• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Blomqvist

Breitling
Endast apple watch kan skicka sms. Alla andra kan du ta emot notiser men inte svara.
Samsung watch funkar också med iphone. Bara att ladda ner appen till iphone.
Jag byter gärna telefon om det skulle påverka användbarheten positivt.
Så ingen annan än Apple Watch kan skicka sms? Det hade jag ingen aning om faktiskt.
Vad är det för operativsystem i Garmin-klockorna? Är det android eller Google Wear OS?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Jag byter gärna telefon om det skulle påverka användbarheten positivt.
Så ingen annan än Apple Watch kan skicka sms? Det hade jag ingen aning om faktiskt.
Vad är det för operativsystem i Garmin-klockorna? Är det android eller Google Wear OS?
Garmin har ett eget operativ system. Apple tillåter inte någon annan än de själv kommer åt sms/imessege. Om du byter till en android så har du mkt mer att välja på. Som t.ex casio wsd protrek modellerna
 

Blomqvist

Breitling
Finns Samsung galaxy Watch 46mm i två olika versioner?
Med och utan en funktion som man behöver för att kunna betala med den, eller har jag missuppfattat någonting nu?
Jag tänker köpa en klocka av varje av Samsung Galaxy Watch 46mm, Montblanc Summit 2, Garmimg Fenix Chronos, etc. för att hemma i lugn och ro känna och klämma på dom och därefter avgöra vilken jag ska behålla.
Är det något mer fabrikat och modell jag bör komplettera med?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Finns Samsung galaxy Watch 46mm i två olika versioner?
Med och utan en funktion som man behöver för att kunna betala med den, eller har jag missuppfattat någonting nu?
Jag tänker köpa en klocka av varje av Samsung Galaxy Watch 46mm, Montblanc Summit 2, Garmimg Fenix Chronos, etc. för att hemma i lugn och ro känna och klämma på dom och därefter avgöra vilken jag ska behålla.
Är det något mer fabrikat och modell jag bör komplettera med?
Jag tror att alla galaxy watch har samma betal funktion. Men den nya saknar magnet remsan grejen. Vet inte vad den kallas. Den har bara nfc.
Kanske casio protrek wsd? Lite stor men rätt så bra faktiskt
 

Blomqvist

Breitling
Jag tror att alla galaxy watch har samma betal funktion. Men den nya saknar magnet remsan grejen. Vet inte vad den kallas. Den har bara nfc.
Kanske casio protrek wsd? Lite stor men rätt så bra faktiskt
Kan det ha hetat LTE?
Den modellen jag är intresserad av är just Galaxy Watch 46mm.
Det skljer några hundralappar i pris mellan olika butiker, men det är ju fullt normalt, det som gör mig osäker är att vissa butiker har med LTE i beskrivningen.
Casion var lite för plastig för min smak, men tack ändå. :)
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Kan det ha hetat LTE?
Den modellen jag är intresserad av är just Galaxy Watch 46mm.
Det skljer några hundralappar i pris mellan olika butiker, men det är ju fullt normalt, det som gör mig osäker är att vissa butiker har med LTE i beskrivningen.
Casion var lite för plastig för min smak, men tack ändå. :)
LTE är med simkort, men man måste ha ett abonemang för att kunna ta emot samtal och sms utan mobilen
 

Blomqvist

Breitling
LTE är med simkort, men man måste ha ett abonemang för att kunna ta emot samtal och sms utan mobilen
Finns klockan både med och utan simkort alltså? Har den inte inbyggt eSIM?
Med eSIM ska det väl räcka med telefonens abonnemang, klockan använder väl samma då?
Jag blir inte klok på om det finns en eller två olika versioner av klockan.
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Finns klockan både med och utan simkort alltså? Har den inte inbyggt eSIM?
Med eSIM ska det väl räcka med telefonens abonnemang, klockan använder väl samma då?
Jag blir inte klok på om det finns en eller två olika versioner av klockan.
japp e sim är det, men vet inte hur det funkar med abonnemang. på Apple Watch på tre så måste man betala extra för e sim i klockan.

dessa finns att välja på https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s399889141&catId=1808
 

Blomqvist

Breitling
japp e sim är det, men vet inte hur det funkar med abonnemang. på Apple Watch på tre så måste man betala extra för e sim i klockan.

dessa finns att välja på https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s399889141&catId=1808
Jag tackar och bugar allra ödmjukast.
Beställde denna nu: https://www.klockmagasinet.se/samsu...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Ska bli spännande att känna och klämma på Garmin Fenix Chronos, Montblanc Summit 2 & Samsung Galaxy Watch när dom dyker upp här lagom till helgen.
Lite kul att alla har sitt eget operativsystem. Blir ju tre helt olika upplevelser.
Få se vilken som får äran att stanna i familjen och vilka som får åka tillbaka till återförsäljarna.
Det är ju det som är den stora nackdelen med att bo långt upp i norr, om man ska köpa något så finns det aldrig på närmare håll än minst 30 mil...
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Bästa armbandet under 1000kr? Gärna en där man kan byta själva gummit till en annan färg.

Kommer ha den på höger och klocka på vänstern isf.
 
Senast ändrad:

Blomqvist

Breitling
Garmin verkar ha en del mindre men väldigt blandade recensioner.

Mm... Jag såg det.
Jag är dessutom lite tvivlande till att köpa en smartwatch som lanserades i augusti 2016.
Den är ganska svår att få tag i, vilket kan förklaras av att den är på väg att fasas ut till förmån för den nya Marq-serien.
Det känns lite "sådääär" att köpa en utgången produkt till fullpris, vilket betyder i runda slängar 10.000:-.
Men jag ska ge den en chans.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Mm... Jag såg det.
Jag är dessutom lite tvivlande till att köpa en smartwatch som lanserades i augusti 2016.
Den är ganska svår att få tag i, vilket kan förklaras av att den är på väg att fasas ut till förmån för den nya Marq-serien.
Det känns lite "sådääär" att köpa en utgången produkt till fullpris, vilket betyder i runda slängar 10.000:-.
Men jag ska ge den en chans.
Jag såg inte din text. Så var inte dig jag svarade hehe. Ändrade mitt inlägg nu. Är ute efter ett billigare till mig själv.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade en ganska najs urtavla till min Fenix 5s Plus. Finns på de flesta Fenix vad jag vet, i Garmin Connect IQ store.
IMG_20190403_105120.jpg
 

Blomqvist

Breitling
Skickade tillbaka Montblanc Summit 2 idag.
Kvaliteten var helt klart tillfredsställande, men jag upplevde urtavlan som för liten.
Svårt som 17 att se alla detaljerna. Som ren klocka, med lite olika funktioner som bonus, skulle den ju vara underbar, -men inte värd sitt pris.
Jag tycker att operativsystemet har en bit kvar att utvecklas för att bli användarvänligt.
 

Blomqvist

Breitling
Jo, förresten... Är det någon som kan säga något om Garmin Fenix Chronos?
Det verkar som att den håller på att försvinna helt från marknaden. Priset är dock långt ifrån "rea".
Den är ju trots allt över 2,5 år gammal.

Det känns lite som att om man köper en sådan idag så är det som att köpa något som är omodernt redan från början.
-Som att köpa en två år gammal dator, men till fullt pris.
Elektronik åldras snabbt, och blir fort omodernt. Är det lika med en smartklocka?
Eller är den hypermodern så länge det finns uppdateringar för den?

Hur står sig Chronos mot dom nya Marq?
Är det värt att lägga till ganska många tusenlappar för att få det absolut senaste?
Skiljer det sig mycket under skalet?

Hur nischade är Marq-serien?
Jag sneglar lite på Expedition eftersom jag tror den har flest funktioner jag skulle ha användning för, men även lite på Aviator eftersom den i mina ögon är helt klart snyggast av dom alla.
Jag sitter dock i ett flygplan ungefär en gång vart femte år, och då som passagerare, så jag har absolut noll nytta av att veta var alla världens flygplatser ligger, t.ex.
Är alla Marq ungefär likadana i grundfunktionerna, sedan är det någon enstaka funktion som är specifikt för just den modellen, eller är det i grunden helt olika användningsområden för dom?

Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen. :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min Suunto ambit3 peak sapphire har varit på många äventyr och förtjänar nog snart att gå i pension. Vad ska man ersätta den med? Polar Vantage V, Suunto 9 eller ska man gå på en Garmin Marq?
 

Blomqvist

Breitling
Min Suunto ambit3 peak sapphire har varit på många äventyr och förtjänar nog snart att gå i pension. Vad ska man ersätta den med? Polar Vantage V, Suunto 9 eller ska man gå på en Garmin Marq?
Det skiljer ju sisådär i runda slängar 15.000:- mellan Marq:en och dom andra två.
Jag tycker att det är vansinnespengar för någonting som har elektronik i sig och antagligen ligger i återvinningshögen på den lokala miljöstationen om fem år, men ändå så sneglar även jag åt Marq-serien, för dom är ju så jäkla läckra!
För min del lutar det troligen åt antingen en ny Marq eller en Fenix Chronos för halva priset.
 

Blomqvist

Breitling
Vad säger expertisen om Garmin Fenix Chronos?
Ska man köpa den över 2,5 år gamla produkten idag, eller är den omodern och utdaterad?
Den kostar ju trots allt över 10.000:-
 

Blomqvist

Breitling
Chronon skickas tillbaka den med... Den kändes helt enkelt för omodern i menyer, grafik, display, mm. mm. mm.
Få se om Samsung Smartwatch:en som är på väg hit uppfyller mina förväntningar som bruks-smartwatch, annars åker den också tillbaka.
Det känns som om det kommer att det kommer att beställas en Garmin Marq Aviator eller Expedition istället för Chronos:en...
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Chronon skickas tillbaka den med... Den kändes helt enkelt för omodern i menyer, grafik, display, mm. mm. mm.
Få se om Samsung Smartwatch:en som är på väg hit uppfyller mina förväntningar som bruks-smartwatch, annars åker den också tillbaka.
Det känns som om det kommer att det kommer att beställas en Garmin Marq Aviator eller Expedition istället för Chronos:en...
Kanske en fenix 5x plus med titan band?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Chronon skickas tillbaka den med... Den kändes helt enkelt för omodern i menyer, grafik, display, mm. mm. mm.
Få se om Samsung Smartwatch:en som är på väg hit uppfyller mina förväntningar som bruks-smartwatch, annars åker den också tillbaka.
Det känns som om det kommer att det kommer att beställas en Garmin Marq Aviator eller Expedition istället för Chronos:en...
Marq ser fantastiska ut, dyra som fan men bra är de säkert :)
 

NickG

Cartier
Snygg! Ser ut som Fenix typ. Jag undrar vad skillnaden egentligen är mellan den och en Fenix 5 Plus?
Inte känt på någon Fenix 5 Plus, men en skillnad jag är ganska säker på är att Fenixen inte är lika plastig, man känner verkligen att min klocka är ren plast, sen är det väl Safirglas på Fenixen.
Men jag är verkligen helnöjd, den gör allting jag behöver
 

Blomqvist

Breitling
Kanske en fenix 5x plus med titan band?
Jo, tanken har slagit mig.
Läste ett test och en jämförelse av Marq-serien.
Hade man en Chronos var det värt att byta upp sig, men om man hade en Fenix 5 Plus.
https://the5krunner.com/2019/03/14/garmin-marq-vs-garmin-fenix-chronos-comparison-specifications/

Nåväl... Jag skulle få första tjing på en Marq när dom dyker upp hos uris.
Få se om jag kan stå emot då. Jag har så underbart dålig karaktär ibland... :angel:
 
Topp