• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Nattskott
WP_20160531_03_17_10_Pro (2).jpg
 
Vad är egentligen skillnaden mellan EM65009D (Ray) och FAA02005D9 (RAY II) förutom knappen för veckodag? Är sugen på en FAA02005D9 men den verkar inte vara helt lätt att hitta. Den gamla Ray verkar dock vara lättare att få tag i...

CEM65009DW-1.jpg
91yBXGekJRL._UY445_.jpg
 
Vad är egentligen skillnaden mellan EM65009D (Ray) och FAA02005D9 (RAY II) förutom knappen för veckodag? Är sugen på en FAA02005D9 men den verkar inte vara helt lätt att hitta. Den gamla Ray verkar dock vara lättare att få tag i...

CEM65009DW-1.jpg
91yBXGekJRL._UY445_.jpg
FAA har nytt verk med hack/handuppdragning.
Bezeln har 120 klick istället för 60.
Har dessutom för mig att lyspastan är bytt till en bättre men det kan jag ha drömt.

Bra uppgradering. Om du inte tycker extra knappen är ett måste så är det den du ska ha.
 
Vad är egentligen skillnaden mellan EM65009D (Ray) och FAA02005D9 (RAY II) förutom knappen för veckodag? Är sugen på en FAA02005D9 men den verkar inte vara helt lätt att hitta. Den gamla Ray verkar dock vara lättare att få tag i...

CEM65009DW-1.jpg
91yBXGekJRL._UY445_.jpg
Nytt urverk i Ray II (därav har knappen försvunnit).

Gamla Ray (och Mako och en uppsjö av andra Orienter) hade 46943 som urverk. Detta är i princip samma urverk som satt i den King Diver med det första 469xx som kom 1970 eller 1971 (kommer aldrig ihåg exakt vilket år :p ).

F6922 som sitter i Ray II och Mako II (bland annat) har fått tillägget stopp av urverket och manuell uppdragning samt att funktionen att byta dag har flyttat till kronan, därav försvinner knappen.

Dock är F6922 (precis som alla andra automatiska orienturverk) baserat på 469xx urverket, men ligger evolutionärt ganska många steg längre upp i utvecklingsträdet. Andra skillnader är aningen förändrad boettform och (för att börja låta som Rolexfolket) lite småförändringar på texten på urtavlan.

De estetiska skillnaderna är minimala, den stora skillnaden är att nya urverket är mycket modernare. Själv gillar jag knappen på min Mako och tycker det är synd att den försvinner då den ger lite karaktär. Samtidigt är det ju egentligen helt meningslöst att ha en knapp vars enda funktion är quickset för degvisningen.

EDIT:// Och ja som @Mforce säger 120 klick i ringen istället för 60 :p
 
FAA har nytt verk med hack/handuppdragning.
Bezeln har 120 klick istället för 60.
Har dessutom för mig att lyspastan är bytt till en bättre men det kan jag ha drömt.

Bra uppgradering. Om du inte tycker extra knappen är ett måste så är det den du ska ha.
Problemet med Makos och Rays lyspasta är inte kvalitén utan mängden, och jag tror inte det har förändrats :p
 
Min klocksamling har nåt vägs ände.

Finns visserligen en VC jag vill ha men priset på den innebär att det är några år tills dess.
Jag saknar kronograf men jag vet inte riktigt vad jag vill ha.
OS eller en Credor phoenix ligger väl närmast till hands då båda är ovanliga här i kulturskymningens mittnation.
 
Tack alla för bra svar! Helt klart att jag ska sikta in mig på en Ray II nu då jag inte är jätteintresserad av den andra knappen även om den förmodligen inte hade stört mig.
 
Seriouswatches verkar vara en bra butik att ha att göra med, även om det skulle bli något fel på klockan. Jag får helt enkelt vänta lite.
 
När jag har googlat runt lite på orient så råkade jag hitta lite bilder på king diver orient deluxe! Vad är orient deluxe för namn? Vart ligger de prismässigt?
orient => orient-star => royal orient
 
När jag har googlat runt lite på orient så råkade jag hitta lite bilder på king diver orient deluxe! Vad är orient deluxe för namn? Vart ligger de prismässigt?
orient => orient-star => royal orient
Är det denna du möjligtvis sett?
image.jpeg


Orient King Diver 1000 (vattentät till 1000 m, delade boett med Nivada Depthmaster). Tillverkades mellan 1965-1970 (1971?).

Tror inte Deluxe betyder mycket i namnet annat än för att vara annorlunda.

Kompletta varianter i bra skick kostar idag 15 000 - 25 000 kr. Är troligen en av de mest eftertraktade vintage Orienterna i dagsläget.

Många av klockorna som säljs saknar delar (framför allt det inre boettlocket, har ett annat urverk i sig etc) eller är i uruselt skick.

Finns ingen "Deluxe" som tillverkas idag. När KD1000 var ny låg priset nog på 4000-5000 kr (justerat för inflation).
 
Tillbaka
Topp