• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Här är den blåa Makon som jag nämnde ovan.... Jag gjorde ju ett litet misstag i min beskrivning... Den är inte i fint skick, den är i nyskick [emoji2]
Tjipp!
e0e294f56630cee832b28adca81bb587.jpg
Använd den är en bra beater och du behöver inte vara rädd att ha sönder den.

Använd den är en bra beater och du behöver inte vara rädd att ha sönder den.
Ja den är fin men lite för liten för min smak. Så den hamnade på den här sajten där man kan sälja saker till auktion [emoji6]
Har ju även en svart Mako XL i samma skick och som den blå. Den passar mig betydligt bättre [emoji2]

Ja den är fin men lite för liten för min smak. Så den hamnade på den här sajten där man kan sälja saker till auktion [emoji6]
Har ju även en svart Mako XL i samma skick och som den blå. Den passar mig betydligt bättre [emoji2]
XL är grymt fin. Säljer du den för en zodiac är du dum i... (springer och gömmer mig...) [emoji85]

Skämt åsido. Hade blivit en trevlig julklapp. Har koll på den auktionen men misstänker att den kommer gå för mer än jag hoppas. [emoji1]

Med tanke på hur fin den är så är den värd en bra slant... Jag är ju inte så haj på Orient men ska bli spännande att se vad den hamnar på [emoji2]
Tradera är underligt. Sett mycket som går över nypris samt köpt saker för 10% av det de är värda.
Hoppas på det senare för din skull.

Har faktiskt funderat på en zodiac några ggr också men jajamensans galna tråd sabbade prisbilden för mig. [emoji1]

Hoppas på det första så klart. Att du får mycket deg.

Måste nog börja korrläsa mina inlägg. Det där är inte acceptabelt - nånstans. [emoji27]

Hoppas på det första så klart. Att du får mycket deg.

Måste nog börja korrläsa mina inlägg. Det där är inte acceptabelt - nånstans. [emoji27]
Haha!
Skriver själv lite tokiga saker ibland.. [emoji2]
Ja deg är ju bra, vi får väl se vad som händer.
Och angående Zodiac: testa vettja. Kvalla jämförbart med betydligt dyrare ur. Tycker jag iaf... Fast det klart, jag är ju lite färgad [emoji6]

Fick hem en Orient M-force ikväll som tvättades upp, resultat nedan.
Tycker att klockan är lite stor och så låter det som en kattbjällra när man rör på handleden. Någon annan som varit med om samma? :p

Annars har klockan lämnat ett gott första intryck på mig :)
2014-12-11 22.32.29.jpg
2014-12-11 22.32.46.jpg

Fick hem en Orient M-force ikväll som tvättades upp, resultat nedan.
Tycker att klockan är lite stor och så låter det som en kattbjällra när man rör på handleden. Någon annan som varit med om samma? :p

Annars har klockan lämnat ett gott första intryck på mig :)
Jag har en (såklart)!
Stadig pjäs. Klarar det mesta utom min ettåriga son och ett stengolv.
Blev inga direkta märken på klockan men balansen gick åt h-e.
Vete tusan var man hittar en orientpulare i det här landet.

Enda klockan jag testat som får den att verka mesig är den där Makaran.

Orient är väl inte kända för sina ljudlösa urverk. Det är inget fel det är ett kännetecken. :p

Jag har en (såklart)!
Stadig pjäs. Klarar det mesta utom min ettåriga son och ett stengolv.
Blev inga direkta märken på klockan men balansen gick åt h-e.
Vete tusan var man hittar en orientpulare i det här landet.

Enda klockan jag testat som får den att verka mesig är den där Makaran.

Orient är väl inte kända för sina ljudlösa urverk. Det är inget fel det är ett kännetecken. :p
Hehe nej verket hör man men det är som tur väl länken som plingar ;)

Någon hemmapulare måste det finnas som sysslar med Orient tycker jag. Borde vara någon på forumet som har koll så du får lägga upp en tråd om det, vet inte hur många som följer denna tråden. Verken finns inte ute till försäljning så att man kan byta själv?

Jag får se till att vinna Makaran så att jag kan jämföra ;)

Hehe nej verket hör man men det är som tur väl länken som plingar ;)

Någon hemmapulare måste det finnas som sysslar med Orient tycker jag. Borde vara någon på forumet som har koll så du får lägga upp en tråd om det, vet inte hur många som följer denna tråden. Verken finns inte ute till försäljning så att man kan byta själv?

Jag får se till att vinna Makaran så att jag kan jämföra ;)

Aha... trodde det var verket!
Länken låter inget på min.

Verket är nog tillräckligt enkelt det tror jag. Ryktena säger att det var ett Seiko 7005 som Orient modifierade till 469 och senare utvecklat vidare till 40n5a som sitter i nya mforce (och sat diver).
Tänkte ärligt talat mer på att det kanske lönar sig att köpa en ny och behålla den gamla av nostalgiska skäl (första automataren jag köpte).

20141112_144120-jpg.83994

Gå till stjärnurmakarna och kolla om de vill byta balansen, de kan vara lite gnälliga om att orient är kinkiga med reservdelar. Dock har stjärnurmakarna en gång i tiden varit ÅF åt orient i Sverige.

Aha... trodde det var verket!
Länken låter inget på min.

Verket är nog tillräckligt enkelt det tror jag. Ryktena säger att det var ett Seiko 7005 som Orient modifierade till 469 och senare utvecklat vidare till 40n5a som sitter i nya mforce (och sat diver).
Tänkte ärligt talat mer på att det kanske lönar sig att köpa en ny och behålla den gamla av nostalgiska skäl (första automataren jag köpte).

20141112_144120-jpg.83994
Jo köpa en ny låter som ett bra alternativ. Kul med bakgrund kring urverken, själv är jag mest en Seikosnubbe så att lära sig vad det är som tickar på handleden är bra intressant :)

Denna NOS från mitten 70-tal ligger ute på eBay just nu.

Den är lite intressant eftersom den har ett urverk som inte är 469xxx-serien utan något helt annat som bland annat går i 28800 bph (urverket är ett 26960), vilket är lite ovanligt eftersom Orient (iaf numera) uppnår tillräcklig precision med sina 21600 bph urverk (det de skulle behöva är handjustering av samtliga verk som lömnar fabriken för att kunna sänka sina gångavvikelseintervall).

Jag har själv inte bestämt mig för om jag skall buda på den (kanske blir budstrid mellan KS-medlemmar ;) ) eftersom jag egentligen tycker klockan är rätt ful men jag lockas av urverket :)

image.jpg

EDIT:// skyddsplast och annat junk sitter kvar på klockan
image.jpg

Denna NOS från mitten 70-tal ligger ute på eBay just nu.

Den är lite intressant eftersom den har ett urverk som inte är 469xxx-serien utan något helt annat som bland annat går i 28800 bph (urverket är ett 26960), vilket är lite ovanligt eftersom Orient (iaf numera) uppnår tillräcklig precision med sina 21600 bph urverk (det de skulle behöva är handjustering av samtliga verk som lömnar fabriken för att kunna sänka sina gångavvikelseintervall).

Jag har själv inte bestämt mig för om jag skall buda på den (kanske blir budstrid mellan KS-medlemmar ;) ) eftersom jag egentligen tycker klockan är rätt ful men jag lockas av urverket :)

image.jpg

EDIT:// skyddsplast och annat junk sitter kvar på klockan
image.jpg
Länk!? Jag är tydligen för inkompetent för att hitta den. [emoji27]
Inte ett dugg säker på att jag vill ha den men kika kan man ju.

Ligger förresten en begagnad Royal Orient we0011ek på ebay just nu.
$_1.JPG

http://m.ebay.com/itm/231415782344?nav=SEARCH

Den där var rätt ball. Vad i kvalitetsväg kan man jämföra denna med?
Undrar också om det är ett vettigt urverk?

Jag har googlat en hel del men tycker det varit lite svårt att få bra info om Royal Orient. Men verkar som att de ligger i samma klassa som GS i samma prisklass. Om ni har någon aning om det stämmer så är det bara att säga till.

Finns det någon på forumet som äger en Royal Orient? Verkar inte hitta någon när jag söker..

Jag har googlat en hel del men tycker det varit lite svårt att få bra info om Royal Orient. Men verkar som att de ligger i samma klassa som GS i samma prisklass. Om ni har någon aning om det stämmer så är det bara att säga till.

Finns det någon på forumet som äger en Royal Orient? Verkar inte hitta någon när jag söker..
Spindel har lekt med en i Japan vad jag vet och var imponerad.
Vad jag läst mig till så skall finishen vara nästan jämförbar med GS.
Urverket är däremot enklare på den där vilket avspeglar sig i priset.
Är ett standard orientverk med högre finish och tajtare specifikationer.
Sen skall de inte vara helt handbygda som GS.

Spindel har lekt med en i Japan vad jag vet och var imponerad.
Vad jag läst mig till så skall finishen vara nästan jämförbar med GS.
Urverket är däremot enklare på den där vilket avspeglar sig i priset.
Är ett standard orientverk med högre finish och tajtare specifikationer.
Sen skall de inte vara helt handbygda som GS.
Ja alltså samma verk som i Orient Star med bättre finish och tajtare specifikationer. Inte de billigaste typ mako.

Skall man vara ärlig är det väl snäppet under GS, visserligen lite billigare också. Urverket i den i Mforce inlägg är variant baserad på 469 serien (med andra ord robust och driftsäkert) men förfinat och en lovad precision från fabrik på +10/-5 s/d 21600 bph (om nu bph:n är viktig för dig). Gällande precisionen är min erfarenhet att orient brukar ligga väl inom intervallet, handlar väl mer om en garantifråga att sätta precisionsintervallet så högt ;)
Den jag fingrat på är just den modellen, jag tyckte det var sjysst finish (fråga mig inte om armbandet tittar aldrig på länken eftersom jag ogillar länk i allmänhet och den alltid åker av omgående). Klockan mäter 36 mm om jag inte minns fel.

Mforce och Spindel Tack så mycket för uppdateringarna. Jag ska hålla koll på den, har också hittat den i Japan men då tillkommer serviceavgifter mm. Hmm, har också span på någon GS men det är kvartsare.

Ska googla runt lite till om vad folk säger om länk bland annat :)

Tillbaka
Topp