• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

petkr

Breitling
Fick hem denna idag. Löjligt bra för pengen.
4BA9623A-B66D-4A4F-90B1-E7849FFA50C3.jpeg
Väldigt snygg…Ja känns som Orient över lag ger väldigt mycket för pengarna..
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Funderar på om jag kanske villhöver en sån här ganska maxspecat Orient Pilotur som jag just såg i en affär
i Sao Paulo,

Orient Comemorativo FAB-Esquadrilha da Fumaça Edição Limitada (YN8TT003)​

Limiterad till 952 st.
Automatiskt in-house med gångreserv indikator, titanboett och armband, 100m vattentät. Tillverkad i Brasilien i Manaus bara för den Inhemska marknaden…Lite stor dock. 43mm…
Klart du ska.
Brassarna är ju lite coolare just för att de är tillverkade där.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det här är lite intressant.
Verkar som att Orient tillverkat en World Timer åt Dugena.
22498082-2vao56qbex8i81wxu4j4uom4-ExtraLarge.jpg

Dugena M-tech

CFA02002D-1.jpg

Om jag sett den förr har jag glömt det.
Skulle iofs kunna vara annan tillverkare men jag hittade en tysk sida som "bekräftar" det hela (http://uhrerbe.com/unt/28723-dugena...ech__orient___kaliber_46k40__bestzustand.html)
Verket i Dugenan ser ut som ett kaliber 46K40 (vilket också sitter i Orients Worldtimer) vilket också är en extra indikation på att det stämmer.

Det här ska jag nörda ner mig i. Se om det finns fler modeller etc.
Om någon annan skulle springa på nåt om det får ni gärna posta.
 

petkr

Breitling
Det här är lite intressant.
Verkar som att Orient tillverkat en World Timer åt Dugena.
22498082-2vao56qbex8i81wxu4j4uom4-ExtraLarge.jpg

Dugena M-tech

CFA02002D-1.jpg

Om jag sett den förr har jag glömt det.
Skulle iofs kunna vara annan tillverkare men jag hittade en tysk sida som "bekräftar" det hela (http://uhrerbe.com/unt/28723-dugena...ech__orient___kaliber_46k40__bestzustand.html)
Verket i Dugenan ser ut som ett kaliber 46K40 (vilket också sitter i Orients Worldtimer) vilket också är en extra indikation på att det stämmer.

Det här ska jag nörda ner mig i. Se om det finns fler modeller etc.
Om någon annan skulle springa på nåt om det får ni gärna posta.
Himmla snygg! Är det så att timvisaren går ett varv på 24 timmar? Det finns ju ingen extra 24 timmars visare.. Och så kan man ha en extra tidszon på subdialen?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Himmla snygg! Är det så att timvisaren går ett varv på 24 timmar? Det finns ju ingen extra 24 timmars visare.. Och så kan man ha en extra tidszon på subdialen?
Jag tycker det ser ut som en statisk world-time, ungerfär so world map-divern. Jag gissar att man manövrerar 24-timmarsringen (alt. ringen med städerna) med kronan kl 4.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det ser ut som en statisk world-time, ungerfär so world map-divern. Jag gissar att man manövrerar 24-timmarsringen (alt. ringen med städerna) med kronan kl 4.
På en "äkta" World timer snurrar 24h ringen ett varv på 24h
På Orients version får man kolla manuellt efter tidszonen man befinner sig i.
Snurrar "stadsringen" till tiden det är just nu där man befinner sig och ser tiden i de andra zonerna.

Lite fusk såklart. Men du får inte en äkta för några tusenlappar.

Edit : Såg nu att @Kattvakt var först.
 

Eroll

Cartier
-Jag håller med, den är riktigt bra👌🏼Jag funderar dock på om jag ska sälja eller behålla min då jag precis fått hem en till dykare i liknande stil🤔 Få se…
35648CC0-B879-4C6E-BAA7-22CEE5BE519D.jpeg

Den där är riktigt bra också, hade en blå förra sommaren som tyvärr flippades.
Har fortfarande en Conquest som roteras in ibland, riktigt bra kvalité och känsla på Longines.
Men Orienten lär få mer frisk luft i sommar! 😊
E290A986-41C3-401E-AFF6-2F2C62EC47DD.jpeg
 

OrtMeister

Breitling
Den där är riktigt bra också, hade en blå förra sommaren som tyvärr flippades.
Har fortfarande en Conquest som roteras in ibland, riktigt bra kvalité och känsla på Longines.
Men Orienten lär få mer frisk luft i sommar! 😊
E290A986-41C3-401E-AFF6-2F2C62EC47DD.jpeg
Schysst klocka. Har du haft tidigare modeller så att du har något att jämföra med och isåfall, är det högre kvalitet eller några större skillnader som du har märkt av?
Annars får såklart gärna någon annan hoppa in med sina åsikter.

Har hört att länken är lite av en weakspot med klockan, speciellt jämfört med kvaliten på övriga delar. Märker du av att länken är sämre än övriga klockan samt att den använder sig av hollow endlinks eller är det något som kvittar när man har på sig klockan?

Har själv under en längre tid spanat på olika dykarmodeller från Orient, från början på Ray-modellerna och på senare år även blivit ganska förtjust i Kamasu-modellen men aldrig kommit till skott. Förhoppningsvis så kanske era åsikter kan göra så att man till slut kan köpa sin första Orient, vilket förhoppningsvis inte blir den sista.
 
Topp