• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Maqroll66

Breitling
Hej! Vet någon om det finns nån passande länk som passar till denna Orient, FET0P003B? Och var man isåfall får tag i en sån?
IMG_20181228_180845.jpg
 

SteveG

Omega
Senaste tillskottet, Orient Sub från 80-talet. Dålig lumen och trög krona annars i fint skick och håller tid och datum bra. Finns ingen service historik men har fått pris på ca 1500 för en service. Tycker ni det skulle vara värt det?
 

Bilagor

  • IMG_20181231_130924.jpg
    IMG_20181231_130924.jpg
    136.5 KB · Visningar: 2
  • IMG_20181231_130901.jpg
    IMG_20181231_130901.jpg
    208.6 KB · Visningar: 1

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej! Vet någon om det finns nån passande länk som passar till denna Orient, FET0P003B? Och var man isåfall får tag i en sån?
IMG_20181228_180845.jpg
Den fanns att köpa på länk också, hette då FET0P002B0. Om länken finns att köpa separat vet jag inte.
Kolla med Zackrissons, orientuhren och seriouswatches om de kan få tag på en är mitt råd.

Senaste tillskottet, Orient Sub från 80-talet. Dålig lumen och trög krona annars i fint skick och håller tid och datum bra. Finns ingen service historik men har fått pris på ca 1500 för en service. Tycker ni det skulle vara värt det?
Jag skulle kört till den inte håller tiden längre sen serva. De där är inte supervanliga och därmed värda det i min bok.
Vanligtvis hade jag rekommenderat att köpa ett nytt verk och låta någon sätta i det istället, men nu har den där 48743 och jag har inte sett de sålda separat.
 

SteveG

Omega
Den fanns att köpa på länk också, hette då FET0P002B0. Om länken finns att köpa separat vet jag inte.
Kolla med Zackrissons, orientuhren och seriouswatches om de kan få tag på en är mitt råd.


Jag skulle kört till den inte håller tiden längre sen serva. De där är inte supervanliga och därmed värda det i min bok.
Vanligtvis hade jag rekommenderat att köpa ett nytt verk och låta någon sätta i det istället, men nu har den där 48743 och jag har inte sett de sålda separat.
Tack, det låter vettigt. Kör nog på det!
 

Matte78

Omega
Var tvungen att googla lite på morgonen.
Det verkar som den kommer i två storlekar, den mindre skall vara samma som dagens men med safirglas. Den större 44mm, likt Mako USA, med mineralglas.
Om det stämmer känns en Ray III helt klart intressant i den mindre modellen.

Intressant och fint med safir glas. Just glaset som stoppat mig från köpa en Ray innan. Nu stor chans till köp men 44mm modellen av Ray 3, med mineral glas har snyggare bezel tycker jag. Än 41,8mm modellen av Ray 3 med safir glas. Hade önskat 44mm modellens bezel på 41,8mm modellen av Ray 3. En smaksak bara...:)

Såg nu sen att det, verkar som 41,8 modellen med safir glas är nya Ray 3 och 44mm modellen med mineral glas är nya Mako 3. Kan väl stämma?

Synd att inte 44mm modellen med fick safir glas.
 
Senast ändrad:

Skiddie

Cartier
Såg nu sen att det, verkar som 41,8 modellen med safir glas är nya Ray 3 och 44mm modellen med mineral glas är nya Mako 3. Kan väl stämma?
Enligt någon snubbe på youtube som pratat med Orient USA så kommer ingen av dessa modeller kallas för Ray eller Mako. Sen om det är sant vet man ju inte, men jag har för mig att det är Orient USA som gett klockorna sina namn från början, japanerna bara dunkar ut diverse ur med skumma beteckningar utan att döpa dem alls.

1.30 in i videon:
 

runesson

Breitling
Enligt någon snubbe på youtube som pratat med Orient USA så kommer ingen av dessa modeller kallas för Ray eller Mako. Sen om det är sant vet man ju inte, men jag har för mig att det är Orient USA som gett klockorna sina namn från början, japanerna bara dunkar ut diverse ur med skumma beteckningar utan att döpa dem alls.

1.30 in i videon:

Intressant!
 

Erkan3000

Breitling
Hej! Vet någon om det finns nån passande länk som passar till denna Orient, FET0P003B? Och var man isåfall får tag i en sån?
IMG_20181228_180845.jpg
Tror den finns till ett relativt billigt pris på creationwatches, då med svart läder. Har själv varit sugen på en sådan eller en bambino med samma kombination, alltså svart tavla och svart läder.
Edit: Skulle tillägga att den fanns på länk där också.
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Enligt någon snubbe på youtube som pratat med Orient USA så kommer ingen av dessa modeller kallas för Ray eller Mako. Sen om det är sant vet man ju inte, men jag har för mig att det är Orient USA som gett klockorna sina namn från början, japanerna bara dunkar ut diverse ur med skumma beteckningar utan att döpa dem alls.

1.30 in i videon:
Stämmer. Orient själva namnger oftast inte sina klockor utan ger dem enbart sifferbeteckningar. De flesta namn så som Mako, Ray, Bambino etc är ett påhitt av amerikanska generalagenten.

Sedan finns vissa namn så som Dolphin t ex som faktiskt föddes på klockforum (watch you seek i fallet med Dolphin).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Blir dubbelpost på denna. Någon som vill hjälpa mig med ett ref.nr på min OS? Den är 38mm, 36mm versionen heter WZ0021ER.
7E049B69-13AA-4AEE-896F-603BE0B034E5.jpeg
Det där är väl just WZ0021ER?
Har för mig att jag läst säljesannons som tar upp att just den angavs som 36 mm men när de mätt har de kommit fram till att den är runt 38. Var lite smått intresserad av att skaffa en sån förut.
Fin klocka hur som.

Edit:// Hittade den annonsen HÄR (bilderna är nu borta).
Kan vara så att Orient själva mätte glasringen. Ser ut som nån mm mer på bägge sidor.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det där är väl just WZ0021ER?
Har för mig att jag läst säljesannons som tar upp att just den angavs som 36 mm men när de mätt har de kommit fram till att den är runt 38. Var lite smått intresserad av att skaffa en sån förut.
Fin klocka hur som.

Edit:// Hittade den annonsen HÄR (bilderna är nu borta).
Kan vara så att Orient själva mätte glasringen. Ser ut som nån mm mer på bägge sidor.
Tack :)

Kanske är så, låter lite lustigt bara.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Om nån är intresserad av en sån här (och det borde ni vara ;) )
1152.png

Finns en till salu på ebay inom EU (UK).
https://www.ebay.com/itm/Orient-Sta...=item2abd331657:g:ysMAAOSwBPRcNQx8:rk:51:pf:0
Vill iofs helst sälja på hemmaplan men den har legat ett tag så det är nog förhandlingsbart.
Dryga 6k är taget när man slipper MOMS.
Det är alltså den limiterade som bara säljs officiellt i utvalda butiker i Japan.

Hade köpt den själv om jag inte haft en annan GMT på beställning.
 

Rorre

Omega
Precis beställt min första Orient, borde komma tidigt nästa vecka. Börjar lite blygsamt med en FEM75005R9, men har ögonen på en ET0T005Y 65th anniversary limited edition. Någon som har en sådan som kan bidra med en kommentar?
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Slänger ut en tråd här också.
Sugen på att testa en MAKO USA 2, vit tavla om någon vill flippa.
Skicka pm
WP-Cover.jpg
 
Topp