watchrookie
Basic
Hej!
Jag är ny här på Klocksnack och i klockvärlden, så ber om ursäkt i förhand ifall detta ska postas någon annanstans!
Jag har en Rolex Zenith Daytona 16520 (1991) som jag behöver serva och lämnade in den på Nymans i Stockholm för kostnadsförslag. Jag förklarade vid inlämningen att jag absolut inte vill ha polering och endast vill reparera det som verkligen behövs för att den ska gå igen. Definitivt inga ändringar som påverkar klockans integritet och kosmetiska ändringar. Fick följande svar:
Noteringar från urmakare:
Servicebehov. Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas. Många slitna delar i urverket måste bytas. Balansaxel sliten, spiralen defekt, komplett balans måste bytas.
Visarna är repiga.
Kronan är väldigt sliten.
Bezelringen är väldigt sliten och repig, går ej att göra helt bra vid polering.
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 9500kr
Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr
Summa åtgärder: 20800kr
Tillval: (i samband med service)
Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr
Summa tillval: 6300kr
Totalsumma: 27100kr
Som mitt användarnamn här på KS antyder så är jag rookie, men min obildade reaktion är att det är en väldigt högt pris, men uppenbarligen är det mycket som behöver göras. Förstår även att man kan plocka bort tillvalen.
Min fråga är: Vad tycker ni om prisförslaget? Är det rimligt? Någon erfarenhet av service från Nymans?
Tack på förhand!
Uppdatering Rob Engström Kostnadsförslag
Idag fick jag svar från Rob Engström.
Urverket är i behov av service.
Tim och minutvisaren kan behållas men resten av visarna
kommer att bytas till nya.
Löpverksbryggan och hammare kommer att bytas till en nyare version.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet.
Service utan polering 13 100,00
Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00
Total: 17 900,00
Jag är ny här på Klocksnack och i klockvärlden, så ber om ursäkt i förhand ifall detta ska postas någon annanstans!
Jag har en Rolex Zenith Daytona 16520 (1991) som jag behöver serva och lämnade in den på Nymans i Stockholm för kostnadsförslag. Jag förklarade vid inlämningen att jag absolut inte vill ha polering och endast vill reparera det som verkligen behövs för att den ska gå igen. Definitivt inga ändringar som påverkar klockans integritet och kosmetiska ändringar. Fick följande svar:
Noteringar från urmakare:
Servicebehov. Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas. Många slitna delar i urverket måste bytas. Balansaxel sliten, spiralen defekt, komplett balans måste bytas.
Visarna är repiga.
Kronan är väldigt sliten.
Bezelringen är väldigt sliten och repig, går ej att göra helt bra vid polering.
Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 9500kr
Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr
Summa åtgärder: 20800kr
Tillval: (i samband med service)
Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr
Summa tillval: 6300kr
Totalsumma: 27100kr
Som mitt användarnamn här på KS antyder så är jag rookie, men min obildade reaktion är att det är en väldigt högt pris, men uppenbarligen är det mycket som behöver göras. Förstår även att man kan plocka bort tillvalen.
Min fråga är: Vad tycker ni om prisförslaget? Är det rimligt? Någon erfarenhet av service från Nymans?
Tack på förhand!
Uppdatering Rob Engström Kostnadsförslag
Idag fick jag svar från Rob Engström.
Urverket är i behov av service.
Tim och minutvisaren kan behållas men resten av visarna
kommer att bytas till nya.
Löpverksbryggan och hammare kommer att bytas till en nyare version.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet.
Service utan polering 13 100,00
Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00
Total: 17 900,00
Senast ändrad: