• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Marathontråden

PXL_20211127_125937316.PORTRAIT.jpg

Tjena!
Är ny på marathon men har totalt fastnat för en helsvart GSAR 41mm.
Frågan är då från vilken hemsida det är bäst att köpa ifrån? Har sett den på lite olika ställen med varierande priser. Helst vill man ju köpa från EU om det går.

Andra frågan är gällande service i framtiden. Hur ofta behöver en GSAR servas? Och måste den åka till schweiz för detta eller klarar vilken urmakare som helst i Sverige det?

Sista frågan, är GSAR värd pengarna?

Japp. Värd pengarna!

Hej!
Jag bytte batteri i min Maraton Navigator för någon månad sedan, och nu har jag märkt att den tappar ganska mycket tid. Efter den har legat oanvänd några vevkor har har den tappat omkring 15 minuter.
Kan det vara något med batteriet som är fel?
Jag bytte till ett: sr69 (sr921eh står det på batteriet) som jag köpte på Kjell & conpany, eller kan något annat ha blivit fel i och med batteribytet?

Hej!
Jag bytte batteri i min Maraton Navigator för någon månad sedan, och nu har jag märkt att den tappar ganska mycket tid. Efter den har legat oanvänd några vevkor har har den tappat omkring 15 minuter.
Kan det vara något med batteriet som är fel?
Jag bytte till ett: sr69 (sr921eh står det på batteriet) som jag köpte på Kjell & conpany, eller kan något annat ha blivit fel i och med batteribytet?
Batterier är en djungel... "371 or equivalent" ska det ju vara. Det jag oftast sett är SR920SW. Den här sidan, https://www.batteriesinaflash.com/watch-battery-cross-reference , nämner inte SR921EH men det dyker upp på andra ställen. Borde vara typ ungefär samma, så det verkar konstigt om det skulle ge den effekten. Men det kan ju råka vara ett dåligt batteri bara... svårt att se att något annat skulle ha hänt också när klockan har utvändig batterilucka. (På andra kvartsur finns ju alltid risken att man råkar pilla på något när man öppnar dem.)

Vad kul med en tråd om Marathon! Märket är en ny bekantskap för mig men det första intrycket är väldigt positivt! Bjuder på en bild på min navigator från -05 och dubbelpostar helt fräscht några bilder jag lade upp i en annan tråd.
489DFDF1-6B2E-41D1-920F-4928EDB37C45.jpeg
3BDF17AC-ED8C-4437-9E5D-FF1A2A08E8B0.jpeg
5313761E-632C-481F-97B8-E4CA6549DC05.jpeg
0F5F961F-2634-49D2-8B51-21843F2057E8.jpeg

Jag är väldigt sugen på att testa en MSAR 36mm med quartzverk i framtiden.

Batterier är en djungel... "371 or equivalent" ska det ju vara. Det jag oftast sett är SR920SW. Den här sidan, https://www.batteriesinaflash.com/watch-battery-cross-reference , nämner inte SR921EH men det dyker upp på andra ställen. Borde vara typ ungefär samma, så det verkar konstigt om det skulle ge den effekten. Men det kan ju råka vara ett dåligt batteri bara... svårt att se att något annat skulle ha hänt också när klockan har utvändig batterilucka. (På andra kvartsur finns ju alltid risken att man råkar pilla på något när man öppnar dem.)
Tack för svar! Ska testa med att köpa ett nytt batteri och se om det fungerar bättre!

I natt fick jag äntligen tummen ur och beställde hem en svart gsar från windcity. Hoppas på snabb och smidig leverans 😍

lånad bild för lite känsla av vad som väntar.

1640253275120.jpeg
Hörde även av Chris på windcity att marathon ska lägga på 20% på försäljningspriset den 1a januari. Så läge att slå till nu innan det händer.

Vad kul med en tråd om Marathon! Märket är en ny bekantskap för mig men det första intrycket är väldigt positivt! Bjuder på en bild på min navigator från -05 och dubbelpostar helt fräscht några bilder jag lade upp i en annan tråd.
489DFDF1-6B2E-41D1-920F-4928EDB37C45.jpeg
3BDF17AC-ED8C-4437-9E5D-FF1A2A08E8B0.jpeg
5313761E-632C-481F-97B8-E4CA6549DC05.jpeg
0F5F961F-2634-49D2-8B51-21843F2057E8.jpeg

Jag är väldigt sugen på att testa en MSAR 36mm med quartzverk i framtiden.
Vad är det för märke på den längst ner till höger?

Märkt att min splitter nya gsar tappar ca 10-12 sekunder per dygn. Är detta normalt eller något man bör kolla upp? Har dålig koll på vad som är förväntad precision..

Märkt att min splitter nya gsar tappar ca 10-12 sekunder per dygn. Är detta normalt eller något man bör kolla upp? Har dålig koll på vad som är förväntad precision..
Den har väl vad Marathon kallar "M2" som är ett modifierat Sellita SW200 om jag förstått rätt. -10s/dygn är nog inom spec., om än i utkanten av den, för åtminstone Sellita, vet inte hur mycket Marathons ändringar påverkar det. Så det behöver inte vara något fel, men det är ju lite tråkigt om man har otur och råkar få ett exemplar som ligger på gränsen. En urmakare kan antagligen trimma det lite för några hundralappar.

Senast ändrad:
Den har väl vad Marathon kallar "M2" som är ett modifierad Sellita SW200 om jag förstått rätt. -10s/dygn är nog inom spec., om än i utkanten av den, för åtminstone Sellita, vet inte hur mycket Marathons ändringar påverkar det. Så det behöver inte vara något fel, men det är ju lite tråkigt om man har otur och råkar få ett exemplar som ligger på gränsen. En urmakare kan antagligen trimma det lite för några hundralappar.
Okej tack för svar! Vet du om det är någon speciell urmakare man bör gå till eller klarar de flesta av detta?

Någon som vet var man kan köpa 20mm axellösa bandstift till en gsar? För att slippa beställa från marathons hemsida..

Tillbaka
Topp