• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Någon som har hunnit spana in den nya upplagan (V4) av Orient Bambino? FAC08002F & FAC00001B

bambino.png


Vad tycker panelen om den nya tappningen? Personligen är jag inte speciellt förtjust i de färger som klockan kommer i. Kan dock mycket väl tänka mig att köpa en med vit[aktig] urtavla, om tillfället ges :)
 
Någon som har hunnit spana in den nya upplagan (V4) av Orient Bambino? FAC08002F & FAC00001B

bambino.png


Vad tycker panelen om den nya tappningen? Personligen är jag inte speciellt förtjust i de färger som klockan kommer i. Kan dock mycket väl tänka mig att köpa en med vit[aktig] urtavla, om tillfället ges :)
Den enda bambinon jag skulle kunna tänka mig ha är v3 som tyvärr inte finns med nya verket.
Av de som fått nytt tycker jag att den klassiska första är strået vassare än den där.
 
För mig är den klara vinnaren fortfarande V2 med de romerska siffror. Måste säga att jag är en aning förvånad över riktning som de har tagit med bambino-serien. Förstår inte alls grundtanken eller grundtemat.

Hehe, min bambino (V2) är så mycket "guld" det kan bli. Skulle gärna fortsätta med att köpa bambino-klockorna men då måste det först och främst finnas något som är tilltalande. Känner inte alls den dragningskraften här. Ska nog försöka hålla mig till en Orient Star istället :)
 
DSC_1006.JPG

En hel dag på jobbet och min power reserve jobbar sig upp till ca 20 h. En runda med barnvagnen drar upp den till 40 h direkt... Skönt att hitta lite cheese-tortilla chips i skafferiet...
 
Nu är något på gång tror jag, även fickuren från RO och standard serierna har försvunnit från Orients hemsida. Bådar för att nåt nytt är på gång.
 
Nu är något på gång tror jag, även fickuren från RO och standard serierna har försvunnit från Orients hemsida. Bådar för att nåt nytt är på gång.
Eller att de lägger ner RO? :p

Kom över denna orient för några veckor sedan. Premiär idag. Rätt trevlig klocka faktiskt!
IMG_0683.JPG
Riktigt bra på Perlonbandet.
Klockan var bättre på din arm än de bilder jag sett på den. Kul!
Enda jag inte gillar (och det gäller alla klockor som har det) är att den visar tre datum. Fattar att det är för att det ska bli nån symbios med dagvisningen men jag hade föredragit ett litet runt fönster för att bryta av.
 
Riktigt bra på Perlonbandet.
Klockan var bättre på din arm än de bilder jag sett på den. Kul!
Enda jag inte gillar (och det gäller alla klockor som har det) är att den visar tre datum. Fattar att det är för att det ska bli nån symbios med dagvisningen men jag hade föredragit ett litet runt fönster för att bryta av.

Tack!
Förstår vad du menar men personligen tycker jag det är rätt snyggt faktiskt :) Håller med om runt fönster på datum hade varit ännu bättre!
 
Någon som har pejl på var jag hittar dylikt eller kan hjälpa mig med köp?

image.jpeg
Enklast är att söka på Orient King Diver på eBay så kommer du få en hel hög med sökträffar. Dock kan jag inte gå i god för skicket på det du hittar, men som oftast innebär en dyrare klocka oftast ett bättre skick.

Tyvärr förekommer det väldigt ofta franken av just king diver, men om du gör en sökning och hittar några modeller (finns flera utseenden på KD) som verkar intressanta kan du gärna skicka in en notis i tråden så kan jag och @Mforce (och kanske ni andra i tråden) konsultera om vad vi tror om klockan gällande om den verkar reko eller ej.

Just modellen på bilden är från någon gång under 70-talets andra halva.

@Mforce har nog en liknande, sen är det kanske tveksamt om han vill släppa den :)
 
Någon som har pejl på var jag hittar dylikt eller kan hjälpa mig med köp?

image.jpeg
Som vanlig när det kommer till Asiatisk vintage är väl regel nummer ett som @Spindel skrev att hålla sig borta från de billigaste exen från Asien (främst Indien).
Som alla Orient är de rätt dåligt dokumenterade och det finns rätt många olika modeller.
Vi kommer givetvis göra vårt bästa för att hjälpa till och en del källor förekommer för att både ålder- och äkthetsbestämma dem.

Ett tips kan ju vara att plocka hem en Orient King Master, nyutgåva av en 60-tals King Diver, från Japan istället om nu inte mögel är ett krav.
Rätt jäkla ovanlig klocka här och du slipper oroa dig. Numer dessutom med hack och handuppdragning (22 juvelers versionen).
Finns i tre färgkombinationer.
$_1.JPG
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp