• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date! (paketöppning)

Doris sköter sitt jobb bra. +2 sek på ett dygn.
DSC_1129.jpg

Funderar på en grej om Doris. Eller rättare sagt hennes kompanjon lådan. Borde det inte ligga någonting i facket längst ned i pappboxen? Tex en instruktionsbok? Och skulle det inte vara vit "kartongsleeve" runt den svarta lådan? Har dessa blivit akterseglade någonstans? Vi kan ju inte lotta ut en klocka som inte är fullset. Det är trots allt Klocksnack!

Funderar på en grej om Doris. Eller rättare sagt hennes kompanjon lådan. Borde det inte ligga någonting i facket längst ned i pappboxen? Tex en instruktionsbok? Och skulle det inte vara vit "kartongsleeve" runt den svarta lådan? Har dessa blivit akterseglade någonstans? Vi kan ju inte lotta ut en klocka som inte är fullset. Det är trots allt Klocksnack!

Tog inte TS hand om det för att det inte skulle försvinna på resan? :)

Vid middagsbordet:
Jag: Imorgon är det dags att packa ner Doris. Det känns lite tråkigt faktiskt.
Frun: Vadå Doris?
Jag: Ja klockan alltså. Den heter så.
Dottern (kallt): Har du gett den ett namn?
Sedan försöker jag under en ganska lång stund förklara hur hon fick sitt namn och om äventyren i tråden. Man kan sammanfatta fruns och dotterns respons som en mur av oförstående. Tur att i alla fall sonen har är med på noterna, även om han inte bär en klocka.

Vid middagsbordet:
Jag: Imorgon är det dags att packa ner Doris. Det känns lite tråkigt faktiskt.
Frun: Vadå Doris?
Jag: Ja klockan alltså. Den heter så.
Dottern (kallt): Har du gett den ett namn?
Sedan försöker jag under en ganska lång stund förklara hur hon fick sitt namn och om äventyren i tråden. Man kan sammanfatta fruns och dotterns respons som en mur av oförstående. Tur att i alla fall sonen har är med på noterna, även om han inte bär en klocka.
Avdelningen 'min fru förstår mig inte' upphöjt till hela familjen!
Underbart! :)

Till att börja med vill jag tacka Sjobedan för att han ordnat den här passarounden och Uret för deras generösa sponsring. Stort tack!

Imorgon tänker jag som sagt stoppa ner Doris i sin lilla låda och skicka dem tillbaka till Sjobedan där cirkeln sluts. Det känns tråkigt att skiljas från klockan och om jag vinner utlottningen blir jag verkligen glad. Oris Aquis och jag passar bra ihop.
Jag gillar tavlan med sina ganska arbetade index med en blandning av blank metall och lume. En blå lume som kanske inte lyser så kraftigt men som varar hela natten. Glaset är svagt kupat vilket ser bra ut. AR är inte precis på topp, men för mig är det inte av vikt. Vridningen är lätt att greppa tack vare räfflorna och att den sticker ut en bit utanför boetten.
Boetten är både tjockare och större än min andra dykare, en Seamaster "Bond" men den har inte känts för stor utan helt rätt. Armbandet är lite speciellt. Tjockleken vid spännet är minst en centimeter vilket är lite extremt, men jag vande mig snabbt och nu gillar jag det. Det ger balans till klockan. Första dagen gillade jag inte armbandet. Det kändes för instängt och svettigt, men det var helt enkelt för att jag tänkte att den här klockan måste sitta tight. När jag släppte ut snabbjusteringen ett hack eller två blev det en helt annan känsla. Snabbjusteringen är förresten bra och det blir snabbt en vana att finjustera flera gånger om dagen så att klockan sitter perfekt.
Det finns bara två saker som jag inte gillar. Den ena är att gummiarmbandet är onödigt långt. Det går visserligen att kapa, men den delen som irriterar mig är den som man inte kapar. På mig så blir det dubbelt gummi hela vägen från spännet nästan till klockan. Det leder till att den sidan blir stelare än den andra sidan av armbandet och det känns som att det ibland får hela klockan att hamna i lite fel position. Ni ser i bilden nedan hur armbandet fjädrar åt ena hållet eftersom ena sidan blir dubbelt så stel som den andra.
DSC_1144.jpg

Den andra saken jag inte gillar är glasbaksidan och det är lite motsägelsefullt för jag gillar verkligen glasbaksidor. Men för att det ska kännas rätt för mig så är det viktigt att urverket fyller ut boetten. Jag gillar inte känslan av att klockan har en massa onödig utfyllnad bara för att vara stor utan boett och urverk ska matcha storleksmässigt. Urverket får förstås gärna se trevligt ut och helst ska det vara manuellt eller ha mikrorotor.
Från vänster till höger, "chinese unitas", Seiko SNK809, Oris, Omega Speedmaster 3572. Tyvärr påminner urverket i Oris mest om Seikon som kostar en femhundring. "Chinese unitas" känns mer spännande och Omegan är så mycket mer tilltalande än Orisen.
DSC_1139.jpg
Jag önskar att Oris hade valt att göra en solid baksida i stil med Omega Seamaster (vad mycket smuts som kom fram på fotot. Ser min klocka verkligen ut så där? Vidrigt! Men nu orkar jag inte ta om bilden så jag får leva med det).
DSC_1143.jpg

Avslutningsvis vill jag säga att det här är en klocka jag uppskattat under den här veckan. Om det blir jag som vinner utlottningen så kommer jag att använda den mycket.

Nu ligger klockan på ICA och väntar på mig. I helgen sker utlottningen! Ska vi välja våra egna nummer, eller ska vi gå efter passaround följden? :)
(Jag väljer nummer 16)

De som har ett turnummer kan väl få välja. Övriga tilldelas. Men det känns viktigt att det finns **en enda tydlig lista** som gäller och den måste spikas i god tid innan lottningen.

Tillbaka
Topp