• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

B1D64631-9941-48EF-BE44-625A549C695E.png
Var inne och klämde lite på de där, riktigt fina. Kul att man kan titta åt Astronhållet nu när de kommit ner i storlek.

Dyyyrt... för dyrt. Det är väl lite kul med re-issues om de hamnar i pris runt Turtle-serien men detta är löjligt. Tog på min gamla häck i protest!
30E11958-1202-4725-85B6-0DEE6FCACAEC.jpeg

Jag håller med. Re-issues (i största allmänhet) är just en ”lite kul” vardagsklocka och för ngt lite kul är man kanske villig att upp till 15-20 tkr max. Helst dock en bit under 10 som Certina och Turtle. Drar det iväg över det känns det roligare med en issued, snarare än re-issue.

Jag håller med. Re-issues (i största allmänhet) är just en ”lite kul” vardagsklocka och för ngt lite kul är man kanske villig att upp till 15-20 tkr max. Helst dock en bit under 10 som Certina och Turtle. Drar det iväg över det känns det roligare med en issued, snarare än re-issue.
Håller väl typ med, det beror på hur reissuen utförs. Vad gäller just 6105 (8000-8110, @Gummo ;) ) så är ju ett av bekymren med de gamla att de är jobbiga som satan att få täta. Det problemet finns ju inte med 6309/6306. På så sätt är ju en dyr reissue mer logisk på en 6105 än på en 6306/6309.

Håller väl typ med, det beror på hur reissuen utförs. Vad gäller just 6105 (8000-8110, @Gummo ;) ) så är ju ett av bekymren med de gamla att de är jobbiga som satan att få täta. Det problemet finns ju inte med 6309/6306. På så sätt är ju en dyr reissue mer logisk på en 6105 än på en 6306/6309.
Jaja... Jag kan inte fan hålla reda på alla siffror. Det får du göra :D

Onödigt dyrt för en tät look-a-like. Man måste ju inte bada med varken sina nya dyrklockor eller sina snyggvintage. Det har man sina beaters eller dykarklockor till.

Vad jag är ute efter är att jag personligen tycker att re-issues är rätt roliga men jämfört med ett original som dött ut eller en klocka som utvecklats kontinuerligt (jfr tex Submariner eller Omegas ursprungliga blå Bondklocka) så blir en re-issue en lånad design (förvisso från sitt egna arkiv) och jag tycker att de tenderar att vara roliga i början (särskilt om det är ngn uppseendeväckade modell) men efter ett tag svalnar nyhetens behag.

Behöver inte nämna några specifika modeller men alla kan ju dra sig till minnes re-issues (ofta baserade på modeller som är samlarobjekt) som kommit ut tidigare, med med mycket buller och bång och mycket skriverier men som idag känns rätt svala. Skulle jag lägga lite mer betydande belopp på en klocka 30tkr och uppåt, så är re-issues mindre intressant än en originaldesign (med kort eller lång historik).

Vad jag är ute efter är att jag personligen tycker att re-issues är rätt roliga men jämfört med ett original som dött ut eller en klocka som utvecklats kontinuerligt (jfr tex Submariner eller Omegas ursprungliga blå Bondklocka) så blir en re-issue en lånad design (förvisso från sitt egna arkiv) och jag tycker att de tenderar att vara roliga i början (särskilt om det är ngn uppseendeväckade modell) men efter ett tag svalnar nyhetens behag.

Behöver inte nämna några specifika modeller men alla kan ju dra sig till minnes re-issues (ofta baserade på modeller som är samlarobjekt) som kommit ut tidigare, med med mycket buller och bång och mycket skriverier men som idag känns rätt svala. Skulle jag lägga lite mer betydande belopp på en klocka 30tkr och uppåt, så är re-issues mindre intressant än en originaldesign (med kort eller lång historik).
Förstår och håller med, speciellt som i SEIKOs fall när man kan köpa originalet för samma pris eller billigare. Har man redan ett gäng klockor i samma prisklass så har jag däremot inte svårt alls att förstå varför man vill köpa en reissue som en ”extraklocka”.

Fast med nbart subsekund så syns det väldigt tydligt. Detta är ju dessutom inte 9R, utan 9S.
Assymetrin har som sagt alltd funnits där då PR visaren varit offset (nåt som väl är legio för nästan alla modeller med PR oavsett märke) men förstår absolut vad du menar. Har svårt att se denna modellserie bli en kioskvältare.

Assymetrin har som sagt alltd funnits där då PR visaren varit offset (nåt som väl är legio för nästan alla modeller med PR oavsett märke) men förstår absolut vad du menar. Har svårt att se denna modellserie bli en kioskvältare.
Ja jag får nog tyvärr hålla med, den välter inte mina kiosker heller...
Men jag har generellt svårt för PR på tavlan.

225C26A3-3159-4E7B-B2EF-8CD2B411CC32.jpeg

Vad hände med symmetrin?

Jag gillar den skarpt. Den blå spräckliga är rolig. Glashutte har väl ngn liknande struktir på urtavlan.
619EA1B8-4C47-47E4-8EC3-135A91B7F9A9.jpeg

En aspekt på symmetrin kan vara att Seiko inte ser centrum för power reserv-delen som punkten där visaraxeln kommer upp, utan ngnstans i mitten mellan indexen och där visaren början. Jfrt med tex IWC så är ju Seikons PR inte rund och då blir det lite knepigare med var centrum är.

97C39514-5ABF-4BDA-B6B0-D28BCB87253C.jpeg

Jag gillar den skarpt. Den blå spräckliga är rolig. Glashutte har väl ngn liknande struktir på urtavlan.

En aspekt på symmetrin kan vara att Seiko inte ser centrum för power reserv-delen som punkten där visaraxeln kommer upp, utan ngnstans i mitten mellan indexen och där visaren början. Jfrt med tex IWC så är ju Seikons PR inte rund och då blir det lite knepigare med var centrum är.

Det "blåspräckliga" återfinns på några andra GS-modeller. Det kallas Mt Iwate ifrån strukturen på berget som syns ifrån Shizuku-ishi Watch Studio. Lika stiligt irl som på bild :)

8E08323E-F30F-472E-8763-8B8F0CE922E4.jpeg

Det är denna strukturen, annan förg bara.

Glashütte kommer inte i närheten av GS tavla. Ser ut som en nysning?
Glashutte-Original-Sixties-gear-patrol-lead-full.jpg

Tillbaka
Topp