• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Cool blå datumvisare 😊

Bilagor

• FE0E517C-7A31-460F-9434-A1D255C02688.png
    FE0E517C-7A31-460F-9434-A1D255C02688.png
    551.1 KB · Visningar: 29
Vad missar jag här? Är det bara det ökänt usla andrahandsvärdet? Känns ju som sjukt mycket för pengarna med tanke på allt annat som kostar 100k nuförtiden

1675934255902.png

Visst är den utan papper osv ,em är det något annat som är kass med modellen i fråga?

Eller en fullset perpetual calender i guld i EU under 150K?

1675934401596.png

Man har alltid fått mycket för pengarna när man går utanför mainstream. Ädelmetall, höga driftkostnader och 90-talsdesign har varit prisvärt så länge jag har varit intresserad av klockor.

Man har alltid fått mycket för pengarna när man går utanför mainstream. Ädelmetall, höga driftkostnader och 90-talsdesign har varit prisvärt så länge jag har varit intresserad av klockor.
Fair point på perp men kronografen borde väl inte vara så otroligt dyr att äga.? Och designen kunde lika gärna varit från 2022.
Tyckte den kändes ovanligt lyckad på 38.5mm

Fair point på perp men kronografen borde väl inte vara så otroligt dyr att äga.? Och designen kunde lika gärna varit från 2022.
Tyckte den kändes ovanligt lyckad på 38.5mm
Personligen har jag svårt för Blancpaindesignen på det dressade sortimentet rent allmänt, känns omodern. Hur Blancpain valt att ta betalt för service vet jag inte, men kronograf bör ju inte vara så tokigt dyra att serva kan man tycka.

Sedan vet jag inte om 110' är ovanligt lågt för kategorin klockor? Vet inte vad listpris är/var heller iofs. Jag har nästan uteslutande köpt omoderna ur få älskar. Min Gerald Genta evighetskalender kostade tex under 30' för några år sedan.

Personligen har jag svårt för Blancpaindesignen på det dressade sortimentet rent allmänt, känns omodern. Hur Blancpain valt att ta betalt för service vet jag inte, men kronograf bör ju inte vara så tokigt dyra att serva kan man tycka.

Sedan vet jag inte om 110' är ovanligt lågt för kategorin klockor? Vet inte vad listpris är/var heller iofs. Jag har nästan uteslutande köpt omoderna ur få älskar. Min Gerald Genta evighetskalender kostade tex under 30' för några år sedan.
Nej kanske inte för kategorin klockor men med tanke på att en speedmaster närmar sig 100-strecket och en DJ väl redan klivit över så känns 38mm 18k krono från en erkänd tillverkare med historia för samma peng intressant ut relativt sett.

Hur man uppskattar designen är ju subjektivt förstås men vad det gäller bang for the buck så ser jämförelsen lite annorlunda ut nu mot vad den gjorde för några år sedan.

Som en liten fredagspresent tänkte jag tipsa om att det kom ut en FF 40mm 50th Anniversary Series III på C24 idag - är inte kopplad till säljaren på något sätt men givet hur ovanliga de är så kanske någon blir sugen:

Hörde på Grey Nato att Blancpain ska ha nåt launch event i dagarna för ytterligare en ny dykare. Blir kanske ingen brist på intressanta 70års-klockor i slutändan?

Det här var ju en liten kul detalj på Gombessan iaf
30B0CF68-AAAA-49EE-86B8-743E45A59939.jpeg

Någon som kan berätta varför vi behöver en tretimmarsdykare förresten?

Det här var ju en liten kul detalj på Gombessan iaf
30B0CF68-AAAA-49EE-86B8-743E45A59939.jpeg

Någon som kan berätta varför vi behöver en tretimmarsdykare förresten?
"The popularity of rebreather technology and its development since its creation in the mid-’90s mean that even hobbyist divers can enjoy hours underwater." Källa: Fratello

"..the standard recommended maximum rebreather time is three hours, hence the dedicated three-hour hand" Källa: Hodinkee

"The popularity of rebreather technology and its development since its creation in the mid-’90s mean that even hobbyist divers can enjoy hours underwater." Källa: Fratello

"..the standard recommended maximum rebreather time is three hours, hence the dedicated three-hour hand" Källa: Hodinkee

Tack! Världen har längtat mao
För oss landdjur blir den väl bra att hålla kollen på tvättiden.

Tack! Världen har längtat mao
För oss landdjur blir den väl bra att hålla kollen på tvättiden.
Man undrar hur snacket gått hos Blancpain: "Våra deskdiver-kunder efterfrågar FF i 40 och 42mm, vi släpper väl några i extemt begränsad upplaga, men vi måste tillgodose behovet för alla rebreather-dykare som inte använder dykdator, den ska inte vara limiterad"

Den där Gombessan är förfärlig, men det är
klart, någon lär nappa.

Tycker de gamla Lemanvarianterna håller än, speciellt med tanke på att (äntligen) modet är lite mindre klockor, men annars är de inte superfräscha.

Har en Leman Moonphase Bagatelle som jag är sugen på att byta mot en lite sportigare Chrono eller Flyback, och då är det runt 2000-talet som gäller

Hej,

Fullkomlig novis på det här även om jag är hyfsat pillig och tekniskt i övrigt.

Min läderrem har tröttnat rejält och skulle vilja byta till typ en cognacsfärgad alligator/krokodil i lite grövre variant, gärna med kontrastsöm. Eller en lite grövre ”vanlig” läderrem nästan i moccakvalitet.

Skulle först vilja ha tips på rem som funkar till en Blancpain Leman (18mm) med BPs egna spänne enligt ovan (se även bild).

Nummer två; Fattar inte alls hur jag får loss spännet, än mindre hur jag får dit ett nytt. Måste jag sprätta det gamla och sy i det nya? Sitter det med sprint?

Bilagor

• 9B3C70A2-07BE-4CF0-90FD-2A0DA995EF6D.jpeg
    9B3C70A2-07BE-4CF0-90FD-2A0DA995EF6D.jpeg
    693.6 KB · Visningar: 25
Tillbaka
Topp