• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

lofgreno

Audemars
Jag har lärt mig hur jag kan reglera den beroende på hur jag använder den och positionerar den. Det som påverkar mest är hur uppdragen den är. Tappar vid fullt uppdrag men fortar sig en bit in i gångreserven. Just nu 2,9 före sen den 7:e juli så totalt +0,12 spd.
Grymt bra ju med tanke på vad specen är för urverket.
SmartSelect_20200801-115345_Chrome.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Jag störde mig på att min spb149j1 gick
-12sek på 4 dagar, dvs -3 sek per dag, så lämnade in min på ruckning... Sen är jag inte så kräsen om den går +1sek ele +4 sek per dag, sålänge den går + och inte -...

:D:D:bookworm:
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag störde mig på att min spb149j1 gick
-12sek på 4 dagar, dvs -3 sek per dag, så lämnade in min på ruckning... Sen är jag inte så kräsen om den går +1sek ele +4 sek per dag, sålänge den går + och inte -...

:D:D:bookworm:
Brukar vänta vänta någon eller ett par månader innan jag fattar beslut om ruckning när jag vet närmare hur den beter sig över tid. Fast håller med om plus isf minus. Lättare att vänta in tiden med utdragen krona och man slipper justera minutvisaren så den är i synk med minutvisaren. Ställ den en halvminut före så ligger den ju inom en halvminut på veckan. Mina tankar...
 

Code

AKA Vincent B
Brukar vänta vänta någon eller ett par månader innan jag fattar beslut om ruckning när jag vet närmare hur den beter sig över tid. Fast håller med om plus isf minus. Lättare att vänta in tiden med utdragen krona och man slipper justera minutvisaren så den är i synk med minutvisaren. Ställ den en halvminut före så ligger den ju inom en halvminut på veckan. Mina tankar...
Ja många säger att det tar nån vecka/1 månad innan den stabiliserar sig.. Men dom brukar ju "dra sig" efter att dom gått plus några veckor.. Och ruckning skadar ju inte då dom mäter upp den, utför kontroller.. Så får man den bra på engång... Enda nackdelen är att jag får vänta 3 dagar tills jag får tillbaka den.. :(Men sen kommer den gå perfekt och i år... Värt.. :D
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Är 62mas reissuen så bra som förväntat nu när hypen lagt sig?
Bezeln ser för stor ut när jag kikar på bilder, nåt som stör i verkligheten eller smälter bra in med klockan?
Jag har också sett det du ser, men den är bättre ute i köttrymden. Förhållandet klocka/bezel känns ungefär som SKX. Jag tycker att hela klockan är, estetiskt sett, sjukt välbalanserad. Spännet kan bytas, men jag tror att jag kommer att vänja mig med det, så dom enda två negativa sakerna jag möjligen kan komma på är;
1. Den är lite svårfotad, om man nu är lagd åt det hållet. Man upplever saker med blotta ögat som inte vill låta sig fångas på bild. Blanka index, sunburst och kupat glas krånglar till det för kameralinsen.
2. Diashield-behandlingen gör att stålet blir ganska grått, nästan lite titanfeeling. Personligen tycker jag inte att det gör så mycket -det tar bort lite bling och adderar toolighet samtidigt som det passar bra till min gråtavlade.
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Jag har också sett det du ser, men den är bättre ute i köttrymden. Förhållandet klocka/bezel känns ungefär som SKX. Jag tycker att hela klockan, är estetiskt sett, sjukt välbalanserad. Spännet kan bytas, men jag tror att jag kommer att vänja mig med det, så dom enda två negativa sakerna jag möjligen kan komma på är;
1. Den är lite svårfotad, om man nu är lagd åt det hållet. Man upplever saker med blotta ögat som inte vill låta sig fångas på bild. Blanka index, sunburst och kupat glas krånglar till det för kameralinsen.
2. Diashield-behandlingen gör att stålet blir ganska grått, nästan lite titanfeeling. Personligen tycker jag inte att det gör så mycket -det tar bort lite bling och adderar toolighet samtidigt som det passar bra till min gråtavlade.
Håller med.. Många har frågat var det är så speciellt med dessa. Men svårt och förklara med ord samt sätta fingret på det... Den sitter bara och ser sjukt bra ut.. :D
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har också sett det du ser, men den är bättre ute i köttrymden. Förhållandet klocka/bezel känns ungefär som SKX. Jag tycker att hela klockan är, estetiskt sett, sjukt välbalanserad. Spännet kan bytas, men jag tror att jag kommer att vänja mig med det, så dom enda två negativa sakerna jag möjligen kan komma på är;
1. Den är lite svårfotad, om man nu är lagd åt det hållet. Man upplever saker med blotta ögat som inte vill låta sig fångas på bild. Blanka index, sunburst och kupat glas krånglar till det för kameralinsen.
2. Diashield-behandlingen gör att stålet blir ganska grått, nästan lite titanfeeling. Personligen tycker jag inte att det gör så mycket -det tar bort lite bling och adderar toolighet samtidigt som det passar bra till min gråtavlade.
Kul att du också lagt märke till att stålet är lite mörkt. Gillar verkligen den aspekten och lade märke till det häromdagen bara. :)
 

Frebot

Omega
2-Faktor
Jag har också sett det du ser, men den är bättre ute i köttrymden. Förhållandet klocka/bezel känns ungefär som SKX. Jag tycker att hela klockan är, estetiskt sett, sjukt välbalanserad. Spännet kan bytas, men jag tror att jag kommer att vänja mig med det, så dom enda två negativa sakerna jag möjligen kan komma på är;
1. Den är lite svårfotad, om man nu är lagd åt det hållet. Man upplever saker med blotta ögat som inte vill låta sig fångas på bild. Blanka index, sunburst och kupat glas krånglar till det för kameralinsen.
2. Diashield-behandlingen gör att stålet blir ganska grått, nästan lite titanfeeling. Personligen tycker jag inte att det gör så mycket -det tar bort lite bling och adderar toolighet samtidigt som det passar bra till min gråtavlade.
Är det nåt jag ska anmärka på i proportionerna så är det att kronan känns för stor. Vridringen tyckte jag också var för stor på bild. Så dock inte i verkligheten. Bra klocka!
 

GusH

Cartier
2-Faktor
Blev en spb143 även för mig:D
Var inne och klämde på 143an och 149an på Magnussons i Göteborg och båda är ju sjukt fina! Otroligt bra finish och kvalitetskänsla överlag. Det nya gummibandet på spb149 är också riktigt bra:) i jämförelse med den tidigare 62mas reissue och mm200 känns dessa snäppet vassare och mer balanserade i min mening!
20200801_104227.jpg
 

GusH

Cartier
2-Faktor
Håller med.. Många har frågat var det är så speciellt med dessa. Men svårt och förklara med ord samt sätta fingret på det... Den sitter bara och ser sjukt bra ut.. :D
Instämmer! Man måste se och testa på handleden för att verkligen förstå varför de är så bra! På bild kan speciellt 143an se lite tråkig ut, vilket är allt annat än fallet:snaphappy:
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Svårt! Men 151:an är lite av en favorit. Men bra känsla i båda tycker jag.
Visst är Captain X fin!
Man börjar med allehanda Turtle-modeller, går vidare till King Turtle och landar till slut i 151:an utan att någonsin blicka bakåt igen.
Nu är jag svårt sugen på den gröna också..

Måste hitta ett passande band också. Gillar varken waffle eller chocolate bar, så det lutar åt ett tire tread från Uncle Seiko alternativt det svarta originalgummit (som ju kanske kan ses som en modern variant av däckspårsgummit). Någon som har provat båda?
 

Linus

Cartier
Visst är Captain X fin!
Man börjar med allehanda Turtle-modeller, går vidare till King Turtle och landar till slut i 151:an utan att någonsin blicka bakåt igen.
Nu är jag svårt sugen på den gröna också..

Måste hitta ett passande band också. Gillar varken waffle eller chocolate bar, så det lutar åt ett tire tread från Uncle Seiko alternativt det svarta originalgummit (som ju kanske kan ses som en modern variant av däckspårsgummit). Någon som har provat båda?
Jag tror KM ska få in det svarta originalgummit men det dröjer nog ett par veckor till. Det är ett sådant jag kommer att satsa på.
 

Code

AKA Vincent B
Visst är Captain X fin!
Man börjar med allehanda Turtle-modeller, går vidare till King Turtle och landar till slut i 151:an utan att någonsin blicka bakåt igen.
Nu är jag svårt sugen på den gröna också..

Måste hitta ett passande band också. Gillar varken waffle eller chocolate bar, så det lutar åt ett tire tread från Uncle Seiko alternativt det svarta originalgummit (som ju kanske kan ses som en modern variant av däckspårsgummit). Någon som har provat båda?
Isofrane ele Borealis :D
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Fick tag på en spb147 idag. När jag stod med 143 och 147 i handen och valde kändes den senare mest i min smak med sina varmare färger. Tavlan upplevs dock mest som svart-brun och det är bara i vissa ljus som den glimmar till i guld-brunt.
20200803_172940-01.jpeg
Är f.ö. inte någon större vän av länkar så jag saknar inte det på 147:an. Möjligen blir det lite svårare att hitta band som matchar om man nu inte bara vill ha svart.
 
Topp