• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oceanus, Så Digitalt som analogt kan bli

Goflorp

Cartier
Hej allihop
Jag är ett stort fan av Casios märke Oceanus, som är JDM och den mesta infon är också på japanska...
Ägt flera genom livet, sist var det en T2000.

Man bara måste ju älska klockor som är:
  • Gjorda i Titan - inga allergiska reaktioner
  • Ställer sig på radiosignal - går aldrig fel, fixar sommar/vintertid med
  • Vattentäta - perfa för simma, bada, dusch
  • Solcellsdrivna - aldrig byta batteri
Flera modeller är riktigt tunna (9,5mm), det finns två dykaremodeller (eller en - i två olika färger/band)
De är ngt så hysteriskt polerade och blänkande att jag vet ingen som gör ngt "värre" :)
"Urverket" är flera små stegmotorer, så urverk i egentlig mening saknas - den som vill ha det får besöka
de hundratals med trådar som finns runt t ex Schweiziska klockor.

Här snackar vi kring dem, om köp, tipsar om bra affärer, ställer frågor, svarar, och är trevliga mot varann.
Lägger ni upp bilder kan ni väl lägga in modellbeteckning - annars är nästa inlägg alltid "vad heter den?"

OCW-P2000
OCW_P2000_1A_front.jpg

OCW-P2000
ocw-p2000-an-elegant-diver-1.jpg


OCW-G2000SB-2AJR (Samarbete med ngn Jap tecknad serie; Space Brothers)
OCW-G2000-2AJR.jpg
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hej allihop
Jag är ett stort fan av Casios märke Oceanus, som är JDM och den mesta infon är också på japanska...
Ägt flera genom livet, sist var det en T2000.

Man bara måste ju älska klockor som är:
  • Gjorda i Titan - inga allergiska reaktioner
  • Ställer sig på radiosignal - går aldrig fel, fixar sommar/vintertid med
  • Vattentäta - perfa för simma, bada, dusch
  • Solcellsdrivna - aldrig byta batteri
Flera modeller är riktigt tunna (9,5mm), det finns två dykaremodeller (eller en - i två olika färger/band)
De är ngt så hysteriskt polerade och blänkande att jag vet ingen som gör ngt "värre" :)
"Urverket" är flera små stegmotorer, så urverk i egentlig mening saknas - den som vill ha det får besöka
de hundratals med trådar som finns runt t ex Schweiziska klockor.

Här snackar vi kring dem, om köp, tipsar om bra affärer, ställer frågor, svarar, och är trevliga mot varann.
Lägger ni upp bilder kan ni väl lägga in modellbeteckning - annars är nästa inlägg alltid "vad heter den?"

OCW-P2000
OCW_P2000_1A_front.jpg

OCW-P2000
ocw-p2000-an-elegant-diver-1.jpg


OCW-G2000SB-2AJR (Samarbete med ngn Jap tecknad serie; Space Brothers)
OCW-G2000-2AJR.jpg
Kul dinkor och kul trådstart! Har aldrig haft ngn Oceanus, men blir kanske inspirerad nu :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gillar Oceanus, har varit sugen på en som varjedags-klocka.
Det som hindrat mig är att S100 har så välvd länk, vilket jag oftast tycker är fult, och att T200 är i stål i stället för titan.
Det är ju svårt att få tillfälle att känna på en 100, så jag vet egentligen inte hur mycket jag skulle störa mig på ”välvdheten”.
 

Goflorp

Cartier
Hur funkar radiosynkningen? Jag har hört om lite blandade erfarenheter där i Sverige...
Fungerar utmärkt i Göteborg. Hört det skall vara problemfritt till Sundsvall. Efter det blir det lägga på fönsterbrädan i söderläge.
Högre upp får man väl synka med hos (några modeller klarar detta) eller Bluetooth till App ...
 

Goflorp

Cartier
En sak att se upp med är Casios ”felmätning” av klockorna storlek.
De envisas med att skriva ut måttet tvärs över klockan - tänk dig från kl 9 till kl 3....
Det innebär att de räknar in kronan vi 3 och eventuellt utstickande boett vid 9.
Så alla mått är för väl tilltagna. 40mm som vi dödliga mäter över urtavlan med ev krans/ring/bezel skriver casio gärna som 42,3...
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Fungerar utmärkt i Göteborg. Hört det skall vara problemfritt till Sundsvall. Efter det blir det lägga på fönsterbrädan i söderläge.
Högre upp får man väl synka med hos (några modeller klarar detta) eller Bluetooth till App ...
Mina g-shocks synkar nästan varje natt i Umeå. Och då ligger de bara i klocklådan en bit från ett fönster.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Ägde en Oceanus S100 ett kort tag, väldigt fin på många sätt (bra storlek, stram design utan att bli charmlös, och var nästan barnsligt förtjust i att se visarna synka till rätt sekund när den plockades upp ur byrålådan) men den integrerade länken var hemsk, som att ha en ilsken piraya som slet i ens armhår fastlimmad på handleden.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Även jag är ett fan av Oceanus, så sjukt prisvärd när det kommer till finish och upplevd kvalité (iallafall den jag har).
Jag har sedan 1,5 år en Casio OCEANUS OCW-S100-1AJF, som jag gjort en recension på här.
Till skillnad från @JacquesCosteau gillar jag länken och tycker den är riktigt skön ;)
Den stora nackdelen är att den integrerade länken inte gör det möjligt att använda andra straps :oops:
6265DD6C-1DEF-4F76-BB85-EB8F9FBADBC0_1_201_a.jpeg
 

Kessler

Rolex
Stämmer det där med att boetten tillverkas i Grand Seikos fabriker? Eller är det en myt? Hört en del som har GS och tycker Oceanus har minst lika bra finish.

Jag gillar de och är man OWG är det ju perfekt. Kan dock inte släppa att de heter OceANUS...
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Stämmer det där med att boetten tillverkas i Grand Seikos fabriker? Eller är det en myt? Hört en del som har GS och tycker Oceanus har minst lika bra finish.

Jag gillar de och är man OWG är det ju perfekt. Kan dock inte släppa att de heter OceANUS...

OceANUS :hilarious:
Att boett poleras i GS lokaler är vad jag har läst, i och för sig inte från Casio eller GS själva.... Så det är väl i högsta grad tredjehandsuppgifter :rolleyes:
 

Goflorp

Cartier
Den T2000 jag hade förut hade en länk som förmodligen brädades av Orient....
Små jäkla tunna rör i mitten, som håller ihop länken som kändes fladdrig och dessutom inte kunde hanteras av en urmakare!!??
De kortade länken, fattade inte hur rören satt inuti (Seiko har ju detta med) och tryckte ihop länken med, utan rör, så
hela dinkan gick i backan - som väl hemma i köket och inte på ringleden i 90 med hojen.....

Troligen har länkarna blivit mkt bättre sedan dess...

Det finns en G2000L (leather?) som levereras på läderarmband. Men kikar man på bilder så ser man tydligt att det är
en perfekt skarv (som på en länk) mot klockan, vilket troligen betyder att du kan ha deras läder, men inget annat.
Sånt gör mig lite sur. T2000 körde jag på Nato det sista, på ren kul. Det blev väldigt "Tooligt" och cool.
 
Senast ändrad:

Goflorp

Cartier
Bilder på
OCW-T2600ALA-2AJR
OCW-S5000AL-2AJF
OCW-S5000APL-2AJF
OCW-T2610ALB-2AJR

Färgade med "Japansk Indigo" - en färg som fås fram av att man låte tonvis med löv fermentera tills ngt kilo av blå färg framställts.

Bilder från sakurawatches.com
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.32.24.png
    Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.32.24.png
    337.2 KB · Visningar: 15
  • Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.32.43.png
    Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.32.43.png
    262.6 KB · Visningar: 14
  • Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.33.11.png
    Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.33.11.png
    272.8 KB · Visningar: 15
  • Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.40.52.png
    Skärmavbild 2020-11-15 kl. 18.40.52.png
    322.9 KB · Visningar: 16

Crispie

Rolex
Stämmer det där med att boetten tillverkas i Grand Seikos fabriker? Eller är det en myt? Hört en del som har GS och tycker Oceanus har minst lika bra finish.

Jag gillar de och är man OWG är det ju perfekt. Kan dock inte släppa att de heter OceANUS...
Fan, jag som precis hade vaknat för denna serie med klockor. Tycker de verkar riktigt coola men du sabbade allt för mig nu :hilarious:
 

Emfen

Breitling
När jag bodde i Japan tänkte jag köpa en Oceanus till mig själv i examenspresent, men på den tiden hade de bara stöd för tidssync om man bodde i Asien och då kändes det inte värt det.

Jag diggar de som fasen; NÄSTAN lika mycket som jag diggar din Gir-avatar!
När jag pluggade på KTH hade jag och en nära vän ett koncept att smyga in en Gir-bild någonstans i samtliga projektrapporter vi gjorde :)
 

higge79

Omega
Jag är på jakt efter en ny T200S, och gissar att jag får gå via e-bay. Har någon erfarenhet av säljare där ni kan rekommendera?
 

LoJo

Breitling
Är det någon som har erfarenhet av OCW-P2000?

Gillar den skarpt, men lite lurigt att lägga en rejäl slant (för mig iaf) innan man har känt på klockan.

Söker en titanklocka (underbart material att ha på armen) och det är något speciellt att veta att klockan alltid visar rätt tid och aldrig stannar pga batteri eller att den legat still. Många funktioner är också kul.
Har en digital G-Shock som alltid synkar mellan kl.2 och 3, funkar perfekt.
 
Topp