• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans Rolex Service - Kostnadsförslag rimligt? Upptd. Rob Engström kostnadsförslag.

Hej!

Jag är ny här på Klocksnack och i klockvärlden, så ber om ursäkt i förhand ifall detta ska postas någon annanstans!

Jag har en Rolex Zenith Daytona 16520 (1991) som jag behöver serva och lämnade in den på Nymans i Stockholm för kostnadsförslag. Jag förklarade vid inlämningen att jag absolut inte vill ha polering och endast vill reparera det som verkligen behövs för att den ska gå igen. Definitivt inga ändringar som påverkar klockans integritet och kosmetiska ändringar. Fick följande svar:

Noteringar från urmakare:
Servicebehov. Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas. Många slitna delar i urverket måste bytas. Balansaxel sliten, spiralen defekt, komplett balans måste bytas.

Visarna är repiga.
Kronan är väldigt sliten.
Bezelringen är väldigt sliten och repig, går ej att göra helt bra vid polering.

Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Service inkl. polering 9500kr
Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr
Summa åtgärder: 20800kr

Tillval: (i samband med service)
Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr
Summa tillval: 6300kr

Totalsumma: 27100kr

Som mitt användarnamn här på KS antyder så är jag rookie, men min obildade reaktion är att det är en väldigt högt pris, men uppenbarligen är det mycket som behöver göras. Förstår även att man kan plocka bort tillvalen.

Min fråga är: Vad tycker ni om prisförslaget? Är det rimligt? Någon erfarenhet av service från Nymans?

Tack på förhand!

Uppdatering Rob Engström Kostnadsförslag
Idag fick jag svar från Rob Engström.
Urverket är i behov av service.
Tim och minutvisaren kan behållas men resten av visarna
kommer att bytas till nya.
Löpverksbryggan och hammare kommer att bytas till en nyare version.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet.
Service utan polering 13 100,00
Krona 600,00
Löpverksbrygga 3 400,00
Hammare 800,00
Total: 17 900,00

Senast ändrad:
Säg nej till polering och tillval och du hamnar på 11300 SEK. Du kan gå till valfri uris och trycktesta sedan om du nu badar med den. Första servicen sedan 1991?

Torsten
De sa att poleringen ingår i de 9 500 SEK, och att man kan välja bort det om man vill.

Baramats
Som jag förstod det så måste de göra alla "nödvändiga åtgärder" och då hamnar priset på 20 800 SEK. Jag har ingen servicehistorik på den. Köpte den 2017 i Los Angeles.

Du kan lämna in den hos Rob på Drottninggatan också bara för att se vad de ser som nödvändigt och pris på detta. Har varierat ganska rejält för mig i kostnadsförslag mellan dessa två. Ena kunde inte serva den själv och ville skicka till Rolex, andra gjorde jobbet utan några konstigheter för 9 k..

Säg nej till polering och tillval och du hamnar på 11300 SEK. Du kan gå till valfri uris och trycktesta sedan om du nu badar med den. Första servicen sedan 1991?
Hur får du ihop den kalkylen? Måste åtgärder uppgår till 20,8k svårt att se att den drar av 9500 sek för polering.

Måste säga att jag inte trodde att man skulle få så snabba svar här på KS. Imponerad!

Jag funderar på att offra de där 800 SEK för kostnadsförslaget och chansa lämna in klockan på RE och se vad de säger, de lär väl åtminstone inte ta mer?

Hej!

Jag är ny här på Klocksnack och i klockvärlden, så ber om ursäkt i förhand ifall detta ska postas någon annanstans!

Jag har en Rolex Zenith Daytona 16520 (1991) som jag behöver serva och lämnade in den på Nymans i Stockholm för kostnadsförslag. Jag förklarade vid inlämningen att jag absolut inte vill ha polering och endast vill reparera det som verkligen behövs för att den ska gå igen. Definitivt inga ändringar som påverkar klockans integritet och kosmetiska ändringar. Fick följande svar:

Servicebehov. Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas. Många slitna delar i urverket måste bytas. Balansaxel sliten, spiralen defekt, komplett balans måste bytas.

Visarna är repiga.

Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)
Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr

Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr

Som mitt användarnamn här på KS antyder så är jag rookie, men min obildade reaktion är att det är en väldigt högt pris, men uppenbarligen är det mycket som behöver göras. Förstår även att man kan plocka bort tillvalen.

Min fråga är: Vad tycker ni om prisförslaget? Är det rimligt? Någon erfarenhet av service från Nymans?

Tack på förhand!

Kan inte svara på om det är rimligt. Men hade jag vart du hade jag definitivt hört rob Engström också!

"Löpverksbrygga är av den äldre modellen och måste bytas"

Vad menas med det här? Vet vad en löpverksbrygga är, men det låter ju inte som att den är sliten/trasig?

Drar de av på priset då?
Ja, när jag servade en 16233 där så har jag för mig att de drog av 500kr om man valde bort polering :)

Hej!

Visarna är repiga.

Löpverksbrygga 4000kr
Verkdelar 1500kr
Komplett balans 4000kr
Krona 1800kr

Visarset 2200kr
Bezelring 4100kr

Tack på förhand!
Visst är det dyrt men det verkar som att det är en del att byta, jag skulle nog göra de nödvändiga åtgärderna men skippa poleringen. Eventuellt så gå till Rob E och kolla vad de säger där!

Är inte det alltid billigast att låta Rolex själva att göra det(?)
Jag har aldrig vare sig ägt eller servat Rolex, men jag har fått för mig att de är rätt glada för att byta ut gamla orginaldelar och ersätta med nya, även om man kanske inte egentligen hade behövt. I ett fall som detta vore jag rädd för att de hade bytt visare, trots att man uttryckligen säger att så inte ska göras.

Reagerade också på det, missade dock att fråga. Återigen nybörjare, men vill man inte att klockan ska sina ursprungsdelar så länge de är funktionella?
Tänker också så, även om jag inte tror att äldre verkdelar har något premium över nya?

Känns bara som en konstig anledning, är den gamla bryggan inte kompatibel med nya reservdelar som ska sättas in?

Rimligt? Ja. Roligt? Nej.

Mycket tråkiga pengar som inte höjer värdet på klockan direkt, men trots allt nödvändigt. Det är något man alltid får ha i åtanke.

Märker nu att jag inte har någon bild på telefonen och klockan är i Västerås nu. Hittade dock bilder från handlaren i mailkonversationen när jag köpte klockan (2017). Skulle väl påstå att den är i liknande skick, då jag endast använt den under helgerna då och då. Eventuellt lite förhastat men jag tackade nej till prisförslaget och tänkte lämna den till Rob och se vad de säger. Så kan ta nya bilder då!

Bilagor

• unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    161.4 KB · Visningar: 52
  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    219.8 KB · Visningar: 53
Märker nu att jag inte har någon bild på telefonen och klockan är i Västerås nu. Hittade dock bilder från handlaren i mailkonversationen när jag köpte klockan (2017). Skulle väl påstå att den är i liknande skick, då jag endast använt den under helgerna då och då. Eventuellt lite förhastat men jag tackade nej till prisförslaget och tänkte lämna den till Rob och se vad de säger. Så kan ta nya bilder då!
Låter klokt!

Jag skulle definitivt ta in pris från flera och inte gå direkt på första bästa som dessutom är en butik mitt i Stockholm. Jag skulle bli förvånad om det där är det bästa pris du kan få på en vettig service ink delar. Givet att du lägger lite jobb o förhandling i frågan...

Tillbaka
Topp