• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nymans Ur Västerås, rean fortsätter.

Tror du det gäller överallt WE för alla på alla modeller? :D Givetvis är olika butiker olika benägna att sälja, finns inget konstigt med det.
Självklart är det som du skriver. Blev bara väldigt förvånad över de rabattsatser du nämner, har varit tvungen att åka utomlands för det tidigare men det verkar vara att gå över ån efter vatten.

Självklart är det som du skriver. Blev bara väldigt förvånad över de rabattsatser du nämner, har varit tvungen att åka utomlands för det tidigare men det verkar vara att gå över ån efter vatten.
Alla är olika. Nymans gav mig 6,7% på en Cartier som jag senare köpte för drygt 22% från en annan aktör. Allt handlar om vilka budgetmål säljaren och butiken måste nå under en period. Är precis som begagnatmarknaden här; vissa vill maximera intjänet medan andra mest vill frigöra likvida medel.

Alla är olika. Nymans gav mig 6,7% på en Cartier som jag senare köpte för drygt 22% från en annan aktör. Allt handlar om vilka budgetmål säljaren och butiken måste nå under en period. Är precis som begagnatmarknaden här; vissa vill maximera intjänet medan andra mest vill frigöra likvida medel.
Nymans är snikna, det är inget nytt!
Har förköpt köpa klocka där flera gången men dom är för det första inte särskilt trevliga och för det andra totalt ointresserade av att ge en bra deal.
Rabatt på hyran vill dom dock ha!
https://www.market.se/nyhet/anrika-klockkedjan-vadjar-om-hyreslattnad-vi-vill-undvika-att-varsla
Jag skulle vända mig till Erikson urhandel om det gäller Omega eller SS.

Har förköpt köpa klocka där flera gången men dom är för det första inte särskilt trevliga och för det andra totalt ointresserade av att ge en bra deal.
https://www.market.se/nyhet/anrika-klockkedjan-vadjar-om-hyreslattnad-vi-vill-undvika-att-varsla
Jag tycker tvärtemot att Nymans Ur i Västerås är riktigt bra och med en trevlig personal.
Erikson Urhandel är riktigt bra dom med.

Senast ändrad:
Jag tycker tvärtemot att Nymans Ur i Västerås är riktigt bra och med en trevlig personal.
Fick rabatt med strax över 20 % både vid köp av en SS Worldtimer och en BB36.
Erikson Urhandel är riktigt bra dom med.
Kul att du lyckats bättre än jag med inköp hos Nymans!:)

Vilket trams! Rabatt är knappast en rättighet som kund eller att AD skulle vara skyldiga att lämna rabatter. Sedan ska man också vara medveten om att hyresvärden Klövern och Hufvudstaden som äger de flesta fastigheter på Biblioteksgatan är ganska kontroversiella och att flertalet mindre butiker även haft liknande invändningar mot dem under COVID (och tidigare). Men stanna på topic eller kanske dags att stänga tråden, rean är över(?).

Vilket trams! Rabatt är knappast en rättighet som kund eller att AD skulle vara skyldiga att lämna rabatter. Sedan ska man också vara medveten om att hyresvärden Klövern och Hufvudstaden som äger de flesta fastigheter på Biblioteksgatan är ganska kontroversiella och att flertalet mindre butiker även haft liknande invändningar mot dem under COVID (och tidigare). Men stanna på topic eller kanske dags att stänga tråden, rean är över(?).
Det är helt rätt tycker jag, finns ingen anledning att ge några allmosor som fastighetsägare. Sänkt marginalen och ökad omsättningen kan ju vara ett sätt att gå runt.

Eller så berodde de på gråhandel..
Lagom behöver inte vara synonymt med ingen rabatt..

Och vad är största problemet med gråhandel ut tillverkares och distributörers perspektiv? Rabattering och arbitrage.

Din definition av lagom behöver inte nödvändigtvis vara den som motsvarar jämvikt. Men visst, Nymans är säkert bara dumskallar som inte fattar att allt blir bra bara de ger mer rabatt och ökar omsättningen.

Och vad är största problemet med gråhandel ut tillverkares och distributörers perspektiv? Rabattering och arbitrage.

Din definition av lagom behöver inte nödvändigtvis vara den som motsvarar jämvikt. Men visst, Nymans är säkert bara dumskallar som inte fattar att allt blir bra bara de ger mer rabatt och ökar omsättningen.
Min definition av lagom är iaf inte noll.
Skulle du tex själv köpa en speedy utan rabatt? Om tillverkaren blåser upp list till absurdum lär det räkna med att ge rabatt.
Bara av ren nyfikenhet med tanke på din inställning, hur tänker du att hyresvärden ska gå runt om de ger rabatt?

Utan att egentligen ta ställning i själva sakfrågan om hyresrabatter kan jag ändå tänka mig att det skulle vara en god affär för hyresvärden att bjuda på lite rabatt just i dessa tider, och därmed hjälpa butiken/hyresgästen att överleva krisen. Tomma och därmed inkomstlösa lokaler är ju en särdeles mycket sämre affär. Vet inte om nya hyresgäster står på kö för att ta över premiumlägen till fullhyra i Stockholm, men på lite mindre orter ser det definitivt inte ut så.

Utan att egentligen ta ställning i själva sakfrågan om hyresrabatter kan jag ändå tänka mig att det skulle vara en god affär för hyresvärden att bjuda på lite rabatt just i dessa tider, och därmed hjälpa butiken/hyresgästen att överleva krisen. Tomma och därmed inkomstlösa lokaler är ju en särdeles mycket sämre affär. Vet inte om nya hyresgäster står på kö för att ta över premiumlägen till fullhyra i Stockholm, men på lite mindre orter ser det definitivt inte ut så.
Nu vet inte jag hur det ser ut för hyresvärden i det här fallet men absolut är det så att många butiker flyttat ut från citty.
Jag har egentligen inga åsikter om hyror öht, artikeln var bara något som trillade ner på min skärm. Dock tycker jag att man bör bjuda till lite om man förväntar sig samma sak åt andra hållet. Ett trevligt bemötande kan ju vara en bra början.

Tack för mig.

Skulle du tex själv köpa en speedy utan rabatt? Om tillverkaren blåser upp list till absurdum lär det räkna med att ge rabatt.
Bara av ren nyfikenhet med tanke på din inställning, hur tänker du att hyresvärden ska gå runt om de ger rabatt?
Din argumentation bygger på flera olika scenarier.
1. Kundens relation till AD. Som nämnts tidigare har AD ingen skyldighet att ge rabatt. Om alla kunder begär rabatt är det klart att marginalerna kommer att öka mer. 2. Situationen just nu är unik och Nymans ber ju inte om en permanent sänkning. Och det är som sagt inte bara Nymans som bett om detta. Det är inte heller bara relevant för Stockholm eller Biblioteksgatan.
3. Hyresvärden är lika beroende av kundens hyra.

Självklart kan man be om rabatt men jag skulle aldrig förutsätta det och om man ser till många kunder som kommer in så handlar med sannolikhet många efter listpris eftersom det för det flesta är en sällanköpsvara. Det är mer på KS och andra klockforum som det finns en kundkrets som handlar mer frekvent och lägger större summor.

Får mer intrycket att du har personligt agg mot AD för en rabatt du inte fick men kände dig berättigad till och nu känner dig felfördelad. Hoppas jag har fel :)

Bara för att de inte är villiga att ge just dig rabatt betyder inte att de inte ger rabatt.

Ang hyresreduktion så är det offT men typ såhär: värdet på fastigheten påverkas av vilken hyresgäst som är inkvarterad. Finns det en teoretisk möjlighet att det är rationellt att ge hyresrabatt för att kunna behålla en koockförsäljares skyltfönster som skyltfönster för ens fastighet istället för att ha igenspikade plankor på samma storefront? Jag är benägen att gissa ja på den frågan.

Bara för att de inte är villiga att ge just dig rabatt betyder inte att de inte ger rabatt.

Ang hyresreduktion så är det offT men typ såhär: värdet på fastigheten påverkas av vilken hyresgäst som är inkvarterad. Finns det en teoretisk möjlighet att det är rationellt att ge hyresrabatt för att kunna behålla en koockförsäljares skyltfönster som skyltfönster för ens fastighet istället för att ha igenspikade plankor på samma storefront? Jag är benägen att gissa ja på den frågan.
Av artikeln att döma verkar det inte som att hyresvärden tycker som du.

Absolut om det ar det tva alternativ hyresvarden stalls infor. Pa Bibilioteksgatan har jag en kansla av att hyresgasterna star pa ko. Men jag kan ju givetvis ha fel

Av artikeln att döma verkar det inte som att hyresvärden tycker som du.

Har jag tyckt något? Jag har inte propsat på att Nymans ska få hyresreduktion. Jag konstaterar bara att din anekdotiska erfarenhet av deras tendens att ge eller inte ge rabatter ej behöver spegla vare sig deras affärsmodell, affärssinne eller verkligheten. Jag har blivit erbjuden rabatter på flera märken i storleken 20%+ hos Nymans, vissa gånger utan att ens ha frågat efter det.

Var in på Nymans i Västerås idag (9/7) och det är fortfarande rea på en hel del klockor, tex Omega o Longines.

Tillbaka
Topp