PNM
Silver
Ser man på…Det enda jag bryr mig om är nästa omgång av kung-sköldpaddor - bland det bästa Seiko släppt på väldigt länge... Orange våffeltavla? Gul våffeltavla? Full lume-våffeltavla vore brutalt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser man på…Det enda jag bryr mig om är nästa omgång av kung-sköldpaddor - bland det bästa Seiko släppt på väldigt länge... Orange våffeltavla? Gul våffeltavla? Full lume-våffeltavla vore brutalt...
Den va grym,ref på den?Ser man på…
Den va grym,ref på den?
Tre olika GS Thailand limited edt.
Vi är flera som känner samma. Jag tror dock att vi kommer få leva med de överdrivna tavlorna, då GS har identifierat det som ett område som har slagit an hos användarna. Något som delvis särskiljer dem från andra tillverkare.Ingen annan som känner lite ”creative dial fatigue”? Seiko släpper för mycket, inget känns ”speciellt” eller ens fascinerande längre.. istället för att lockas in känner jag mig mer dragen till grunderna - enkla tavlor…
Ingen annan som känner lite ”creative dial fatigue”? Seiko släpper för mycket, inget känns ”speciellt” eller ens fascinerande längre.. istället för att lockas in känner jag mig mer dragen till grunderna - enkla tavlor…
Eller så är de bästa redan gjorda - snowflake och körsbärIngen annan som känner lite ”creative dial fatigue”? Seiko släpper för mycket, inget känns ”speciellt” eller ens fascinerande längre.. istället för att lockas in känner jag mig mer dragen till grunderna - enkla tavlor…
Vi är flera som känner samma. Jag tror dock att vi kommer få leva med de överdrivna tavlorna, då GS har identifierat det som ett område som har slagit an hos användarna. Något som delvis särskiljer dem från andra tillverkare.
Sen att du och jag och några till längtar tillbaka till den tid då man var tvungen att ta fram luppen eller makroobjektivet för att uppleva tavlans struktur fullt ut, det spelar mindre roll nu när världen ligger öppen för GS.
Eller så är de bästa redan gjorda - snowflake och körsbär
En annan önskvärd väg att gå vore ju ifall de gjorde lite mer spännande (map urverk och urtavla) klockor i mindre storlekar.Definitivt bäst hittills.. dock tror jag möjligheterna är stora. Framförallt kan jag se multidimensionella tavlor i framtiden… men jag tror Seiko riskerar att göra det till en gimmick genom sättet de släpper dessa tavlor…
Eller så är de bästa redan gjorda - snowflake och körsbär
Även en limiteradFler GS i en mer klassisk storlek på ingång: SBGW291 och SBGW293. 36,5mm med manuella 9S64.
Grand Seiko expands the 44GS range with the SBGW291G & SBGW293G
Grand Seiko once again channels the spirit of the iconic 1967 44GS with the new, and compact SBGW291G & SBGW293G models.monochrome-watches.com
Mja, den limiterade kom i våras så inte så väldans ny och redan behandlad här i tråden. Den är ruskigt fin, dock! Skulle gärna ha en sån.Även en limiterad
Ah missat det, får leta upp den.Mja, den limiterade kom i våras så inte så väldans ny och redan behandlad här i tråden. Den är ruskigt fin, dock! Skulle gärna ha en sån.
Tror vi ska ha en här på KS om jag inte missminner mig helt.
Tycker den är riktigt fin och är väldigt sugen på en. Byggnadskvalitén, polering samt materialet är fantastiska och jag tycker den lätt avspeglar prislappen till största delen men det är de yttre och jag kan tycka att för 18.5k så hade man kunnat få ett lite bättre urverk.Vill checka här om det någon som köpt SPB285J1, alltså den för 2022 nya med den brunare urtavlan?
Kikade på den snabbt fysiskt häromdagen och första intrycket, vad gäller form och finish, var väldigt positivt. I den grad att jag släppte tanken på en GS, åtminstone tillfälligt. Givetvis kan prislappen på ca 18,500kr spela in
Vad tycker ni om denna?
Riktigt fina. Lite synd att den bruna inte var en svart tavla. Har börjat tröttna lite på alla sunburstvarianter.Fler GS i en mer klassisk storlek på ingång: SBGW291 och SBGW293. 36,5mm med manuella 9S64.
Grand Seiko once again channels the spirit of the iconic 1967 44GS with the new, and compact SBGW291G & SBGW293G models.monochrome-watches.com
Trevligt att man fortsatt på den plattform man startade med Sakura. Nu hoppas jag bara man släpper fler icke limiterade med denna boett och med länk...Fler GS i en mer klassisk storlek på ingång: SBGW291 och SBGW293. 36,5mm med manuella 9S64.
Jag håller med avseende urverket, men kan man få bättre i den prisklassen? Jag är inte helt nöjd med noggrannheten hos mina Seiko, men mina klockor med högre noggrannhet (Omega Master chronometer, Tag Heuer chronometer, Grand Seiko 9f och Spring drive) är i helt andra prisklasser.Tycker den är riktigt fin och är väldigt sugen på en. Byggnadskvalitén, polering samt materialet är fantastiska och jag tycker den lätt avspeglar prislappen till största delen men det är de yttre och jag kan tycka att för 18.5k så hade man kunnat få ett lite bättre urverk.
Man kan köpa en Tissot eller Certina och få bättre precision än Seiko. Jag gillar Seiko men deras urverk matchar inte alls klockorna de sitter i. När King Seiko kom var den tänkt att delvis konkurrera med Grand Seiko. Att sälja en klocka för 18k med ett sådant yxverk är en skymf.Jag håller med avseende urverket, men kan man få bättre i den prisklassen? Jag är inte helt nöjd med noggrannheten hos mina Seiko, men mina klockor med högre noggrannhet (Omega Master chronometer, Tag Heuer chronometer, Grand Seiko 9f och Spring drive) är i helt andra prisklasser.
Hur är exempelvis Oris och Longines som inte är kronometrar och som ligger prisklassen 15k till 25k?
Exakt detta som fick mig att avstå. Stod med den i handen och kände mig lite lurad på priset. Hoppet står till Kulta-center om ett år.Man kan köpa en Tissot eller Certina och få bättre precision än Seiko. Jag gillar Seiko men deras urverk matchar inte alls klockorna de sitter i. När King Seiko kom var den tänkt att delvis konkurrera med Grand Seiko. Att sälja en klocka för 18k med ett sådant yxverk är en skymf.
Ska var ärlig och säga att jag inte kan extremt mkt om Seikos urverk, men vad jag har förståt så sitter det ett SR31 som påminner väldigt mkt om 4R verken som sitter på deras billigare klockor även vad skillnaderna är vet jag inte men båda är 24 jewel med 21.600bph, även NH-Verk ger desamma.Jag håller med avseende urverket, men kan man få bättre i den prisklassen? Jag är inte helt nöjd med noggrannheten hos mina Seiko, men mina klockor med högre noggrannhet (Omega Master chronometer, Tag Heuer chronometer, Grand Seiko 9f och Spring drive) är i helt andra prisklasser.
Hur är exempelvis Oris och Longines som inte är kronometrar och som ligger prisklassen 15k till 25k?
En annan önskvärd väg att gå vore ju ifall de gjorde lite mer spännande (map urverk och urtavla) klockor i mindre storlekar.
En springdrive och körsbärstavla på 34mm, tack