• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

image.jpeg
:D
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Hej allesamman. Är lite sugen på och byta bezel på min orient mako. Men hur vet jag vilken bezel som passar och vart kan man köpa ifrån? Har googlat runt och verkar som att man ska kunna köra på skx007/009 bezeln med rätt gummi packning!? Tack på förhand.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej allesamman. Är lite sugen på och byta bezel på min orient mako. Men hur vet jag vilken bezel som passar och vart kan man köpa ifrån? Har googlat runt och verkar som att man ska kunna köra på skx007/009 bezeln med rätt gummi packning!? Tack på förhand.
yobokies ska göra en coin-edge som passar mako.
Maila honom och kolla ([email protected]) om den finns tillgänglig. Har för mig den tar inserts till skx.
En annan som brukar användas är en till skx från Dave Murphy men den passar inte 100% som du säger.
Tyvärr är mod-communityt inte speciellt stor till orient och utbudet därefter. Lite underligt egentligen med tanke på hur många mako/ray som finns ute i världen.

edit// Finns en tråd på watchuseek om morfar om du missat den.
 
Senast ändrad:

KRICAR

Cartier
Pledge Member
yobokies ska göra en coin-edge som passar mako.
Maila honom och kolla ([email protected]) om den finns tillgänglig. Har för mig den tar inserts till skx.
En annan som brukar användas är en till skx från Dave Murphy men den passar inte 100% som du säger.
Tyvärr är mod-communityt inte speciellt stor till orient och utbudet därefter. Lite underligt egentligen med tanke på hur många mako/ray som finns ute i världen.

edit// Finns en tråd på watchuseek om morfar om du missat den.
Tusen tack för hjälpen! Mvh
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni om denna? http://www.tradera.com/item/341996/261572446/orient-king-diver
Utropspris 750kr, inga bud, slut i morgon eftermiddag. Är den legit, kosher och med rent mjöl i påsen?
231144911_7a34d50a-13bc-4914-96bd-130e8a78eaf4.jpg
Tror att det är en franken. Tavlan borde ha sk-märkning till den boetten.
Även om den haft det finns risken att det är det. Finns extremt många sweatshop-KingDiver ute av den modellen både med och utan märkning.
Men eftersom det brukar vara original orient i dem så gillar du klockan så kör. Inte direkt mkt pengar.

(Skulle iofs ljuga om jag sa att jag har koll på varenda King Diver som släppts (vilket är många) så 100% är jag inte.)

Vi pingar @Spindel för en andra åsikt också.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad tror ni om denna? http://www.tradera.com/item/341996/261572446/orient-king-diver
Utropspris 750kr, inga bud, slut i morgon eftermiddag. Är den legit, kosher och med rent mjöl i påsen?
231144911_7a34d50a-13bc-4914-96bd-130e8a78eaf4.jpg
Tror att det är en franken. Tavlan borde ha sk-märkning till den boetten.
Även om den haft det finns risken att det är det. Finns extremt många sweatshop-KingDiver ute av den modellen både med och utan märkning.
Men eftersom det brukar vara original orient i dem så gillar du klockan så kör. Inte direkt mkt pengar.

(Skulle iofs ljuga om jag sa att jag har koll på varenda King Diver som släppts (vilket är många) så 100% är jag inte.)

Vi pingar @Spindel för en andra åsikt också.
Spontant säger jag franken, borde stå SK eller KD på tavlan.

Inte helt hundra dock.
 

Psykel

Patek
Tror att det är en franken. Tavlan borde ha sk-märkning till den boetten.
Även om den haft det finns risken att det är det. Finns extremt många sweatshop-KingDiver ute av den modellen både med och utan märkning.
Men eftersom det brukar vara original orient i dem så gillar du klockan så kör. Inte direkt mkt pengar.

(Skulle iofs ljuga om jag sa att jag har koll på varenda King Diver som släppts (vilket är många) så 100% är jag inte.)

Vi pingar @Spindel för en andra åsikt också.
Spontant säger jag franken, borde stå SK eller KD på tavlan.

Inte helt hundra dock.
En snabb bildgoogling ger dessutom inte ett enda resultat (av dom jag kollade) där det står "Automatic" på tavlan. Oftast står det "King Diver" på den raden, verkar det som.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Då är vi överens. :)

Min sweatshopklocka har sk på tavlan men är inte hundra för det.
Enklare med worldtimern som saknar 24 ring.
Alla franken borde vara fetfel. Blir liksom enklare så.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Då är vi överens. :)

Min sweatshopklocka har sk på tavlan men är inte hundra för det.
Enklare med worldtimern som saknar 24 ring.
Alla franken borde vara fetfel. Blir liksom enklare så.
Damn it! Borde ha kollat här innan! Aja nu har jag i alla fall klickat hem den :)
Edit: Snälla lugna mina sinnen, men har jag gjort bort mig? :(
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Damn it! Borde ha kollat här innan! Aja nu har jag i alla fall klickat hem den :)
Edit: Snälla lugna mina sinnen, men har jag gjort bort mig? :(
Som jag sa. Betalade du inte mer än utpris (-ish) på den och du gillar den är det väl inga problem så länge den är i ok skick invändigt.
Min var det inte riktigt med märken på verket.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Som jag sa. Betalade du inte mer än utpris (-ish) på den och du gillar den är det väl inga problem så länge den är i ok skick invändigt.
Min var det inte riktigt med märken på verket.
Jaha, I see! Då känns de lite bättre i alla fall :) Jag va den ända budgivaren så fick den för utropspriset.
Men nu kommer nästa fråga. Hur mångs mm är det mellan luggarna tror ni? Och
Vilken av dessa band ska ja köra på denna!

http://www.cheapestnatostraps.com/products/como-lorica-tanned?variant=11473515397

http://www.cheapestnatostraps.com/collections/panerai-style/products/forza-brown?variant=11421766085

http://www.cheapestnatostraps.com/c...products/como-lorica-gray?variant=11473499397

http://www.cheapestnatostraps.com/c...ducts/san-remo-dark-brown?variant=16493432709
:)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
22 mm och sätt den på ett mesh. Gärna 70-talsfint. :)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni om denna? http://www.tradera.com/item/341996/261572446/orient-king-diver
Utropspris 750kr, inga bud, slut i morgon eftermiddag. Är den legit, kosher och med rent mjöl i påsen?
231144911_7a34d50a-13bc-4914-96bd-130e8a78eaf4.jpg
Har två själv med Automatic på samma ställe. Dessa har dock Crystal i kursiv text under Orient loggan. Men som andra sagt, gillar du den så spelar det ingen roll om inte helt hundra så länge priset är lågt. Modell jag verkligen gillar. 22mm som sagt och funkar ovanligt bra på rätt färgglada natos, trots alla färgerna på vridningen.
 

Psykel

Patek
Har två själv med Automatic på samma ställe. Dessa har dock Crystal i kursiv text under Orient loggan. Men som andra sagt, gillar du den så spelar det ingen roll om inte helt hundra så länge priset är lågt. Modell jag verkligen gillar. 22mm som sagt och funkar ovanligt bra på rätt färgglada natos, trots alla färgerna på vridningen.
Auktionen över. Ett enda bud, så den gick för 750kr. Franken eller ej, så antar jag att det är ett rätt bra pris. Misstänker att tvättäkta King Divers går för betydligt mer?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kan ha andra kullager i nya urverket så det blir tystare. Min Mako är den bullrigaste Orienten jag har så nog kan Orient göra urverken tystare om de vill.
Självklart kan dem.
Mina med kaliber 40 låter ungefär lika mkt som min ray men mindre än Poseidon (vilket är udda pga samma verk) och det var det jag gick på när jag svarade. Att verken i OS (i mitt fall OSD och m-force) är skräniga de med.

Tycker däremot delfinen är tystare.

Edit// Jag blir glad om jag har fel. De får gärna byta kullager på alla verk så de blir tystare.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har använt min Armida A1 med seiko verk i konstant de senaste veckorna, den är verkligen tyst! Trodde den först var trasig när man inte märkte av rotorn. Man är väl Orient skadad :D.
Tog igår på mig min Ray och det första man la märke till var "skramlandet". Det inte bara hörs utan även känns, inget man tänker på efter ett tags användande dock.
Det känns ju som att de borde göra en uppdatering av sitt kullager till rotorn, nu vet jag inte hur mycket som är förändrat i deras nya verk men man kan ju hoppas att de har gått igenom allt och gjort det till det bättre!
 
Topp