• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Det var ett tag sedan jag bar denna tungviktare...

IMG_5987.JPG
Jag gillar den gamla nya OS loggan

Kort fråga:

Två till synes lika Orient Calendar från (enligt uppgift) 70-talet.
Men, på baksidan är den ena märkt: Orient - Y469672-4A".
Den andra är på baksidan märkt: "Orient Japan - 6 469672-4C PT"

Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Det enda som skiljer på framsidan är att den första har veckodagar på engelska och den andra kan visa dessa på tyska eller engelska, enligt vad man önskar.

Kort fråga:

Två till synes lika Orient Calendar från (enligt uppgift) 70-talet.
Men, på baksidan är den ena märkt: Orient - Y469672-4A".
Den andra är på baksidan märkt: "Orient Japan - 6 469672-4C PT"

Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Det enda som skiljer på framsidan är att den första har veckodagar på engelska och den andra kan visa dessa på tyska eller engelska, enligt vad man önskar.
Jag har ingen vidare koll men det låter som att de var till för olika marknade, därefter har de olika modellbeteckningar men är i princip likadana.

Skrev en del här tidigare men kommit av mig i Orient träsket sen dess.. men jag vet att det finns massor med ray/Mako ägare här inne så jag vill tipsa er om sommarens ballaste (och hårdaste) kombo...

Glömde jag säga att länken är till salu för 450kr skickat och klart? ;)

Bilagor

• IMG_0255.JPG
    IMG_0255.JPG
    158.8 KB · Visningar: 96
Dagens bekännelse. Igår köpte jag en klocka av en flitig ks-are. Det var inte en Orient... Ok, jag har visserligen även en Casio dw 5600 sedan tidigare men nu har jag köpt en Seiko. Bara så att ni vet.:)

Jag var precis på väg att beställa en ny Orient, men så fick jag se det här:

Nu vill jag verkligen tänka mig för innan jag köper en japansk lågprisklocka.
Hur undviker ni andra att se billiga och pretentiösa ut? Hur hanterar ni de motgångar ni drabbas av då ingen tar er på allvar? Och hur kan man egentligen motivera köp av en "shitter", när det blir så mycket billigare i längden med en Jaeger Lecoultre?

Jag känner att jag verkligen måste tänka över mina val framöver...
:)

Den japanska? Skall de lägga ner RO??
Jupp japanska hemsidan.
Har dock inte tid och ork att leta igenom den om mer info rörande vad som hänt med RO. Kanske kommer och de bara håller på att omstrukturera modellprogrammet efter fusionen med Epson.

Men som det är just nu inga uppenbara spår av RO på deras hemsida.

Jag var precis till att beställa en WZ0291EL (med vit urtavla), men sedan ändrade jag mig i sista stud och tänkte att den där WZ0351EL (blå urtavla med gulddetaljer) var väldigt läcker. Den kanske skulle passa bra som sommarklocka 2017. Open heart-modellen WZ0071DA är också rätt snygg, enligt min ringa mening.

Några önskemål inför mitt nästa klockköp är:
  • Länk (vill gärna ha en klocka på länk; alla jag har nu är på plast/gummi- eller läderband).
  • Inte mer än 40 mm Ø.
  • (Rosé)gulddetaljer på tavla okej, men helst inte på länken. (Guldpläterad länk ger Michael Kors-vibbar; även om det skulle stå ett annat märke på klockan, är jag säker på att det i själva verket skulle vara en Michael Kors-själ i en annan klockas kropp.)
  • Att klockan skall vara mekanisk behöver väl knappast nämnas. Idealet vore ju förstås en rent manuell klocka, fast just där är väl utbudet tämligen begränsat.
  • INGEN DYKARE!!
  • Ingen World-timer.

Dessvärre var jag tvungen att lite hastigt och lustigt uppsöka tandläkare denna månad till en kostnad av ett antal tusenlappar, så "där rök en OS" tänkte jag.

Jupp japanska hemsidan.
Har dock inte tid och ork att leta igenom den om mer info rörande vad som hänt med RO. Kanske kommer och de bara håller på att omstrukturera modellprogrammet efter fusionen med Epson.

Men som det är just nu inga uppenbara spår av RO på deras hemsida.
Finns ingenting om det.
Visserligen har de inte satsat på RO på länge men det här känns futtigt och skräp.
Tror inte man tjänade några pengar på RO och därför avslutade linjen.

De kan rädda det genom att sätt de bättre kalibrarna i OS och köra på.

Känns som OS fått mer exponering nu på hemsidan så jag tvivlar på att det handlar om att bli en SmartWatch-tillverkare (annat än som kompliment).

Jag var precis till att beställa en WZ0291EL (med vit urtavla), men sedan ändrade jag mig i sista stud och tänkte att den där WZ0351EL (blå urtavla med gulddetaljer) var väldigt läcker. Den kanske skulle passa bra som sommarklocka 2017. Open heart-modellen WZ0071DA är också rätt snygg, enligt min ringa mening.

Några önskemål inför mitt nästa klockköp är:
  • Länk (vill gärna ha en klocka på länk; alla jag har nu är på plast/gummi- eller läderband).
  • Inte mer än 40 mm Ø.
  • (Rosé)gulddetaljer på tavla okej, men helst inte på länken. (Guldpläterad länk ger Michael Kors-vibbar; även om det skulle stå ett annat märke på klockan, är jag säker på att det i själva verket skulle vara en Michael Kors-själ i en annan klockas kropp.)
  • Att klockan skall vara mekanisk behöver väl knappast nämnas. Idealet vore ju förstås en rent manuell klocka, fast just där är väl utbudet tämligen begränsat.
  • INGEN DYKARE!!
  • Ingen World-timer.

Dessvärre var jag tvungen att lite hastigt och lustigt uppsöka tandläkare denna månad till en kostnad av ett antal tusenlappar, så "där rök en OS" tänkte jag.

WZ0291EL och WZ0351EL är riktigt snygga! Hade nog själv slagit till på någon av dem om de hade vart i stål. Tycker du ska köra på någon av dem. Tror du kan bli forumets första då eventuellt! :)

Har också hamnat i Orient-träsket och ingen är gladare för det än jag. Hustrun pendlar dock någonstans mellan komplett ointresserad och möjligen avogt inställd. Kan inte riktigt klura ut vilket det är, känns som det är dagsformen som avgör.

Nåväl, inleder min första bild-post med denna, en Orient Calendar, en grön skönhet med caliber 21J.46943.
orient_green_above_1024.jpg
orient_green_side_above_102.jpg

Har också hamnat i Orient-träsket och ingen är gladare för det än jag. Hustrun pendlar dock någonstans mellan komplett ointresserad och möjligen avogt inställd. Kan inte riktigt klura ut vilket det är, känns som det är dagsformen som avgör.

Nåväl, inleder min första bild-post med denna, en Orient Calendar, en grön skönhet med caliber 21J.46943.
Funkar kalendern fortfarande eller är det en sån som slutar typ 2010?

Sen 46943 najs ;) samma urverk som 40 år senare sitter i bl a orginal Mako/Ray :)

Funkar kalendern fortfarande eller är det en sån som slutar typ 2010?

Sen 46943 najs ;) samma urverk som 40 år senare sitter i bl a orginal Mako/Ray :)
Har en 70-talare som (jag tror) ska ha slutat fungera 2015, läste mig till det på annat forum, sant eller falskt vet jag icke. Denna gröna ska vara 80-/90-talare och jag vet ärligt talat inte när den slutar gälla. Har inte satt mig in i hur man ställer in/avläser denna. Antar man kan youtuba sig fram till detta, såvida inte du kan förklara enkelt? :)

Jag hade själv en Orient med multiårskalender tidigare. En rätt trevlig komplikation. Nackdelen är att de bara sträcker sig ett visst antal år framåt i tiden.

Den stora frågan här i livet: Vågar man satsa på en Orient utan datum?

1) Ja, man klarar sig utan datum. Det är egentligen bara praktiskt att slippa behöva ställa in rätt datum i tid och otid.
2) Nej! Datum är en oumbärlig komplikation. Utan datum blir man tvungen att gräva i fickan/väskan efter svettig mobil varje gång man vill veta vilket datum det är.

Jag var tidigare lite orolig om jag skulle klara mig med en klocka utan lume. Men numera inser jag att det egentligen är väldigt sällan som jag saknat lumen på min klocka. Kanske är det likadant med datum. Man tror att det är något man måste ha, fast sedan märker man att man klarar sig bra utan.

1) Ja, man klarar sig utan datum. Det är egentligen bara praktiskt att slippa behöva ställa in rätt datum i tid och otid.
2) Nej! Datum är en oumbärlig komplikation. Utan datum blir man tvungen att gräva i fickan/väskan efter svettig mobil varje gång man vill veta vilket datum det är.

Jag var tidigare lite orolig om jag skulle klara mig med en klocka utan lume. Men numera inser jag att det egentligen är väldigt sällan som jag saknat lumen på min klocka. Kanske är det likadant med datum. Man tror att det är något man måste ha, fast sedan märker man att man klarar sig bra utan.
Jag gillar rena klockor jag. Skippar mer än gärna datum på klockan.

Tycker sällan datum "makes or breaks" en klocka. Kör om du tycker om den!

Jag har ju trots allt fem klockor med datum, så i värsta fall får jag väl ha en extra klocka på andra armen, utifall att jag skulle drabbas av en panikattack när jag i förtvivlan tittar ner på handleden och inte kan hitta något datum...

Är det någon som vet var man kan köpa denna Royal Orient?
002.jpg
Leta efter begagnat på eBay, rakuten, Amazon.co.jp eller någon pantbank/begagnatbutik i japan. Klockan har inte varit i produktion på typ 5 år så kan vara knepig att få tag på då den dessutom är gjord i en liten serie. Kul klocka annars med orients 88XXX urverk som är den enda moderna automatiska urverksserien som inte baseras på 469 urverken.

Tillbaka
Topp