• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Den sitter fast med en spring bar, du behöver någon form av spring bar verktyg för att få loss det.
Band kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Hej,

Fullkomlig novis på det här även om jag är hyfsat pillig och tekniskt i övrigt.

Min läderrem har tröttnat rejält och skulle vilja byta till typ en cognacsfärgad alligator/krokodil i lite grövre variant, gärna med kontrastsöm. Eller en lite grövre ”vanlig” läderrem nästan i moccakvalitet.

Skulle först vilja ha tips på rem som funkar till en Blancpain Leman (18mm) med BPs egna spänne enligt ovan (se även bild).

Nummer två; Fattar inte alls hur jag får loss spännet, än mindre hur jag får dit ett nytt. Måste jag sprätta det gamla och sy i det nya? Sitter det med sprint?

Den sitter fast med en spring bar, du behöver någon form av spring bar verktyg för att få loss det.
Band kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Glömde citera dig

Hej,

Fullkomlig novis på det här även om jag är hyfsat pillig och tekniskt i övrigt.

Min läderrem har tröttnat rejält och skulle vilja byta till typ en cognacsfärgad alligator/krokodil i lite grövre variant, gärna med kontrastsöm. Eller en lite grövre ”vanlig” läderrem nästan i moccakvalitet.

Skulle först vilja ha tips på rem som funkar till en Blancpain Leman (18mm) med BPs egna spänne enligt ovan (se även bild).

Nummer två; Fattar inte alls hur jag får loss spännet, än mindre hur jag får dit ett nytt. Måste jag sprätta det gamla och sy i det nya? Sitter det med sprint?
Har du inte hål rakt igenom precis som jag? Det är bara att pressa in rätt verktyg i hålet så sprinten fjädrar in. Sen håller jag också på att leta band till min. Nymans ur hade ett svart senast jag var där. Ca 5000 kr skulle de ha för ett original. Hittade sen ett i London för 1500 kr mindre. Är det inte viktigt med original kan du göra ditt eget på https://www.camillefournet.com/en/ men din variant med disployant finns inte på hemsidan. Tror du får skriva till dem för att få det exakt som du vill.

IMG_6614.JPG

Har du inte hål rakt igenom precis som jag? Det är bara att pressa in rätt verktyg i hålet så sprinten fjädrar in. Sen håller jag också på att leta band till min. Nymans ur hade ett svart senast jag var där. Ca 5000 kr skulle de ha för ett original. Hittade sen ett i London för 1500 kr mindre. Är det inte viktigt med original kan du göra ditt eget på https://www.camillefournet.com/en/ men din variant med disployant finns inte på hemsidan. Tror du får skriva till dem för att få det exakt som du vill.

IMG_6614.JPG

Hej, att få loss från klockan är inga bekymmer, det är hur spännnet/deployanten funkar. Sitter den med sprint också?

Hej, att få loss från klockan är inga bekymmer, det är hur spännnet/deployanten funkar. Sitter den med sprint också?
Aha, då vet jag inte säkert för jag har aldrig haft en deployant men brukar inte den kortaste bandet ha samma ändar, d.v.s. sprint i båda ändar. Be en urmakare titta på det annars, om det inte går. Är det något som det finns utvecklingspotential i när det gäller Blancpain så är det deras bristande överskådlighet för deras band.

Här har du ett nytt i Hamburg till hyfsat pris.

Aha, då vet jag inte säkert för jag har aldrig haft en deployant men brukar inte den kortaste bandet ha samma ändar, d.v.s. sprint i båda ändar. Be en urmakare titta på det annars, om det inte går. Är det något som det finns utvecklingspotential i när det gäller Blancpain så är det deras bristande överskådlighet för deras band.

Här har du ett nytt i Hamburg till hyfsat pris.

Ska kolla med en urmakare så att det blir rätt från början, tack för inputen!

Det verkar som att den här firman i Paris gör en hel del band till Blancpain, i alla fall om man ska tro Blancpain-bloggen.

Ligger en Fifty Fathoms ute på Kaplans, nu tillkommer 20% men är inte utropet lågt?

Ligger en Fifty Fathoms ute på Kaplans, nu tillkommer 20% men är inte utropet lågt?
Trevlig storlek på en riktig dykare. Priset är på en nivå som gör mig intresserad.

Ärligt talat så blev det en reklamation på servicen. Bandet är ett original svart alligator men jag söker fler att byta med. Det är snart sommar så ett svart tropic gummi kommer snart på.
Aj då, vad gick snett? Hade du den inte på någon form av Sail cloth? Vill minnas att jag sett det och tyckte det var en fantastisk kombination!

Aj då, vad gick snett? Hade du den inte på någon form av Sail cloth? Vill minnas att jag sett det och tyckte det var en fantastisk kombination!
Den stannade rätt som det var och så vill man ju inte ha det. Ärligt talat är jag förvånad över att det blev så. Nu blir det ett halvår man får vara utan men snart är den tillbaka. Jo, jag minns vad du menade för band. Det bandet har jag kvar så det ska användas. Personligen stämmer svart Tropic bäst i hop med min smak. Den är tacksam att pressa upp eller ner beroende på om den ska vara stilfull eller lite mer ruff. Bruna alligator har jag funderat över, liksom Cordovan eller stickrocka kanske. Det är bara det att jag har så svårt att se en bild på nätet och samtidigt se hur den blir i verkligheten. Det bästa vore om man kunde prova irländska men den tiden verkar vara förbi.

Den stannade rätt som det var och så vill man ju inte ha det. Ärligt talat är jag förvånad över att det blev så. Nu blir det ett halvår man får vara utan men snart är den tillbaka. Jo, jag minns vad du menade för band. Det bandet har jag kvar så det ska användas. Personligen stämmer svart Tropic bäst i hop med min smak. Den är tacksam att pressa upp eller ner beroende på om den ska vara stilfull eller lite mer ruff. Bruna alligator har jag funderat över, liksom Cordovan eller stickrocka kanske. Det är bara det att jag har så svårt att se en bild på nätet och samtidigt se hur den blir i verkligheten. Det bästa vore om man kunde prova irländska men den tiden verkar vara förbi.
Ja det var trist att höra efter du väntat att få använda den! Hoppas det blir korrekt utfört nu då, otroligt trevlig modell det där. Jag tror ett ett Vintage Highley Kudu skulle passa fint också, åt det chokladbruna hållet.

Det kommer bli bra. Jag är inte orolig, bara lite förvånad att den blev sämre av en service. Hur det kunde bli så begriper jag inte. Som jag förstått det servades den inte hos Blanpain i Schweiz utan i Stockholm. Vi får se vem som får äran att serva den den här gången. Vintage Highley Kudo kan nog passa modellen bra men för min del associerar jag den typen av band till Panerai men det behöver inte vara så för alla.

Hej! Lite sugen på denna blancpain: https://klocksnack.se/threads/blancpain-fifty-fathoms-trilogy.177966/ och undrar lite kring om det finns en länk eller flera som modellen kom med? Vart är bäst att hitta en samt vad kan man räkna med att få lägga på en länk? Aldrig ägt just en blancpain tidigare men tänkte att expertisen i tråden lär vara stor. :)
Länken som hör till heter X71 eller X-71, därav "-71" i referensnumret, se två poster upp.

Brukar kunna gå att hitta på eBay och liknande för 15-20k

Nya numret hade trillat in när vi var i fjällen. Jag är så satans sugen på en fifty men tycker priserna är på gränsen till vad som är rimligt för mig, får se om man tar steget.
E8EEA66A-4739-4BE5-A982-9F43C8D8BDF4.jpeg

Någon som vet vilken storlek på skruvmejsel som passar till skruvarna på ett X-71 armband? Köpt flera på amazon som jag chansade på att dom skulle passa...men icke. Vill inte förstöra skruvarna med dålig passning...

Vad i hela friden har hänt med priserna på andrahandsmarknaden för Villeret-modellerna?!
Min upplevelse är att de skjutit i höjden något enormt sista året.
Eller är jag ute och cyklar?

Tillbaka
Topp