• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vart gör man det till bäst pris? Och vad är det för skillnad på dem mer än att raven 2 bara har en krona?

Har du en? (Tänker på din profilbild)
Rent estetiskt är den största skillnaden att det bara en krona. Sedan finns det lite mindre skillnader som: aningen skarpare boettlinjer, ändringar i placering på viss text på urtavlan samt (tror jag) små förändringar på lumeplupparna.

Den stora nyheten är urverket som utöver att knappen försvinner (vilket jag tycker är synd) även fått stopp av urverket och handuppdragning. Det är ett mer förfinat urverk jämfört med det gamla 46943, som är näst intill identiskt med det första 469xx som satt i KD 1971.

EDIT:// sedan kan man diskutera om bytet från 46943 verkligen var nödvändigt då det urverket är mycket robust och driftsäkert.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dagens Orient :)
IMG_2396.JPG
 

Pluto

Cartier
Rent estetiskt är den största skillnaden att det bara en krona. Sedan finns det lite mindre skillnader som: aningen skarpare boettlinjer, ändringar i placering på viss text på urtavlan samt (tror jag) små förändringar på lumeplupparna.

Den stora nyheten är urverket som utöver att knappen försvinner (vilket jag tycker är synd) även fått stopp av urverket och handuppdragning. Det är ett mer förfinat urverk jämfört med det gamla 46943, som är näst intill identiskt med det första 469xx som satt i KD 1971.

EDIT:// sedan kan man diskutera om bytet från 46943 verkligen var nödvändigt då det urverket är mycket robust och driftsäkert.
Tack, bra sammanfattad info!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
OK Orientspaning på avancerad nördnivå!

Jag har för första gången sett (och identifierat) en Orient på TV.

Finns en dokumentärserie i två delar på SVTplay som heter Sanningen om vikingarna. I den medverkar bland annat en kvinnlig amerikansk arkeolog som bär en Mako II. Hon bär den på ett nato och den tydligaste bilden kommer i avsnitt 2 vid 37:33 som är filmat under en utgrävning.

Så gå nu och titta på båda avsnitten (eftersom det är djävligt intressant), som bonus kan jag då även känna att jag slår ett slag för att sprida allmänbildning.

:)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
OK Orientspaning på avancerad nördnivå!

Jag har för första gången sett (och identifierat) en Orient på TV.

Finns en dokumentärserie i två delar på SVTplay som heter Sanningen om vikingarna. I den medverkar bland annat en kvinnlig amerikansk arkeolog som bär en Mako II. Hon bär den på ett nato och den tydligaste bilden kommer i avsnitt 2 vid 37:33 som är filmat under en utgrävning.

Så gå nu och titta på båda avsnitten (eftersom det är djävligt intressant), som bonus kan jag då även känna att jag slår ett slag för att sprida allmänbildning.

:)
Vad hade bandet för klockor då?
imagesCVZCBHDG.jpg
 

matalm

Cartier
OK Orientspaning på avancerad nördnivå!

Jag har för första gången sett (och identifierat) en Orient på TV.

Finns en dokumentärserie i två delar på SVTplay som heter Sanningen om vikingarna. I den medverkar bland annat en kvinnlig amerikansk arkeolog som bär en Mako II. Hon bär den på ett nato och den tydligaste bilden kommer i avsnitt 2 vid 37:33 som är filmat under en utgrävning.

Så gå nu och titta på båda avsnitten (eftersom det är djävligt intressant), som bonus kan jag då även känna att jag slår ett slag för att sprida allmänbildning.

:)
Helt underbart!!! Tittade nu och visst har du rätt! Jag måste komma ut ur garderoben och erkänna att jag också har hoppats hitta nån på TV nån gång som har en Orient... Helt rätt att Nestorn på forumet blir först att klara den bedriften! Bästa posten på länge!
 

Pluto

Cartier
Tjena har inte riktigt tid att leta upp informationen här på forumet, Så tar den lata o enkla vägen.
Service av Orient klockor, kan det göras här i sverige eller vart vänder man sig då?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tjena har inte riktigt tid att leta upp informationen här på forumet, Så tar den lata o enkla vägen.
Service av Orient klockor, kan det göras här i sverige eller vart vänder man sig då?
Antingen gör man det själv, eller så tar man hjälp av folk på forumet så som @swedesoc, eller en urmakare (dock ska det vara svårt att få loss reservdelar). Annars kan man fråga snällt hos Stjärnurmakarna som varit ÅF i Sverige en gång i tiden (resultat kan nog variera beroende på vilken butik man frågar i).

Annars skickar man klockan till seriouswatches eller tar själv kontakt med Orients servicecenter i Norge (och skickar klockan till rätt plats med hjälp av dem).
 
Topp