• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

CarlR

Omega
Följde med en stålklump när jag fixade länk till no rad:) Någon som vet hur man tar av länken? Jag uppfattar det som att man behöver banka ur stiften? Isåfall, åt vilket håll? Det kanske är bäst att man tar sig till någon urmakare

IMG_20210827_091333.jpg


IMG_20210827_091615.jpg
Hej, fin klocka det där.
Man trycker igenom stiften, kan sitta ganska hårt. Du får testa dig fram åt vilket håll den ska ut. Tryck fram och tillbaks några gånger så kommer den att lossna.
Stiftet sitter i ett litet rör som expanderar när stiftet trycks in. Tappa inte bort röret som kommer ut när du tar isär länk/ huvud. Jag har använt allt möjligt för att trycka, gem, stoppnål osv. Gått bra, utan att lämna märken.
Lycka till!
 

addel

Omega
2-Faktor
Hej, fin klocka det där.
Man trycker igenom stiften, kan sitta ganska hårt. Du får testa dig fram åt vilket håll den ska ut. Tryck fram och tillbaks några gånger så kommer den att lossna.
Stiftet sitter i ett litet rör som expanderar när stiftet trycks in. Tappa inte bort röret som kommer ut när du tar isär länk/ huvud. Jag har använt allt möjligt för att trycka, gem, stoppnål osv. Gått bra, utan att lämna märken.
Lycka till!

Tack!!! Det gick ju lättare än vad jag trodde. Bra tips att trycka fram och tillbaka, skulle annars börjat banka. Självklart lyckades jag få till en liten minirepa på no rads bandhorn när jag skulle trycka tillbaka i stiftet. Tröck med baksidan av verktyget, hård plast, trodde inte det kunde repa. Men det gick så nu är den första repan gjord också, skönt:p
 

Gmtmaster

Cartier
Tack!!! Det gick ju lättare än vad jag trodde. Bra tips att trycka fram och tillbaka, skulle annars börjat banka. Självklart lyckades jag få till en liten minirepa på no rads bandhorn när jag skulle trycka tillbaka i stiftet. Tröck med baksidan av verktyget, hård plast, trodde inte det kunde repa. Men det gick så nu är den första repan gjord också, skönt:p
Vi vill ju ha en bild med länken på också 😜
 

addel

Omega
2-Faktor
Blev ju kanon det där!
Ingen nivåskillnad på ändlänk mot bandhorn?

Tack :)! Nej, inget som talar för att de inte hör ihop iallafall. Som du sa så funkar trilogy-länkarna till de nyare 40 mm.

Det enda som jag kan anmärka är att länken glappar lite mot boett klockan 12, men det kan man kanske förvänta sig av en 20 år gammal länk.
 

fc2

Rolex
Efter att ha börjat kika runt i tråden om High End Field Watch har jag kommit fram till att Blancpain Bathyscaphe, 38 mm är en väldigt attraktiv kandidat. Men en fundering är hur pass stryktåligt verket är. Är ett FP 1150 vilket betyder ultra thin, något som inte skriker hållbarhet, men vad vet jag?

Någon som har erfarenhet eller en bra länk att bjuda på?
 

Filip92

Breitling
Fan vad jag gillar ”military”-tavlan! Bra köp. Har en länk passande den där till övers om det skulle vara intressant.

@fc2 Du nämnde något om ”High End Field Watch”, där har du den ⬆️
Angående verkets känslighet så är det inget att oroa sig särskilt för, dock hyfsat dyr service när det väl
Fan vad jag gillar ”military”-tavlan! Bra köp. Har en länk passande den där till övers om det skulle vara intressant.

@fc2 Du nämnde något om ”High End Field Watch”, där har du den ⬆️
Angående verkets känslighet så är det inget att oroa sig särskilt för, dock hyfsat dyr service när det väl behövs.
Hej Fick den på länk men har lagt en förfrågan på original band så inväntar svar på det tills dess ligger detta tillfälliga band på
 

fc2

Rolex
Fan vad jag gillar ”military”-tavlan! Bra köp. Har en länk passande den där till övers om det skulle vara intressant.

@fc2 Du nämnde något om ”High End Field Watch”, där har du den ⬆️
Angående verkets känslighet så är det inget att oroa sig särskilt för, dock hyfsat dyr service när det väl behövs.

Ok, och vad betyder det? 10k för en service?
Tänkte att en Bathyscaphe vore grymt trevlig att ha som en klocka för alla väder och aktiviteter. Om den pallar sånt dvs.
 

Geparden

Audemars
Ok, och vad betyder det? 10k för en service?
Tänkte att en Bathyscaphe vore grymt trevlig att ha som en klocka för alla väder och aktiviteter. Om den pallar sånt dvs.
Räkna runt 9-10k för trehandare, lite beroende vad som måste bytas då.

Bathtyscapen bör ju vara en utmärkt klocka i det syftet, tänkte mest att det var en dykare. Ha i åtanke att 38mm dykare kan upplevas något litet.
 
Topp