• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

guschri

Omega
Nej, du har allt! Följde bara med dessa två. "Pictogram" och "International Warranty". Garantin är 4 år på denna så det finns ju gällande garanti kvar förutsatt att detta kort är korrekt stämplat och daterat från en AD.

Edit: Klockan är inte METAS-certifierad så något sådant kort fanns alltså inte med.

Edit igen: Grattis till klockan :)

Tack gubbar! En skön lättnad :)
Ha en go dag!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nej, du har allt! Följde bara med dessa två. "Pictogram" och "International Warranty". Garantin är 4 år på denna så det finns ju gällande garanti kvar förutsatt att detta kort är korrekt stämplat och daterat från en AD.

Edit: Klockan är inte METAS-certifierad så något sådant kort fanns alltså inte med.

Edit igen: Grattis till klockan :)
Är det för att det står ”Master Co-Axial Chronometer” istället för ”Co-Axial Master Chronometer”?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det för att det står ”Master Co-Axial Chronometer” istället för ”Co-Axial Master Chronometer”?
Ja, exakt. "Master Co-Axial" infördes med 8500G som klarar 15K gauss (även 8400 som är samma utan datum). Alla METAS heter "Master Chronometer" och då benämns samma verk 8900.

Omega rörde till det med benämningarna här, varför jag har koll är att jag läste en massa när 8500G kom 2015 och köpte sedan en sån här AT i slutet av det året.

upload_2019-7-17_10-49-55.png
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Måste alltid tillbaka hit varje gång jag försöker komma ihåg ;)
https://wristviews.com/2018/06/diff...00a-8500b-8500g-8800-8900-co-axial-movements/
Har inte möjlighet att läsa nu, men tror svaret finns där

Ja, exakt. "Master Co-Axial" infördes med 8500G som klarar 15K gauss (även 8400 som är samma utan datum). Alla METAS heter "Master Chronometer" och då benämns samma verk 8900.

Omega rörde till det med benämningarna här, varför jag har koll är att jag läste en massa när 8500G kom 2015 och köpte sedan en sån här AT i slutet av det året.

upload_2019-7-17_10-49-55.png

Tack! :) Man lär sig och förkovrar sig hela tiden!
 
Har Railmastern, varianten med borstad tavla och crosshair, någonsin gjorts i 38mm? Det finns några sådana på C24 men jag gissar att det bara står fel där. Den andra Railmastern där tavlan mer liknar en "vanlig" Seamaster vet jag finns i 38mm men det är inte den jag är ute efter.

Har blivit lite sugen på denna modell men funderar på storleken. Hur tycker ni som har en att den bärs? Hur är lug-lug? Jag har små handleder och har idag en dykare på 40mm och en icke-dykare på 39mm som båda väl är ok men har börjat känna att 36-38mm kanske är det som passar mig bäst egentligen.

Lite handleds-skott på 40mm och vad ni har för mått kanske?!
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Har Railmastern, varianten med borstad tavla och crosshair, någonsin gjorts i 38mm? Det finns några sådana på C24 men jag gissar att det bara står fel där. Den andra Railmastern där tavlan mer liknar en "vanlig" Seamaster vet jag finns i 38mm men det är inte den jag är ute efter.

Har blivit lite sugen på denna modell men funderar på storleken. Hur tycker ni som har en att den bärs? Hur är lug-lug? Jag har små handleder och har idag en dykare på 40mm och en icke-dykare på 39mm som båda väl är ok men har börjat känna att 36-38mm kanske är det som passar mig bäst egentligen.

Lite handleds-skott på 40mm och vad ni har för mått kanske?!
40A1F11D-9C32-4E93-8E15-76B9EEDA6099.jpeg
858A00D9-E540-4219-957A-B879AA1F04D8.jpeg

16 cm
 

Rulle

Audemars
Nya olympiska spelen 2020 klockor från Omega.
https://monochrome-watches.com/omeg...-tokyo-2020-countdown-collection-specs-price/

Den vita planet ocean (för kvinnor tydligen!) tyckte jag var riktigt cool.
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Tokyo-2020-Countdown-522.33.40.20.04.001-1.jpg

(stulen internet bild)
det konstiga är att det ju står att den är för kvinnor när den släpps i ett land där männen överlag har smalare handleder än europeer. 39 mm versionen är perfekt att släppa i just japan men så marknadsför man den som en kvinnomodell vilket nog lär skråmma bort en del där

den är faktiskt rätt fräck måste jag säga!
alla dom andra speedmaster släppen inflr tokyo 2020 har ju varit riktigt lyckade så äntligen npgra snygga os-klockor!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
det konstiga är att det ju står att den är för kvinnor när den släpps i ett land där männen överlag har smalare handleder än europeer. 39 mm versionen är perfekt att släppa i just japan men så marknadsför man den som en kvinnomodell vilket nog lär skråmma bort en del där

den är faktiskt rätt fräck måste jag säga!
alla dom andra speedmaster släppen inflr tokyo 2020 har ju varit riktigt lyckade så äntligen npgra snygga os-klockor!
Ja, o jag med ca 17cm handleder kan definitivt tänka mig att bära en 39mm dykare. Undra hur tjock den är...
 
Topp