• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Code

AKA Vincent B
Jo.. Det är ingen ordning alls.. Men ibland blir det rätt bra, som med denna SBGC013.
IMG_20190628_082021.jpg


Men med min gamla SBGN007 var det en konstig kant under glasringen och lite halvdan passform på ändlänkarna. Grym ändå, även om jag sålt den.. :)
IMG_20190428_143506.jpg
Alltså du klagar på länken emot boetten!! Men dom där knapparna var fan värre hahaha.. Du hitta inga större knappar..? :D:D:D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jo.. Det är ingen ordning alls.. Men ibland blir det rätt bra, som med denna SBGC013.
IMG_20190628_082021.jpg


Men med min gamla SBGN007 var det en konstig kant under glasringen och lite halvdan passform på ändlänkarna. Grym ändå, även om jag sålt den.. :)
IMG_20190428_143506.jpg
Jag förstår precis vad du menar (för jag tycker samma sak :p). På vissa modeller, likt den sbgn007 du postade, så är mittlänken i samma nivå eller följer luggarnas form medans ytterlänkarna är försänkta och följer den slipade fasningen på luggarnas insida. Då är det snyggt. Men på de modeller där luggarna är kraftiga och har kanter eller en form som skiljer sig ifrån länkens blir det inte så snyggt. Som på bilden @Scaramanga la upp. På just denna modell (SPB149J1) skulle man antagligen bara kört gummi eller gjort en annan lösning (tycker vi ;)).
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår precis vad du menar (för jag tycker samma sak :p). På vissa modeller, likt den sbgn007 du postade, så är mittlänken i samma nivå eller följer luggarnas form medans ytterlänkarna är försänkta och följer den slipade fasningen på luggarnas insida. Då är det snyggt. Men på de modeller där luggarna är kraftiga och har kanter eller en form som skiljer sig ifrån länkens blir det inte så snyggt. Som på bilden @Scaramanga la upp. På just denna modell (SPB149J1) skulle man antagligen bara kört gummi eller gjort en annan lösning (tycker vi ;)).
Just det. Gummi hade nog varit bättre på den modellen. Konstigt med raka fasningar och rundade ändlänkar. I synnerhet på den där som @Scaramanga har. Är det en SBGX335?
 

Code

AKA Vincent B
Säger bara nya Spb serien som släpps nu snart kommer vara den grymmaste Seiko släppt i denna prisklass. 6r35 urverk med 70tim reservtid, safirglas, 40.5mm bred och 13.75mm tjock.. PERFEKTA måtten.. Tror den kommer bli en av dom populäraste pga, storleken.. :D
 

Code

AKA Vincent B
Ja, det gäller att bygga hype tidigt inför flippen :D
Men du har kanske rätt, vi får se.
Skapar ingen hype. Kan du nämna någon bättre Seiko i samma prisklass? Samma proportioner, urverk mm? Och innan flippen..om jag flippar eller inte, varför bryr du dig ens?? Du gillar ju inte ens den... Bara för jag flippat många tidigare, vem säger att jag flippar denna?
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jo.. Det är ingen ordning alls.. Men ibland blir det rätt bra, som med denna SBGC013.
IMG_20190628_082021.jpg


Men med min gamla SBGN007 var det en konstig kant under glasringen och lite halvdan passform på ändlänkarna. Grym ändå, även om jag sålt den.. :)
IMG_20190428_143506.jpg
Gillar skarpt att det är lite ”obalans”, ger dynamik till klockan överlag och lyfter fram länken. :)
Edit: men förstår din poäng när jag tittar på SBGN007
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nä men Seiko har väl aldrig förstått sig på att göra ändlänkar som harmoniserar med boettformen. Min GS har kantig boett men ändlänkar i annan form...

D19D8848-89BA-455A-BFAF-7025E92AFC78.jpeg
Är ju lite lattjo. Jag har SBGV243, den lite mindre varianten (utan dykvridring) av din GS, som såldes som original med canvas. Jag köpte den av @yonsson som inspirerad av någon annan forumtjomme hade köpt till en GS länk till en annan referens men som passar perfekt. Grymt snyggt tycker jag men visst, inte 100% matchat med boetten ursprungligen.
Sen kommer din GS med i princip samma boettform (fast större) med samma exakt länk-passning som jag har. Antingen tycker GS formgivarna som jag att den länkpassningen grymt framhäver boett-och bandhornsformen eller så är de bara lata och återanvänder befintliga länkar.
IMG_20200316_114543.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Suddiga bilder, men det går att ana något coolt! Önskar att Seiko kunde ge sig på träningsklockor/outdoor till exempel i den där stilen. Garmin behöver lite konkurrens, nämligen. Den svarta/beiga är min favorit för ett sådant upplägg.
Kommer ju.. GBD-H1000 med pulsmätare mm.. :DOj det var visst Casio..
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Är ju lite lattjo. Jag har SBGV243, den lite mindre varianten (utan dykvridring) av din GS, som såldes som original med canvas. Jag köpte den av @yonsson som inspirerad av någon annan forumtjomme hade köpt till en GS länk till en annan referens men som passar perfekt. Grymt snyggt tycker jag men visst, inte 100% matchat med boetten ursprungligen.
Sen kommer din GS med i princip samma boettform (fast större) med samma exakt länk-passning som jag har. Antingen tycker GS formgivarna som jag att den länkpassningen grymt framhäver boett-och bandhornsformen eller så är de bara lata och återanvänder befintliga länkar.
IMG_20200316_114543.jpg
Typ samma som SBGX[0/2]89,91,93
CB1D77D6-8E39-4ED5-9F8E-17D998D68315.jpeg
 

OlleC

Breitling
Hej alla,
1) Var inne på KM vid Frölunda Torg idag - De verkar inte få in SPB-modellerna om jag förstod det rätt... Trist!
2) Någon som vet status på SPB143 hos KM Globen? Kommer den att finnas tillgänglig, eller är det som med 149 att Sverige/Norden bara får ett visst antal?

Glad söndag på er :)
 

Code

AKA Vincent B
Hej alla,
1) Var inne på KM vid Frölunda Torg idag - De verkar inte få in SPB-modellerna om jag förstod det rätt... Trist!
2) Någon som vet status på SPB143 hos KM Globen? Kommer den att finnas tillgänglig, eller är det som med 149 att Sverige/Norden bara får ett visst antal?

Glad söndag på er :)
Det jag VET är att det kommer finnas fler av 143 än 149..men hur många vet jag inte. Men många är även bokade via ks...
 

JohanRe

Cartier
Hej alla,
1) Var inne på KM vid Frölunda Torg idag - De verkar inte få in SPB-modellerna om jag förstod det rätt... Trist!
2) Någon som vet status på SPB143 hos KM Globen? Kommer den att finnas tillgänglig, eller är det som med 149 att Sverige/Norden bara får ett visst antal?

Glad söndag på er :)

Du kommer ju kunna beställa genom KM Frölunda, eller från magnussons ur så fort klockan blir tillgänglig från grossisten. Just nu ser jag inte att de har den in en, men det kommer väl snart tänker jag.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag tycker den är en fullträff.. Förutom bandhornen/ändlänkarna.. Känns konstigt. Varför ha nivåskillnad mellan ändlänk och boett?
Jag tror att det är ett högst medvetet designval, om de hade gått i nivå med boetten så hade allt bara blivit ett stort block iom att boetten inte har "separata" bandhorn utan är mer monoblock-känsla på.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror att det är ett högst medvetet designval, om de hade gått i nivå med boetten så hade allt bara blivit ett stort block iom att boetten inte har "separata" bandhorn utan är mer monoblock-känsla på.
Jo, jag har fått inse det. Jag tycker att raka ändlänkar hade passat bättre.
Som här:
seiko-sla017-3.jpg


Visst kan man köpa aftermarket länk, men det är ju synd på en klocka som redan kommer på länk.
 
Topp