• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

RikNik

Panerai
2-Faktor
Vill påstå att alla Seikos klockor med prislapp upp till 18-20K är tillverkade i Kina.
Såg att Seiya säljer in massa modeller med "made in Japan" .
Screenshot_20200321-063738_Samsung Internet.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om tavlorna, kör man nån form av sunburst typ på svarta varianten? Hoppas innerligt på matt tavla såklart.

Finns det någon modell i seikos sortiment just nu som påminner om den gröna Willardon?

Jag är galet otålig :D
1FB427A8-21F7-4492-8AB4-A9BAE4A5F87E.jpeg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Såg att Seiya säljer in massa modeller med "made in Japan" .
Screenshot_20200321-063738_Samsung Internet.jpg

Ja se där, ok tog väl i lite med ”alla” klockor i Kina osv. Som @Mikko Luiro skrev malajsa/thailand stämmer säkerligen.

Dock är de ju fortf intressant att få veta om presagerna och även andra modeller med ”Made in Japan”, verkligen är ihopsatta i Japan ut rent WIS perspektiv. Så det inte bara handlar om att olika länders marknader kräver märkningen.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Ja se där, ok tog väl i lite med ”alla” klockor i Kina osv. Som @Mikko Luiro skrev malajsa/thailand stämmer säkerligen.

Dock är de ju fortf intressant att få veta om presagerna och även andra modeller med ”Made in Japan”, verkligen är ihopsatta i Japan ut rent WIS perspektiv. Så det inte bara handlar om att olika länders marknader kräver märkningen.
Såvitt jag förstår så behöver inte klockan vara tillverkad i Japan bara för att det står så. Finns visst regler om att QC måste göras av en japan så ska det räcka. Jag tror t.ex. att alla skx tillverkades i Malaysia men vissa stämplades med Made in Japan bara.

Måste dock tillägga att jag inte VET, utan går på rykten.
 

skyseeker

Rolex
Såvitt jag förstår så behöver inte klockan vara tillverkad i Japan bara för att det står så. Finns visst regler om att QC måste göras av en japan så ska det räcka. Jag tror t.ex. att alla skx tillverkades i Malaysia men vissa stämplades med Made in Japan bara.

Måste dock tillägga att jag inte VET, utan går på rykten.
Säkert liknande regler (eller strängare) som gäller för ”swiss made”.
Dvs inte helt sanningsenligt...!
 

Code

AKA Vincent B
Såvitt jag förstår så behöver inte klockan vara tillverkad i Japan bara för att det står så. Finns visst regler om att QC måste göras av en japan så ska det räcka. Jag tror t.ex. att alla skx tillverkades i Malaysia men vissa stämplades med Made in Japan bara.

Måste dock tillägga att jag inte VET, utan går på rykten.
Seiko får vissa delar tillverkade i Kina, Malaysia mm... Men Seiko är Japansk..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sprid inte massa osanningar när ni uppenbarligen inte har koll. För några år sedan när man tillverkade 7s tillverkades de utanför Japan, alla andra mekaniska verk (4R och uppåt) tillverkades då i Japan. Inte omöjligt att de nu flyttat viss tillverkning av 4R till någon av fabrikerna utanför Japan men tidigare var det inte så. Det finns som sagt lagkrav på vad som får kallas för Made in Japan, bara att googla.
 

Urtyp

Audemars
Sprid inte massa osanningar när ni uppenbarligen inte har koll. För några år sedan när man tillverkade 7s tillverkades de utanför Japan, alla andra mekaniska verk (4R och uppåt) tillverkades då i Japan. Inte omöjligt att de nu flyttat viss tillverkning av 4R till någon av fabrikerna utanför Japan men tidigare var det inte så. Det finns som sagt lagkrav på vad som får kallas för Made in Japan, bara att googla.

Pratar ni om COO eller finns det en speciell lag i Japan för stämpeln "Made in Japan"?
Sorry för off-topic, men det är en rätt intressant fråga.

Är det "Certificate of Origin" så ter sig regeln ganska avslappnad för en lekman.
I "sämsta" fall behöver endast 52% vara producerad i Japan.
https://japaninspection.org/certificate-of-origin/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pratar ni om COO eller finns det en speciell lag i Japan för stämpeln "Made in Japan"?
Sorry för off-topic, men det är en rätt intressant fråga.

Är det "Certificate of Origin" så ter sig regeln ganska avslappnad för en lekman.
I "sämsta" fall behöver endast 52% vara producerad i Japan.
https://japaninspection.org/certificate-of-origin/
Ni kan köra en separat tråd om det om ni tycker det är intressant. Men låt bli att gissa vilt i så fall. Det räcker med inlägg om det här, detta är en nyhetstråd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite vitare lume i SBP149?
BEF2BE88-B851-4971-9DA0-D38905FA9327.jpeg
B5B35CCC-E62D-46D7-9542-531A46E9F902.png
00C11CE2-0A06-4752-9F8C-720E745DD2E5.png

Är hyfsat säker på att det är samma Lume (Lumibrite v 2) men olika appliceringsteknik.

F19AB819-D7E6-4F00-9A47-AD30B0D9DC99.jpeg
16F9E502-1A84-4638-87F2-67F4C2660D10.jpeg
591F0B4D-8530-4B31-BC15-233ED8DF17B8.jpeg

SLA-modellerna har fyllda index, ser ut att vara maskinellt pålagd lume ovanpå en vit yta på SPB, likt vad GS har på exempelvis SBGH255. Då ser man den vita kanten längst ut i kanten på index. Dock ett lite dåligt exempel eftersom 255 faktiskt har den ljusare lyspastan.
 
Topp