• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Knox

Breitling
2-Faktor
Jag tror att han syftar på maxlängd? Jag har tyvärr inga siffror att komma med men jag upplevde den som rejält stor och uppåt 19-20cm är nog inga problem. Kan mäta lite senare om så önskas.

Ja precis. Maxlängd. Kanske var jag som formulerade mig lite dåligt.

Jag får hålla tummarna att den sitter bra i alla fall :)
 
C

Coach

Guest
Provar en polares Orient.
Schyst limiterad modell i 1000 ex.
9EE8A1D0-618F-4672-8795-904E492A81CA.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Klockporr.
Älskar verket med alla helt meningslösa stenar också. Från en svunnen tid där sånt var en sales-pitch.
orient-grand-prix-almighty-2.jpg

(Ärligt stulen bild)

Stenarna är inte helt meningslösa, skyddar rotorn att ta i verket och boettlocket vid höga påfrestningar eller när rotorlagringen blir sliten.
Det ser man rätt ofta i gamla automatare med massor av metallsdamm som inte alls hjälper funktionen.
I teorin skulle man nog kunna gör verken lite tunnare med något mindre spalter mellan rotor och verk och boettlock.
Men i det stora hela är det nog mest dekorativt.

38695143254_e23dfcff30_c.jpg


38695136114_c8dc41c56e_c.jpg
 

Camo00

Patek
Tjena gänget. Funderar starkt på att beställa en Kano.
Tänkte bara höra om aftermarket-länkar; är det 22mm? Passar typ Strapcodes MakoII-länkar?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som har koll vart man köper Mako II blå/röd för bästa pris? Finns det någon site som säljer begagnade klockor?
20200308_162215.jpg
2242kr med rabattkod all25.
https://zackrissonsur.se/produkt/orient-mako-ii-faa02009d9/

Det kanske går att pressa ytterligare någon hundring om man är beredd att handla från utlandet men det är knappast värt besväret. Köper du från Zackrissons får du i regel hem den efter 1-2 dagar och stöttar även en svensk återförsäljare. :)
 

matalm

Cartier
Stenarna är inte helt meningslösa, skyddar rotorn att ta i verket och boettlocket vid höga påfrestningar eller när rotorlagringen blir sliten.
Det ser man rätt ofta i gamla automatare med massor av metallsdamm som inte alls hjälper funktionen.
I teorin skulle man nog kunna gör verken lite tunnare med något mindre spalter mellan rotor och verk och boettlock.
Men i det stora hela är det nog mest dekorativt.

38695143254_e23dfcff30_c.jpg


38695136114_c8dc41c56e_c.jpg
Det kittlar alltid lite extra när man ser att @kuma-kun har postat. Man vet att det är härliga bilder på fantastiska klockor på gång!
 
Topp