• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Nördgraal!

20141125_150650_8 (480x640).jpg

Orient Touchtron från -76.
Urverket kom till genom joint venture mellan Orient och Sharp efter ett avtal om quartztillverkning som skrevs under -73. Kräver lite handpåläggning för att visa tiden.
Tänkte skriva lite om den i vintagedelen när jag har tid då det är en intressant klocka.

Förtjänar att finnas här också då den lär försvinna i vimlet i paketöppningstråden.

Nördgraal!

Urverket kom till genom joint venture mellan Orient och Sharp efter ett avtal om quartztillverkning som skrevs under -73. Kräver lite handpåläggning för att visa tiden.
Tänkte skriva lite om den i vintagedelen när jag har tid då det är en intressant klocka.

Förtjänar att finnas här också då den lär försvinna i vimlet i paketöppningstråden.
Fy faan grattis!

Jag såg några sådana på ebay i mycket bra skick till en vettig peng men ropade aldrig hem någon då jag insåg att jag aldrig kommer använda den klockan (är det samma klocka månne? ;) ).

Kul lite udda klocka, gör gärna ett inlägg om den i denna tråd vid tillfälle :) (har bara gett den ett hedersomnämnande i första inlägget i denna tråd)

EDIT:// bjud gärna på ett handledsskott också :)

Fy faan grattis!

Jag såg några sådana på ebay i mycket bra skick till en vettig peng men ropade aldrig hem någon då jag insåg att jag aldrig kommer använda den klockan (är det samma klocka månne? ;) ).

Kul lite udda klocka, gör gärna ett inlägg om den i denna tråd vid tillfälle :) (har bara gett den ett hedersomnämnande i första inlägget i denna tråd)

EDIT:// bjud gärna på ett handledsskott också :)

Förmodligen inte samma klocka. Dök upp på tratten under någon konstig kategori. Var bara jag och en till som hittade den verkar det som. Bara jag som var nördig nog att vänta in auktionsslut för ett sista-minuten-bud.
Jag fick den till ett riktigt löjligt lågt pris.
Fantastiskt skick för att vara så gammal. Enda minuset är att spännet är graverat. :cigar:

Kommer ett handledsskott när jag hittar någon som kan fota medan jag sätter igång den (läs: när ungarna somnat vilket kan bli sent om jag känner dem rätt). Blir lite klurigt att ta bra bilder själv.

Förmodligen inte samma klocka. Dök upp på tratten under någon konstig kategori. Var bara jag och en till som hittade den verkar det som. Bara jag som var nördig nog att vänta in auktionsslut för ett sista-minuten-bud.
Jag fick den till ett riktigt löjligt lågt pris.
Fantastiskt skick för att vara så gammal. Enda minuset är att spännet är graverat. :cigar:

Kommer ett handledsskott när jag hittar någon som kan fota medan jag sätter igång den (läs: när ungarna somnat vilket kan bli sent om jag känner dem rätt). Blir lite klurigt att ta bra bilder själv.
Får nog nästan bli en orientträff snart (bor i grannkommunen ;) ) för att få fingra på din touchtron :D

Nördgraal!

Svincool! Grattis!! Ser fram emot recensionen.

Jim

Får nog nästan bli en orientträff snart (bor i grannkommunen ;) ) för att få fingra på din touchtron :D

Det kan ju ordnas så klart! Jag vill ju fingra på Orient Star eftersom jag faktiskt inte gjort det. :oops:

Grannkommunen? Finland? ;)
Ähh...Nacka är nice även om man hade kommunalråd som såg ut som Thomas Quick när jag bodde där. :D

Okej, jag behöver lite hjälp av er Orientoholiker.

Har ju min 40th Anniversary som jag gillar stenhårt och som jag haft på Nato ett tag nu.
Det funkar ju bra men vill gärna hitta en 24mm borstad länk i rostfritt som passar klockan.

Vill ha något med lite retrokänsla men inte Mesh. Originallänken är snygg men har dels vikta ändbitar och den är lite för tunn för min smak.

Har googlat som F men hittar inget kul i rätt storlek.

Någon som har några tips?

Bifogar en bild som ni sett förr, sorry för det men det är den enda jag har tillgänglig.

Jim
image.jpg

Har ju min 40th Anniversary som jag gillar stenhårt och som jag haft på Nato ett tag nu.
Det funkar ju bra men vill gärna hitta en 24mm borstad länk i rostfritt som passar klockan.

Vill ha något med lite retrokänsla men inte Mesh. Originallänken är snygg men har dels vikta ändbitar och den är lite för tunn för min smak.

Bifogar en bild som ni sett förr, sorry för det men det är den enda jag har tillgänglig.

Jim
image.jpg

Var nära att beställa en sån igår faktiskt.
Vete tusan var man hittar schyssta länkar som passar.
Gör en egen tråd så kanske du får bättre hjälp än i den här tråden som förmodligen frekventeras av ca 10 personer. :-D

Var nära att beställa en sån igår faktiskt.
Vete tusan var man hittar schyssta länkar som passar.
Gör en egen tråd så kanske du får bättre hjälp än i den här tråden som förmodligen frekventeras av ca 10 personer. :-D

HaHaHa! Jo det stämmer kanske!?!? Men de andra kan inte rå för att de inte sett ljuset än! ;-)

Blir nog en egen tråd vad det lider.

Var hittade du förresten den du tänkte beställa?

Jim

Där håller jag med dig. :D

Orientuhren.de hade fått in den igen. Haft den svarta i lager hela tiden. Priserna är väl lite högre än de var från börja dock.

Jim
image.jpg

Kan tyvärr inte hjälpa dig, avskyr dessutom länk, satsa på sjysst skinn eller nytt nato säger jag.

Bild är bra...
$_57 (1) (356x480) (356x480).jpg

Finns för övrigt på italienska Ebay

Med utgångspunk från att den är märkt 100 m chansar jag på 97-98 (M-force kom 97). Nog en schysst klocka sett nån sån någon gång förut på nåt annat forum (aldrig IRL) bör vara robust och som alla 469 klockor samt att det är en M-Force med det klassiska flytande urverket :)

Ser helt ok ut med tanke på åldern :)

Dock helt sjukt opraktisk klocka eftersom den kräver 2 händer för att kolla tiden ;)
Fruktansvärt opraktisk!
Funkar inte med handskar heller.

Sen får man inget gjort eftersom man sitter och fingrar på klockan hela tiden.

Men ska man vara såhär cool får man helt enkelt leva med det. [emoji1]

Hej

Vad tycker ni om den nya Orient star gmt'n som har kommit ut nu?
Läste en recension om den limiterade versionen WZ0081DJ och blev litet sugen.
se här: http://uhrforum.de/orient-star-wz0081dj-gmt-limited-edition-t194380

Jag tycker personligen att den svarta WZ0061DJ är snyggast.
Efter har snabbt kollat på yahoo shopping japan hittar jag priser på den svarta på runt 90.000Y vilket motsvarar ungef. 6000,-SEK , så klar tutan T&M om man nu beställer.

Vad tycks - är den värt det, jag menar att blåsa ut så mycket penga för en orient.....?

här kommer bilder:
WZ0071DJ.
NMyUkf5.jpg

WZ0061DJ:
94iuhU3.jpg

Hej

Vad tycker ni om den nya Orient star gmt'n som har kommit ut nu?
Läste en recension om den limiterade versionen WZ0081DJ och blev litet sugen.
se här: http://uhrforum.de/orient-star-wz0081dj-gmt-limited-edition-t194380

Jag tycker personligen att den svarta WZ0061DJ är snyggast.
Efter har snabbt kollat på yahoo shopping japan hittar jag priser på den svarta på runt 90.000Y vilket motsvarar ungef. 6000,-SEK , så klar tutan T&M om man nu beställer.

Vad tycks - är den värt det, jag menar att blåsa ut så mycket penga för en orient.....?

här kommer bilder:
WZ0071DJ.
NMyUkf5.jpg

WZ0061DJ:
94iuhU3.jpg
Farligt att komma och fråga mig om en OS är värd pengarna ;)

Jag ger givetvis ett rungande JA! Till svar. Dock tycker jag personligen att den nya GMT:n rent utseendemässigt är lite tråkig och jag föredrar den gamla som var mer unik utseendemässigt. Men för de pengar en OS kostar får du en klocka av bra kvalité, men helt i avsaknad av status vid penisjämförelsetävlingar. Dessutom är Orient i allmänhet ganska ovanliga (framförallt i Sverige) vilket innebär att du kommer ha något lite annorlunda jämfört med alla andra.

Bra svar! Det är alltid kul med understatement.
Hur ser det då ut med service i sveariket? Den måste väl skickas till Japan för service, eller är det RobE som kan hjälpa om det behövs?

Tillbaka
Topp