• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

E8036C2C-070B-4E92-B7AE-90F3BAA71F54.jpeg
Någon som har erfarenhet av Orient Star Classic och kan dela med sig av lite om denna modell? Hur är den jämfört med t.ex. Bambino? Efter att bara ha ögnat igenom specen känns storleken perfekt, men är tjockleken något att vara orolig över? Tycker Bambino känns lite smäckig, är det annorlunda känsla i OSC? Hur är originalbandet?
Jag tycker om min, inte för stor och inga problem med höjden heller. Detaljerna är fina så det är ner än man kanske förtjänar sig för pengarna. Min är på länk så jag kan inte bedöma bandet. Gillar att ha den på jobbet. Byter till band ibland, kort och gott mycket nöjd med klockan. Har inte haft Bambino så jämförelse med den kan jag inte göra.

Edit. Sitter vid datorn nu. Det domade glaset ger ett klassiskt utseende till klockan och gör den lite högre än vad den kunde varit men det handlar nog bara om ca: 2mm. Tavlan är högre i mitten och böjer sig ner i kanterna. Lugholes gör att du byter band enklare. Sedan är det väldigt trevligt med power reserve som du inte får på Bambinon. Du frågade inget om länken men den kunde varit bättre, men med tanke på priset så är den ok och den sitter tajt mot boetten utan glipor och rassel. Hoppas att detta ger dig lite mer att gå på.
LRM_EXPORT_20180125_200856.jpg LRM_EXPORT_20180125_200820.jpg

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: hd1
Jag tycker om min, inte för stor och inga problem med höjden heller. Detaljerna är fina så det är ner än man kanske förtjänar sig för pengarna. Min är på länk så jag kan inte bedöma bandet. Gillar att ha den på jobbet. Byter till band ibland, kort och gott mycket nöjd med klockan. Har inte haft Bambino så jämförelse med den kan jag inte göra.
LRM_EXPORT_20180125_200856.jpg LRM_EXPORT_20180125_200820.jpg
Tackar för det! :)

Min Mako kom igår. Jag vet inte om frågan tidigare ställts, hittade inget när man sökte men kan man korta ner länken något till 17 cm? Jag lyckades korta med någon centimeter med stiftverktyget, behöver man annars ta sig besväret med att skaffa andra verktyg?

Gör jag något fel när jag ställer min mako?
Ställde tid, dag och datum inatt ca 00.30.
När jag vaknade idag hade dagen ändrat till sab, vilket jag antar är lördag på något annat utrikiskt språk. Ska den inte hålla sig till ett språk?

Gör jag något fel när jag ställer min mako?
Ställde tid, dag och datum inatt ca 00.30.
När jag vaknade idag hade dagen ändrat till sab, vilket jag antar är lördag på något annat utrikiskt språk. Ska den inte hålla sig till ett språk?
Som tumregel: ändra aldrig datum och dag mellan ca 21:00 och 03:00, då det kan sabba mekanismen. Då du ändrade dag under tiden den ändrar själv så har den hamnat fel. Ställ den på rätt dag under dagen så borde den förhoppningsvis bli rätt.
Edit: för att förtydliga så hoppar dagvisningen två steg när den växlar. Du ställde förmodligen om den när den var mellan två lägen.

Som tumregel: ändra aldrig datum och dag mellan ca 21:00 och 03:00, då det kan sabba mekanismen. Då du ändrade dag under tiden den ändrar själv så har den hamnat fel. Ställ den på rätt dag under dagen så borde den förhoppningsvis bli rätt.
Edit: för att förtydliga så hoppar dagvisningen två steg när den växlar. Du ställde förmodligen om den när den var mellan två lägen.
Okej, då provar jag igen.
Läste instruktionerna flera gånger och där nämndes aldrig nått om vilka tider man ska undvika.
Tack!

Senast ändrad:
Min Mako kom igår. Jag vet inte om frågan tidigare ställts, hittade inget när man sökte men kan man korta ner länken något till 17 cm? Jag lyckades korta med någon centimeter med stiftverktyget, behöver man annars ta sig besväret med att skaffa andra verktyg?
Inte utan att ta bort länkbitar.
Kan du göra med en tunn spik. Tryck hårt som fan i hålet på länkens sida i pilens riktning (baksidan).
Ta bort så många du behöver och tryck i ett av stiften, tunna delen, från andra hållet.

Eller så köper du ett länkverktyg som underlättar lite.

Jag kör med spik.

Det står som en Caution!
Sen måste man läsa av tiderna i en tabell (8-4 numer tom).
Jävligt dumt sätt att skriva det på om du frågar mig.
Screenshot_20180203-184802.png

Hoppas det löser sig.
Ja nu när jag bläddrade igenom instruktionsboken en tredje gång så såg jag det där. Jag hade bara kollat kapitlet om hur man ställer in klockan, borde stå med där tycker jag. Jag ställde rätt den vid lunch idag så det märks när jag vaknar imorgon om det gick bra.

Ja nu när jag bläddrade igenom instruktionsboken en tredje gång så såg jag det där. Jag hade bara kollat kapitlet om hur man ställer in klockan, borde stå med där tycker jag. Jag ställde rätt den vid lunch idag så det märks när jag vaknar imorgon om det gick bra.
Håller med. Skitdumt. Det där ska de givetvis vara övertydliga med.

Faktiskt sämre än i de tidigare manualerna där det åtminstone stod i Caution-rutan vilka tider som gäller.Blev lite tydligare så.

Skönt att det gick bra med klockan.

Håller med! Japp, originalband. Tror knappt det går att hitta ett bättre läder.
Nu har jag iofs inte testat deras grejer då de inte är skitvanliga utanför Japan (förutom möjligtvis hästgrejerna). Men av det jag läst så tvivlar jag inte ett dugg på att Somes är bland de bästa i sitt gebit.

Grymt!

Tjena tjena, mitt första inlägg på KS faktiskt. Jag ska ju då köpa min första riktiga klocka. Kinakopior är inte nog längre! Av någon anledning har jag snöat in på Orient. Först tänkte jag köpa en Mako, men den affären sket sig och då slog idén mig att jag kan ju önska mig en lite mer värd klocka i artonårspresent. Så jag kollade runt och hittade en Orient Star (som jag hoppas är bifogad) som jag blev lite smått kär i. Men jag har ingen aning hur jag ska få tag på en. Någon som har lite tips? Finns det några europeiska nätbutiker eller får man leta runt på ebay typ?

Tacktack /Jacob

Bilagor

• Orient Star SJC00002D.jpg
    Orient Star SJC00002D.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp