Min gissning är att det som kallas "utsliten" ovan är vad Blancpain kallar "increased brand recognition".
Samarbetet med Swatch syftar nog primärt inte till att kränga 100 000 (?) plastklockor för en tusenlapp mer än vanligt utan man vıll nog att varumärket Blancpain ska få mer uppmärksamhet. Denna uppmärksamhet är riktad både mot 1) potentiella kunder (den direkta effekten) och 2) en bredare allmänhet (en indirekt effekt).
Den direkt effekten (potentiella kunder) handlar om att man vill förmedla att detta är något speciellt. Något i stil med "lika klassisk/gammal som en Submariner men mkt ovanligare och exklusivare". Det finns ju ingen hejd på hur mycket svartvita dykarbilder och historiebeskrivningar vi fått ta del av.
Anledningen till den indirekta effekten, dvs att man vill att Blancpain ska bli mer känt även bland folk i största allmänhet, är att köpare av lyxprodukter köper inte bara en produkt som man själv gillar utan hen köper också en image vilket kräver att omgivningen "fattar" att prylen i fråga är fin/dyr. Köparen av en lyxprodukt vill visa omgivningen att hen är framgångsrik/har god smak/är välbärgad osv och då får man mkt mer "show off effekt" om kollegan, kunden, killen/tjejen i baren, gymnasikompisen man träffar på stan osv vet att Blanpain är dyrt/fint/exklusivt/ngt som kännare köper osv. (Det är givetvis helt omöjligt att få någon här på KS att erkänna att hen beaktar detta när hen funderar på köp
).
Blancpain är nog inte rädda för att bli utslitna utan snaraare tvärtom, så vill man nog väldigt gärna närma sig klassiker som Cartier Tank, Rolex (GMT, Submariner, DJ och DD), Royal Oak, JLC Reverso, Speedmaster och andra klassiker som väldigt många av "de indirekta" känner till.