ska köpa min vara? "man ska stödja den lokala handeln".
Ok, jag vill köpa en Lange... Men jag "får inte" köpa den på Nymans. Och jag får inte köpa den på internet... Då måste jag alltså åka till ett annat land för att få köpa den och då stödjer jag ju inte längre den lokala handlaren. Vad får jag köpa och var får jag köpa varan för mina mjukt förvärvade pengar?


Du får göra precis hur du vill.

Vilken ALS ska du köpa?
 

Khaleesi

Omega
Skatten med när dels momsintäkter försvinner. Samt att handlare konkar och kanske behöver aktivitetstöd.
Sen undrar man ju vart denna klocka skall servas? Skicka tillbaka den till gråhandlaren? Näää känns knepigt. Varför inte bara rätta munnen efter matsäcken och köpa något man faktiskt har råd med?


Så du menar att man inte har "rätt" att serva en klocka köpt i utlandet i Sverige? Kör du Volvo också?
 

MBx

Cartier
En fråga till frågan...!?:blackeye:

Är AD förhindrade eller begränsade att handla med begagnade ur (samma märke de är AD för)?

/M
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Du får göra precis hur du vill.

Vilken ALS ska du köpa?


Det va bara ett exempel Helge!
Ska tyvärr inte köpa någon ALS (och speciellt inte från Nymans). Men jag ville bara ge ett exempel på att internetinköp och val av butik inte alltid är så svart och vitt.

Personligen tycker jag att man ska stödja sina lokala butiker så långt man vill. Vissa värdesätter personlig kontakt och att få köpa något nytt i butik. Att spara någon tusenlapp här eller där genom att köpa på nätet istället för att få plocka ut den från butik tycker jag är dumdristigt. Men om man inte har rabattkontakter i butik kan det bli en jäkla skillnad och då kan man inte klaga när en person väljer att "gå online". Men sen ska de då inte gnälla om de får betala för få den kortad i butik(jag har jobbat i en butik i ca 5 år en gång i tiden så jag har stött på många tjuriga personer som gnällt på kortningskostnader. "köp klockan här nästa gång så får du kortningen gratis" har varit mitt svar då.).

En branch man kan jämföra med (där jag också jobbat) är resebranschen. När internet kom kunde jag ha kunder i butiken som kom och använde säljarens kunskaper om resmålet för att sedan säga "nu går vi hem och bokar det är billigare". Hela resebranschen har fått anpassa sig och nu är Internet en del av försäljningskanalen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det va bara ett exempel Helge!
Ska tyvärr inte köpa någon ALS (och speciellt inte från Nymans). Men jag ville bara ge ett exempel på att internetinköp och val av butik inte alltid är så svart och vitt.

Personligen tycker jag att man ska stödja sina lokala butiker så långt man vill. Vissa värdesätter personlig kontakt och att få köpa något nytt i butik. Att spara någon tusenlapp här eller där genom att köpa på nätet istället för att få plocka ut den från butik tycker jag är dumdristigt. Men om man inte har rabattkontakter i butik kan det bli en jäkla skillnad och då kan man inte klaga när en person väljer att "gå online". Men sen ska de då inte gnälla om de får betala för få den kortad i butik(jag har jobbat i en butik i ca 5 år en gång i tiden så jag har stött på många tjuriga personer som gnällt på kortningskostnader. "köp klockan här nästa gång så får du kortningen gratis" har varit mitt svar då.).

En branch man kan jämföra med (där jag också jobbat) är resebranschen. När internet kom kunde jag ha kunder i butiken som kom och använde säljarens kunskaper om resmålet för att sedan säga "nu går vi hem och bokar det är billigare". Hela resebranschen har fått anpassa sig och nu är Internet en del av försäljningskanalen.


Mycket text men noll konsensus. Vad vill du säga? Gärna koncist. Det var ju rätt uppenbart att du inte kommer köpa ALS, det var mer retoriskt från min sida.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Så du menar att man inte har "rätt" att serva en klocka köpt i utlandet i Sverige? Kör du Volvo också?
Läser du mina andra inlägg i tråden, så ser du att det jag menar är att det på sikt kan bli svårt för urmakare att få tag på delar.

Svårt att se hur det skulle vara intressant, men nej jag kör inte Volvo.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Sledger

Cartier
Så här var det med musikinstrument för ett antal år sedan. Allt fler började beställa gitarrer och annat från Tyskland och England och sparade många tusenlappar. Nu har det mesta jämnats ut och många modeller får man idag billigare här än i Tyskland, och de flesta butiker matchar priserna mot t ex thomann.de som är störst i Tyskland.

Själv så handlar jag det mesta lokalt men skiljer det för mycket så mår jag inte dåligt av att beställa från andra länder. Joggingskor beställer jag från England i ren protest mot de svenska priserna. "Marknadsanpassade priser" handlar oftast om att "vi är villiga att betala det" och det tycker jag blir fel. Varför ska marginalerna vara större i Sverige än i andra länder? Om jag kan ta flyget till London och shoppa ett par löpardojjor och ta en heldag med lunch för lägre kostnad som ett par dojjor kostar här så är något fel.
 

Boris Balkan

Fark you!
då har du ingen koll då nya lagar kräver att en viss del (procent-mässigt) måste ha tillverkat i tex italien för att få skriva "made in italy". finns därför otroligt många lyxföretag som syr ihop grejerna i Asien, för att sedan skeppa dom till italien och kanske sätta på en knapp och därmed ha rätten att skriva "made in italy". face the fact.

Japp jag fäjsar "the fact" att det är "otroligt många" och ger upp och handlar uteslutande på h&m och dressman från och med nu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp