Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Absolut!En egen trÄd lÄter bra! I övrig rekommenderar jag filmen av The minimalists
Minimalism: A Documentary About the Important Things
Jo, de har ju det. Ganska sÄ mycket!Har inte Seiko Alpinisterna skjutit ivÀg rÀtt ordentligt i vÀrde de senaste Ären. Minns att jag ville ha en sÄn vanlig grön en, men sen var de helt plötsligt mycket dyrare?
Varför Àr det alltid de ovanligaste och dyraste sakerna som man faller för?!MÄste inflika nÄgra OT-bilder pÄ Alpinisterna sÄ fÀrgen kanske framgÄr tydligare. Gröningen fick hÀnga pÄ oxÄ.
För den som vill lÀsa om sÄna finns en vÀldigt utförlig guide hÀr:
The Ultimate Seiko Alpinist Collectors Guide
THE SEIKO ALPINIST Seiko introduced the Alpinist wristwatch in 1961 with the intention of it becoming a reliable timepiece for Japanese mountain climbers and other sports enthusiasts alike. The production of this watch was important because it was the first real attempt at making a sports...thespringbar.com
âIn fact, the Seiko Alpinist GMT Titanium Prospex High Accuracy Quartz (HAQ) Quartz SBCJ019 is one of the rarest models ever made.â
Sorry för OT, drogs med lite bara.
Riktigt snygg Àr den, jag Àr ocksÄ svag för orange som detaljfÀrgFör att ÄterstÀlla ordningen efter en del OT sÄ kommer hÀr en heldedikerad G-bild pÄ en av d vackraste i min samling!
Sorry för oskÀrpa. Inte lÀtt att fota med mobilen med en hand. Och nej, jag har inte tullat pÄ starkdryckerna.
Det brukar vara sÄ, Àven för mig sÄ du behöver inte kÀnna dig ensam. Spelar nÀstan ingen roll vad det gÀller, det slÄr nÀstan aldrig fel.Varför Àr det alltid de ovanligaste och dyraste sakerna som man faller för?!
Tack! Ja, det Àr just det dÀr omrÄdena med orange som lyfter hela klockan tycker jag.Riktigt snygg Àr den, jag Àr ocksÄ svag för orange som detaljfÀrg
GÀng 2 kommer hÀr...
G-Shock GW5000
Garmin Fenix 5S Plus
G-Shock DW5600-MS
Seiko Sarb 017
Seiko Alpinist 8F56 SBCJ021 (titan)
Seiko Alpinist 8F56 SBCJ019 (titan)
MÄste inflika nÄgra OT-bilder pÄ Alpinisterna sÄ fÀrgen kanske framgÄr tydligare. Gröningen fick hÀnga pÄ oxÄ.
För den som vill lÀsa om sÄna finns en vÀldigt utförlig guide hÀr:
The Ultimate Seiko Alpinist Collectors Guide
THE SEIKO ALPINIST Seiko introduced the Alpinist wristwatch in 1961 with the intention of it becoming a reliable timepiece for Japanese mountain climbers and other sports enthusiasts alike. The production of this watch was important because it was the first real attempt at making a sports...thespringbar.com
âIn fact, the Seiko Alpinist GMT Titanium Prospex High Accuracy Quartz (HAQ) Quartz SBCJ019 is one of the rarest models ever made.â
Sorry för OT, drogs med lite bara.
Ja, de Àr galet fina. Snygg design pÄ nÄt sÀtt som Àr svÄrt att sÀtta fingret pÄ. Jag gillar boetten mycket! Stilrent och snyggt men ÀndÄ hÀnder det nÄgot sÄ att sÀga.Dom tvÄ HAQ alpinisterna...
Vintagefroggies Àr grejer det.NÀ, nu on topic
För en som aldrig Àgt en frogman mÄste jag frÄga. Om jag skulle vilja prova en sÄdan, vilken skulle ni rekommendera om jag vill ha en premium och gÀrna ovanlig sÄ att samlarnerven fÄr sin lilla dos?! Om jag fÄr komma med önskemÄl, gÀrna tough solar och screwback (om det finns).Vintagefroggies Àr grejer det.
9900 vore najs.
Vintagefroggies Àr grejer det.
9900 vore najs.
För en som aldrig Àgt en frogman mÄste jag frÄga. Om jag skulle vilja prova en sÄdan, vilken skulle ni rekommendera om jag vill ha en premium och gÀrna ovanlig sÄ att samlarnerven fÄr sin lilla dos?! Om jag fÄr komma med önskemÄl, gÀrna tough solar och screwback (om det finns).
(Ja, jag vet att jag sa att jag skulle banta ner samlingen och det ska jag men det förbjuder inte att det kommer in nÄgon ny. SÄ lÀnge det blir fler som flyttar ut Àn in sÄ blir det rÀtt till slut. )
Man kan sÀga att ju nyare Frogman, desto större. SÄ det beror lite pÄ vad du har för handledsmÄtt nÀr du bestÀmmer vad du ska sikta pÄ. Jag har haft en GF-8200 och DW-8200 och ingen av dessa satt sÀrskilt bra pÄ mig. Vilket var otroligt irriterande med tanke pÄ hur jÀkla coola klockor det var.För en som aldrig Àgt en frogman mÄste jag frÄga. Om jag skulle vilja prova en sÄdan, vilken skulle ni rekommendera om jag vill ha en premium och gÀrna ovanlig sÄ att samlarnerven fÄr sin lilla dos?! Om jag fÄr komma med önskemÄl, gÀrna tough solar och screwback (om det finns).
(Ja, jag vet att jag sa att jag skulle banta ner samlingen och det ska jag men det förbjuder inte att det kommer in nÄgon ny. SÄ lÀnge det blir fler som flyttar ut Àn in sÄ blir det rÀtt till slut. )
Dom kan ligga kvar i vattenlÄset om du har tur.NÄgon som vet vart man kan köpa bezel skruvar till g-shocks, specifikt till square modellerna? Alla 4 Äkte i vasken nÀr jag skulle tvÀtta klockan :/ SÄ jÀvla klumpig haha
Grattis!Jag har blivit med G-Shock
En spontan idé: Köpa pÄ sig modulerna nu och vÀnta in 3D-printat resin?Modulerna (med case) till dessa vintage Frogmans sÀljs vÀldigt billigt pÄ Yahoo! Japan. Har dock inte hittat nÄgon som gör ersÀttningsbezels till dessa
Vad Ă€r det för ref. pĂ„ den dĂ€r, den ser cool ut. Ăr den ovanlig?
Ah, jag förstÄr. Kanske lÀttast att testa nÄgon G hÀr hemma och jÀmföra med. Men inte för stor kanske. Finns det nÄgon i size med GW-9400 Rangeman? En sÄdan har jag och den tycker sitter perfekt. Men Frogman kanske bara finns i större?Man kan sÀga att ju nyare Frogman, desto större. SÄ det beror lite pÄ vad du har för handledsmÄtt nÀr du bestÀmmer vad du ska sikta pÄ. Jag har haft en GF-8200 och GW-8200 och ingen av dessa satt sÀrskilt bra pÄ mig. Vilket var otroligt irriterande med tanke pÄ hur jÀkla coola klockor det var.
GWF-D1000ARR-1Vad Àr det för ref. pÄ den dÀr
Snyggt!DÄ lÄg det ett vadderad kuvert i brevlÄdan och kvÀllspysslet var dÀrmed igÄng. (@M26 fÄr ursÀkta mina felprioriteringar .)
Har alltid gillat original G-SHOCK:en frÄn 1983 med röd ram och Àven Àgt en GW-M5610 som sÄldes. Har dock alltid föredragit screwback och Àven haft GW-5000, DW-5600C samt ett par jubileumsmodeller som fÄtt lÀmna pga. vÄgor av flipparsjuka. Kan nog Ängra att jag sÄlde min DW-5030C hÀr pÄ forumet - vill minnas att en av anledningarna var metallkeepern (som enkelt kunde bytts till en i gummi)
Nog om Ängrade försÀljningar. Letade Àven efter DW-5000-1JF (reissue) men det var svÄrt att hitta nÄgon i bra skick och som inte Àr alltför dyr.
Efter inspiration och tips frÄn ingen mindre Àn @Fujoor har jag nu Àntligen fÄtt ihop en Square med röd ram och screwback!
I present to you: DW-5600 mod DW-5030-1.
Före:
Under kvÀllen:
Av med bezel
DĂ€refter bandet
Plats ute för modulen
Screwback vs "platt" baksida med skruvar
PĂ„ med bandet
Och bezeln, bara skruvarna kvar
Voila!
En bild till pÄ baksidan
Avslutningsvis en ws!
Trevlig helg till alla G-SHOCK fans!
Stort tack! Den dÀr modellen vill jag ha!
Snyggt jobbat! Blev ju kanon!DÄ lÄg det ett vadderad kuvert i brevlÄdan och kvÀllspysslet var dÀrmed igÄng. (@M26 fÄr ursÀkta mina felprioriteringar .)
Har alltid gillat original G-SHOCK:en frÄn 1983 med röd ram och Àven Àgt en GW-M5610 som sÄldes. Har dock alltid föredragit screwback och Àven haft GW-5000, DW-5600C samt ett par jubileumsmodeller som fÄtt lÀmna pga. vÄgor av flipparsjuka. Kan nog Ängra att jag sÄlde min DW-5030C hÀr pÄ forumet - vill minnas att en av anledningarna var metallkeepern (som enkelt kunde bytts till en i gummi)
Nog om Ängrade försÀljningar. Letade Àven efter DW-5000-1JF (reissue) men det var svÄrt att hitta nÄgon i bra skick och som inte Àr alltför dyr.
Efter inspiration och tips frÄn ingen mindre Àn @Fujoor har jag nu Àntligen fÄtt ihop en Square med röd ram och screwback!
Före:
Under kvÀllen:
Av med bezel
DĂ€refter bandet
Platsbyte för modulen
PĂ„ med bandet
Voila!
En bild till pÄ baksidan
Avslutningsvis en ws!
Ha ha, kanske fĂ„r lĂ€gga upp nĂ„gon bild i alpinist-trĂ„den framöver.@Daion slĂ„r ner som ett bombnedslag i alpinisttrĂ„den! âTjena grabbar! Kolla vad jag hittade i mina lĂ„dor! Fick leta en hel dag.â
Jag vill inte vara en sÄdan manisk samlare som dig men jag hade faktiskt önskat att jag hade varit. Fint att sitta pÄ en sÄdan skatt!!!
Mycket bra! BÀsta squaren tycker jag. Möjligen slagen av porternDÄ lÄg det ett vadderad kuvert i brevlÄdan och kvÀllspysslet var dÀrmed igÄng. (@M26 fÄr ursÀkta mina felprioriteringar .)
Före:
Under kvÀllen:
Av med bezel
DĂ€refter bandet
Platsbyte för modulen
PĂ„ med bandet
Voila!
En bild till pÄ baksidan
Avslutningsvis en ws!
Hmmm, vad Àr det jag missar hÀr? Varför byter du modul i 5030:an?DÄ lÄg det ett vadderad kuvert i brevlÄdan och kvÀllspysslet var dÀrmed igÄng. (@M26 fÄr ursÀkta mina felprioriteringar .)
Före:
Under kvÀllen:
Av med bezel
DĂ€refter bandet
Platsbyte för modulen
PĂ„ med bandet
Voila!
En bild till pÄ baksidan
Avslutningsvis en ws!
Det Àr dÀrför denna grupp Àr sÄ unik. Bara joyPröva fÄ in sÄna hÀr diskussioner i RolextrÄden. DÄ blir man nog blockad
Det som Àr bra med den svartbruna. Den Àr solar, dÄ Àr det bara att stÀlla in autoled sÄ Àr klockan bra anvÀndbar. Denna klocka gjorde att jag fastnade hÀr i G-shock trÀsket.Nyinkommet, tur klockmagasinet har fri retur för jag vetefan om den svarta fÄr stanna. Displayen Àr tÀmligen svÄravlÀsta tyvÀrr.
Se sista bilden, verkligen mörkt i vissa vinklar. Trots att bilderna Àr tagna i skenet av taklampa.
DW-5600MW-7 - riktigt frÀsch bekantskap. Sneglat lÀnge pÄ den.