• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skiter i det eftersom jag aldrig kommer köpa en Patek, de är motbjudande i mina ögon, precis som AP. De tilltalar mig inte. Det är bara fascinerande att de beter sig på det här viset när gråhandeln är ett sånt uppenbart hot. Jag tror att ett sånt här beteende kan få någon som är sugen på att köpa en tillgänglig klocka att gå någon annanstans, det känns relativt oproffsigt att hålla på såhär. Visst, hela världen fungerar på det här viset, men när det är ett sånt här fall av sån uppenbart onödig lyxkonsumption så är det fascinerande hur de vågar, det är lätt att dra ett namn i smutsen för folk som inte är insatta och ska köpa sitt första ur på detta vis, när de läser på nätet.

Vad är så svårt att förstå? Patek har en viss produktionsvolym de klarar av. Fler vill köpa en Nautilus än vad som tillverkas. Är det Pateks fel? Jag kanske eftersom de svinen uppenbarligen gör en klocka folk vill ha..

Möjligtvis...tycker ändå det verkar lite lumpet att hålla på att särbehandla kunder på ett sånt här sätt, när det finns fler på väntelistan.
Tror du detta på något vis är unikt för klockor, det är klart att en bra kund får fördelar pga av detta, detsamma gäller tex dyra bilar med väntetid. Det är så det funkar i samhället, samma gäller ju även banker där kunder med mycket besparingar/lån har fördelar av detta ja och även försäkringar där man ofta får rabatt etc med många försäkringar i samma bolag, det kommer kanske som en överraskning men de flesta bolag vill liksom tjäna pengar och premierar då givetvis sina trogna och bästa kunder på olika sätt.

Vad är så svårt att förstå? Patek har en viss produktionsvolym de klarar av. Fler vill köpa en Nautilus än vad som tillverkas. Är det Pateks fel? Jag kanske eftersom de svinen uppenbarligen gör en klocka folk vill ha..

Det förstår jag. Det jag inte förstår är hur en AD vågar låta folk gå före i kön när det finns andra på tur!

var inte så naiv... självklart fungerar hela världen på det sättet, men man behöver ju inte tycka om det för det.

Vi behöver inte göra världen mer orättvis för det. Nu verkar det som ni är emot både fri handel (förespråkar lokala köp) och lika villkor för alla konsumenter (neka vissa personer). Min åsikt i frågan är att man får göra exakt som man vill, punkt.

För övrigt tycker jag denna diskussion är väldigt intressant.

Hela diskussionen handlar, eller har i alla fall styrt in på, om huruvida det är fel eller inte att gå via en gråhandlare istället för sin svenska AD. Detta för att AD'n då givetvis går miste om intäkter och får då svårare att överleva om allt fler gör på detta viset.

Detta resonemang måste ju även kunna appliceras på begagnatmarknaden? Och då pratar jag såklart inte om regelrätt vintage utan att köpa begagnade klockor som fortfarande är i produktion.

AD'n tjänar inget på det. Inte heller staten i form av moms eller tullavgifter. Och minst av alla tjänar klocktillverkarna på det, då personen får klockan den vill ha utan att fabriken har behövt tillverka en.

Alltså; med det resonemanget som förts så borde att köpa begagnat vara bland det värsta man kan göra här i livet. Och varför folk köper begagnat är oftast av exakt samma anledning man köper från en gråhandlare i Italien. Men inte ser jag någon som klagar på det?

Hela diskussionen handlar, eller har i alla fall styrt in på, om huruvida det är fel eller inte att gå via en gråhandlare istället för sin svenska AD. Detta för att AD'n då givetvis går miste om intäkter och får då svårare att överleva om allt fler gör på detta viset.

Detta resonemang måste ju även kunna appliceras på begagnatmarknaden? Och då pratar jag såklart inte om regelrätt vintage utan att köpa begagnade klockor som fortfarande är i produktion.

AD'n tjänar inget på det. Inte heller staten i form av moms eller tullavgifter. Och minst av alla tjänar klocktillverkarna på det, då personen får klockan den vill ha utan att fabriken har behövt tillverka en.

Alltså; med det resonemanget som förts så borde att köpa begagnat vara bland det värsta man kan göra här i livet. Och varför folk köper begagnat är oftast av exakt samma anledning man köper från en gråhandlare i Italien. Men inte ser jag någon som klagar på det?

Spot on. Bättre för tillverkaren att köpa av en gråhandlare, då är det ju en klocka till ut från fabriken..!

Lyssna... tex Patek har en tillverkning på 10k dinkor om året... de kan sälja samtliga dessa i Asien om de känner för det... klart som fan att inte vem som helst får handla vad som helst... 10k dinkor totalt som ska spridas till handlare över hela det klotet som vi kallar tellus... fått detta noggrant förklarat för mig av en person som har stora känningar inom branschen... det är logiskt... elitistiskt?... synd...

Lyssna... tex Patek har en tillverkning på 10k dinkor om året... de kan sälja samtliga dessa i Asien om de känner för det... klart som fan att inte vem som helst får handla vad som helst... 10k dinkor totalt som ska spridas till handlare över hela det klotet som vi kallar tellus... fått detta noggrant förklarat för mig av en person som har stora känningar inom branschen... det är logiskt... elitistiskt?... synd...

Visst är det så att de ska fördela klockorna som de vill, dock tycker jag inte att enskild AD bör ha mandat att välja vilken kund han säljer klockorna till. Kan förstå att det inte går att pruta ett dugg på dem osv, men om det är en väntelista på 20 pers ska inte herr steinhoff von grynewald kunna komma in och gå förbi samtliga 20 pers i en handvändning, det är där mitt problem med beteendet hos AD ligger.

Det förstår jag. Det jag inte förstår är hur en AD vågar låta folk gå före i kön när det finns andra på tur!

ADn är ett privat företag och får sälja sina varor till vem den vill. På samma sätt som om du vill sälja bilen på Blocket inte säljer till vem som helst utan säljer till den du avgör har störst sannolikhet att verkligen köpa bilen utan knorr.

Visst är det så att de ska fördela klockorna som de vill, dock tycker jag inte att enskild AD bör ha mandat att välja vilken kund han säljer klockorna till. Kan förstå att det inte går att pruta ett dugg på dem osv, men om det är en väntelista på 20 pers ska inte herr steinhoff von grynewald kunna komma in och gå förbi samtliga 20 pers i en handvändning, det är där mitt problem med beteendet hos AD ligger.

Ditt problem är att du vill bestämma hur en handlare skall få fördela sina klockor till kund...

Ditt problem är att du vill bestämma hur en handlare skall få fördela sina klockor till kund...

Kanske, jag är bara fascinerad över att det här var ett fenomen. Trodde att de mest respekterade AD's behandlade alla kunder lika, det är i varje fall det intryck man får av dem. Jag trodde att en väntelista var en väntelista, och det känns som att folk som vill punga upp med pengarna för en Patek hos en AD borde vara väl respekterade kunder allihop, men tydligen inte.
Det här har blivit sjukt OT - så summan av svaret på min ursprungliga fråga om Spence's mandat är att han har såpass goda kontakter hos Rob Engström att han kan låta dig gå före i kön om du nu är intresserad av ett extremt exklusivt ur? :D

Kanske, jag är bara fascinerad över att det här var ett fenomen. Trodde att de mest respekterade AD's behandlade alla kunder lika, det är i varje fall det intryck man får av dem. Jag trodde att en väntelista var en väntelista, och det känns som att folk som vill punga upp med pengarna för en Patek hos en AD borde vara väl respekterade kunder allihop, men tydligen inte.
Det här har blivit sjukt OT - så summan av svaret på min ursprungliga fråga om Spence's mandat är att han har såpass goda kontakter hos Rob Engström att han kan låta dig gå före i kön om du nu är intresserad av ett extremt exklusivt ur? :D

Förstår inte varför vi diskuterar enskilda personers förehavanden och väl förtjänade privilegier offentligt...

Om Hr Steinhoff von Lingonpinnes konsumtion står för en betydande del av omsättningen nånstans är det väl fullt rimligt att man försöker behålla honom som kund? Man konkurrerar med service.
Företagstänk: Om en leverantör levererar 1 miljon enheter/månad till en kund, säg Scania. De levererar också 100 likadana enheter till Nisses skrot, 150 till killen på hörnet och ytterligare 500 till nån annan. Vilken kund tror du blir prioriterad vid en eventuell materialförsörjningskris?

Rob Engström har sponsrat klocksnack som forum från dag 1 (referens daviden). vid flertalet gånger har butiken bjudit på giveaways, mingelkvällar, en jävla massa bubbel etc. Att därför vissa medlemmar här gärna vill hjälpa till så att ens möte med en auktoriserad återförsäljare blir så bra som möjligt förstår jag inte hur det kan vara hämnande. Rob Engström sponsrar klocksnack - klocksnack för kunder till Rob enström. Att du då som kund kanske kan få ett trevliga bemötande, möjligtvis rabatt är väl bara trevligt? Dett är något som du också kan utnjytta. Något som alla på KS kan utnyttja!

Om Hr Steinhoff von Lingonpinnes konsumtion står för en betydande del av omsättningen nånstans är det väl fullt rimligt att man försöker behålla honom som kund? Man konkurrerar med service.
Företagstänk: Om en leverantör levererar 1 miljon enheter/månad till en kund, säg Scania. De levererar också 100 likadana enheter till Nisses skrot, 150 till killen på hörnet och ytterligare 500 till nån annan. Vilken kund tror du blir prioriterad vid en eventuell materialförsörjningskris?

Jo, visst är det klart det är så, men hela frågan började någonstans med ditt inlägg som handlade om att det följdes med folk till Rob för att man INTE skulle pruta...vilket var det vi diskuterade från början. Jag hajar grejen med de här exklusiva uren nu, men nu är det ju inte så många sådana unboxingar vi har sett här på forumet på sistonde..

Tror du detta på något vis är unikt för klockor, det är klart att en bra kund får fördelar pga av detta, detsamma gäller tex dyra bilar med väntetid. Det är så det funkar i samhället, samma gäller ju även banker där kunder med mycket besparingar/lån har fördelar av detta ja och även försäkringar där man ofta får rabatt etc med många försäkringar i samma bolag, det kommer kanske som en överraskning men de flesta bolag vill liksom tjäna pengar och premierar då givetvis sina trogna och bästa kunder på olika sätt.
Jag har en viss erfarenhet från restaurangbranschen... Självklart premieras återkommande gäster med till exempel snabbare service, rabatter etc.
Det går oftast åt båda hållen, till exempel kan jag vänta mig större förståelse och tålamod från en "stammis" som fått vänta på till exempel sin mat någon gång då givna omständigheter på något vis sinkat kocken..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Håller helt med om att AD får göra som de vill, och kan absolut förstå att de premierar sina återkommande kunder med rabatter, förtur i kö etc.

Jag däremot - jag köper ny klocka mycket sällan och vet att jag därför inte kommer att få några rabatter, förturer, specialbehandling och förmodligen inte heller någon tårta och skumpa när jag väl ska handla. Jag är helt enkelt en liten/medelmåttig kund, långt ner på deras lista.

Och därför är det mer logiskt för mig att handla på nätet, där jag får bäst pris på mina enstaka köp då och då.

Jo, visst är det klart det är så, men hela frågan började någonstans med ditt inlägg som handlade om att det följdes med folk till Rob för att man INTE skulle pruta...vilket var det vi diskuterade från början. Jag hajar grejen med de här exklusiva uren nu, men nu är det ju inte så många sådana unboxingar vi har sett här på forumet på sistonde..

Jag ska framgent inleda mina inlägg som är humoristiskt menade med:
OBS, Skämt!

De kommer säga det är flera års väntetid och att många står före dig..
Hehe och så undrar du varför folk väljer att köpa från annat håll...om det är lättare att få tag i via andra kanaler kanske det är avgörande och ej enkom priset.

En fråga ställd av många är fortfarande om ni som högt jublar över klockköp på ÅF betalar listpriset eller får ni rabatter?

Finns det inte värre saker att bli upprörd över? Djurförsök på apor till exempel

Jag målar tavlor och de är till salu. Får inte jag välja vem jag vill sälja mina tavlor till?

/JR

De kommer förmodligen inte få ett sådant ur mycket snabbare från annat håll..
Kanske kolla upp vilken AD någonstans i världen som har klockan inne och resa dit
Så kan det vara, ville bara belysa att det säkert finns andra faktorer än bättre pris som gör att man väljer annan handlare än ÅF

Jag målar tavlor och de är till salu. Får inte jag välja vem jag vill sälja mina tavlor till?

/JR

Jo, om jag får välja vem jag vill handla tavlor av, annars är det faktiskt olagligt ;)

http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx#leveransvägran - område
Konkurrenslagen ställer dock höga krav på dominerande företag. Om det företag som vägrar leverera har vad som kallas en dominerande ställning, det vill säga är så stort att det kan agera oberoende av kunder och konkurrenter, kan en leveransvägran vara förbjuden enligt konkurrenslagen.

Väntelista och väntelista.
Sannolikheten är större att kunden som har en köphistorik och kontakt sedan år tillbaka köper klockan än kunden som aldrig har köpt något där förr.
Det handlar om pengar och inte välgörenhet. ADn är där för att sälja och till syvendes och sist öka omsättningen och gå med vinst. Då säljer ADn såklart hellre till kunden som har visat köpkraft genom tidigare handel.

Inget ont mot mr spencer, han ser ytterst välmående ut (menar det på det där trevliga sättet), men tror du missbedömt var köpkraften ligger när det handlar om förmedling - för inte slantar han klockan åt dig - i så fall ställer jag mig i kö för lunch.

Så nej, sannolikheten är inte större att den köps av mig för att jag frågar Spencer om hjälp, än av dig om du knallar in i shorts och tisha hög på Twitter-aktier och bitcoins.

Btw är det rätt knepigt att vara i en bransch där folk förväntar sig prutmån och vet att saftiga marginaler ligger inbyggt i priset (för de flesta modeller).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp