• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Bra svar! Det är alltid kul med understatement.
Hur ser det då ut med service i sveariket? Den måste väl skickas till Japan för service, eller är det RobE som kan hjälpa om det behövs?
Skickas till Japan eller hitta en bra liten urmakare som är kompetent och kan fixa. Det jag hört är dock att orient kan vara lite kinkiga med reservdelar. Sedan kommer klockan troligen gå i säkerligen 10 år innan den är i behov av någon egentlig service så den dagen den sorgen ;)

Hej

Vad tycker ni om den nya Orient star gmt'n som har kommit ut nu?
Läste en recension om den limiterade versionen WZ0081DJ och blev litet sugen.
se här: http://uhrforum.de/orient-star-wz0081dj-gmt-limited-edition-t194380

Jag tycker personligen att den svarta WZ0061DJ är snyggast.
Efter har snabbt kollat på yahoo shopping japan hittar jag priser på den svarta på runt 90.000Y vilket motsvarar ungef. 6000,-SEK , så klar tutan T&M om man nu beställer.

Vad tycks - är den värt det, jag menar att blåsa ut så mycket penga för en orient.....?

här kommer bilder:
WZ0071DJ.
NMyUkf5.jpg

WZ0061DJ:
94iuhU3.jpg
Fantastisk! Grym, bäst, snyggast.
Men... den grå är snyggast.

Räknar stenhårt med att det kommer en internationell variant.
Måste komma en internationell variant

Mycket väl medveten om detta. [emoji31]
Räknar stenhårt med att orient gör om och gör rätt inför ett eventuellt internationellt släpp.

Annars är ju den blå helt ok den med.

Hallå där Orient-lovers!
Jag sitter på två Mako, en Mako Xl med svart urtavla och en Mako med blå urtavla. Båda har länkar och xl även gummistrap. Till dessa har jag även boxar. Har dessa utlånade till en god vän som eventuellt, säger eventuellt då han är lite velig, ska köpa dom. Då jag inte är superinsatt i Orientvärlden så önskar jag lite hjälp med prissättning. Båda är i fint skick.

Mvh Andy

Hallå där Orient-lovers!
Jag sitter på två Mako, en Mako Xl med svart urtavla och en Mako med blå urtavla. Båda har länkar och xl även gummistrap. Till dessa har jag även boxar. Har dessa utlånade till en god vän som eventuellt, säger eventuellt då han är lite velig, ska köpa dom. Då jag inte är superinsatt i Orientvärlden så önskar jag lite hjälp med prissättning. Båda är i fint skick.

Mvh Andy
Om du är oärlig 1200 kr för XL en och 800 kr för den vanliga.

Om du är mer ärlig skulle jag nog säga 600-800 kr för XL och 400-600 kr för vanliga.

Du får en ny XL för cirka 1200 kr och en ny vanlig Mako för cirka 800 kr med lite letande.

Vem var det som äger en sådan här classic på forumet? Undrar om tavlan är vit eller mer åt silverhållet. Lite sugen men har redan en klocka med Snövit tavla...

image.jpg

Orkar inte googla ;)

Satt och tjötade lite om Orient Poseidon i en annan tråd och kom på att Orient har egna serier, och tillverkning, i Brasilien.
Så jag började kika lite på deras hemsida
http://www.orientnet.com.br/home1.asp

Några i urval:
469SS053.jpg

469SS053 (Ny och i mitt tycke fulare version av Poseidon)

OR469TI001_02.jpg

469TI001 (från en serie som heter flytech som jag inte sett förr)

469GP046.jpg

469GP046 (inte heller sett förr)

Finns mycket mer som är BDM (Brazil Domestic) och ett besök är väl värt för den seriösa Orientnörden.

Sen att Royal Orient inte är JDM utan också säljs i Brasilien var faktiskt nytt för mig.

Satt och tjötade lite om Orient Poseidon i en annan tråd och kom på att Orient har egna serier, och tillverkning, i Brasilien.
Så jag började kika lite på deras hemsida
http://www.orientnet.com.br/home1.asp

Några i urval:
469SS053.jpg

469SS053 (Ny och i mitt tycke fulare version av Poseidon)

OR469TI001_02.jpg

469TI001 (från en serie som heter flytech som jag inte sett förr)

469GP046.jpg

469GP046 (inte heller sett förr)

Finns mycket mer som är BDM (Brazil Domestic) och ett besök är väl värt för den seriösa Orientnörden.

Sen att Royal Orient inte är JDM utan också säljs i Brasilien var faktiskt nytt för mig.
Oj det om RO var nytt för mig :)

Och jag håller med om att nya Poseidon är bra mycket fulare än tidigare varianter.

Tycker ärligt talat de flesta bdm var rätt fula.
Gamla Poseidon och den där "guldisen" var väl de som tilltalade mig under min relativt korta syn av sajten.
Fanns en bullhead-chronograph jag vill kika närmare på.
I övrigt känns det som Brasilien har en helt annan designkultur än det som tilltalar mig.

Tycker dock det är kul att det ens existerar bdm.

MBTTC008-P2GX.jpg

Brasilianska bullhead-chronon jag nämnde tidigare.
Flytech, MBTTC008

Skit i specifikationerna. Den är sjukt ful :wtf:

Surfade precis runt och tittade på lite om Orient 300 m och hittade en liten bit intressant info. Nu vet jag inte om detta är 100 % tillförlitligt men det förefaller faktiskt vara en skillnad mellan JDM versionen och den internationella versionen av klockan.

Skillnaden är att JDM versionen har keramiskt inlägg i ringen medan den internationella versionen av denna klocka har en tjock djävla aluminiumbit som är anodiserad och med utfrästa siffror och markeringar.

Ytterligare lite onödig info kring denna modell år att safirglaset tydligen är 5 mm (gäller både internationella och JDM versionen) tjockt vilket då förklarar att klockan bygger 16,5 mm på höjden :p

Nu några bilder för att det är därför vi är här :p

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Bild på 300 m i genomskärning där man ser glasets tjocklek.
image.jpg

EDIT:// på denna förefaller dock inlägget vara en fet djävla aluminiumbit så det finns lite motstridiga uppgifter på den punkten ;)

Om du är oärlig 1200 kr för XL en och 800 kr för den vanliga.

Om du är mer ärlig skulle jag nog säga 600-800 kr för XL och 400-600 kr för vanliga.

Du får en ny XL för cirka 1200 kr och en ny vanlig Mako för cirka 800 kr med lite letande.
Här är den blåa Makon som jag nämnde ovan.... Jag gjorde ju ett litet misstag i min beskrivning... Den är inte i fint skick, den är i nyskick [emoji2]
Tjipp!
e0e294f56630cee832b28adca81bb587.jpg

Hallå där Orient-lovers!

Mvh Andy

Tillbaka
Topp