• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Tack!! Spännande läsning. Versionen med 100 juveler och veckodag skulle man ha, men 64 juveler kanske räcker gott det med :cigar:
Det beror nog lite på hur fåfäng du är.
Klart det är premium med lite extra juveler på rotorn också. I tillägg till alla andra meningslösa stenarna.

Jag tycker däremot 100 är lite snyggare/coolare med kanjidatum som sticker ut.
Men 64 är bra också. Riktigt bra pris och lite smidigare köpa från Kaplans än Asien.

Finns massa matnyttigt om Grand Prix här:
https://orientplace.blogspot.com/2022/02/the-orient-grand-prix.html?m=1

Fantastisk klocka till ett bra pris på Kaplans.

Finns en med 100 juveler också. Extremt premium. 😁

Jag tror vi har varit inne på det här ämnet förut om stenarnas nytta.
Självklart är dom till stor del utsmyckning men helt meningslösa är dom inte för dom hindrar rotorn att gå mot metall om den vobblar.

Vet inte varför Kaplans skriver renoverade index?
Däremot ser det ut som tavlan är skadad tycker jag.
Jag har en likadan och kan jämnföra när jag kommer hem idag.
Det är en klocka som jag råkade få med när jag köpte en CTZ Chronometer.
Klockhandlaren som inte hade intresse för japanska klockor men hade fått in ett gäng vägrade att sälja separat så jag fick med 7 st. jag inte ville ha egentligen.
Borde göra mig av med den.

Fredrik (Swe) sålde en med grå tavla för inte så länge sen här på KS, dom är mycket ovanliga.

Senast ändrad:
Jag tror vi har varit inne på det här ämnet förut om stenarnas nytta.
Självklart är dom till stor del utsmyckning men helt meningslösa är dom inte för dom hindrar rotorn att gå mot metall om den vobblar.

Vet inte varför Kaplans skriver renoverade index?
Däremot ser det ut som tavlan är skadad tycker jag.
Jag har en likadan och kan jämnföra när jag kommer hem idag.
Det är en klocka som jag råkade få med när jag köpte en CTZ Chronometer.
Klockhandlaren som inte hade intresse för japanska klockor men hade fått in ett gäng vägrade att sälja separat så jag fick med 7 st. Jag inte ville ha egentligen.
Borde göra mig av med den.

Fredrik (Swe) sålde en med grå tavla för inte så länge sen här på KS, dom är mycket ovanliga.
Helt onödiga är de kanske inte.
Ett antal på rätt ställen är nog bra av den anledningen du skrev.
Men jag tänkte mest på att det under en period var mer eller mindre krig om flest juveler.

64 är mycket. 100 är nästintill löjligt (även om jag såklart gillar galenskapen. )

Varit rätt sugen på den på Kaplans när den kostade 6k också. Nu är det en fantastisk deal.
Synd att jag fått för mig att om jag ska köpa en ska det vara en 100 med Kanji-dag.

Blev sugen på Gran Prix så det fick bli den sportigare av mina hundror.
Den är rätt stor och kraftig, lysmassa på visarna, skruvad krona och vattentät till 100 m.
När jag plockade fram den var både dag och datum rätt, hur stor chans är det?

B096D020-8093-4ECB-87E2-F5B48A568FDA.jpeg

Tyvärr inte men tidsenlig, nitad och fjädrande och funkar kalas.
Tror att dom gick att få på länk, har för mig att jag sett en NOS klocka med länk, fullset, för några år sen men att priset inte var angenämt.
Priset på de där är inte lika angenämt angenämt på läder heller numer.
Vintage samlar-Orient har stuckit rätt bra de senaste åren.

Grym klocka. Nummer 2 på vintagerankingen efter kd1000 i min bok.

Priset på de där är inte lika angenämt angenämt på läder heller numer.
Vintage samlar-Orient har stuckit rätt bra de senaste åren.

Grym klocka. Nummer 2 på vintagerankingen efter kd1000 i min bok.

Tack, den här GP100 är riktigt skön och lite trevligare att leva med än KD 1000 som är liten men hög och känns som en lite boll på handleden om man ska överdriva.
På min önskelista när det gäller Orient står Tenbeat högst.

Har verkligen intressanta Orienter gått upp så mycket?
Kan vara att jag lever i forntiden och dessutom inte plöjer genom e-bay och Yahoo Auction så mycket.
Vintage vanliga KD inbillar jag mig fortfarande är mycket charm för pengen.

Den här Almightyn är lite överbliven, vad tror du den kan vara värd?
Bra tavla och visare, polerad boett, signerad orginal krona ,medaljongen borta men nyservad Heisei 21 (2009)

24EB35D2-4639-4755-A54E-F686DC189745.jpeg
68BFCBC0-2408-4513-BA19-524C550F368E.jpeg
8919BC5F-086D-400C-A775-94C0EDFD9A92.jpeg

Tack, den här GP100 är riktigt skön och lite trevligare att leva med än KD 1000 som är liten men hög och känns som en lite boll på handleden om man ska överdriva.
På min önskelista när det gäller Orient står Tenbeat högst.

Har verkligen intressanta Orienter gått upp så mycket?
Kan vara att jag lever i forntiden och dessutom inte plöjer genom e-bay och Yahoo Auction så mycket.
Vintage vanliga KD inbillar jag mig fortfarande är mycket charm för pengen.

Den här Almightyn är lite överbliven, vad tror du den kan vara värd?
Bra tavla och visare, polerad boett, signerad orginal krona ,medaljongen borta men nyservad Heisei 21 (2009)

24EB35D2-4639-4755-A54E-F686DC189745.jpeg
68BFCBC0-2408-4513-BA19-524C550F368E.jpeg
8919BC5F-086D-400C-A775-94C0EDFD9A92.jpeg
Jag har ju bara hyfsad koll på vad de vill ha för att skicka en till mig.
Längesen jag såg en komplett KD1000 söder om 30k (dagspris på eBay 43k och uppåt). Låg väl på 10-12 när jag började snöa in på Orient.
Möjligt att bilden är annan om man kliver in i butik i Japan.

Weekly Auto kd har gjort en liknande resa.

Grand prix är väl inte riktigt lika het. Men den har också ökat en del. Spretig prisbild. Finns en del vad jag utgår från är franken i andra delar av Asien.
Din saknar väl medaljongen också.
Billigaste jag sett nu ligger på 735 Dollar. Sen rakt uppåt till typ 20k.

Men eBay brukar ha rätt mkt lycksökare.

Jag har ju bara hyfsad koll på vad de vill ha för att skicka en till mig.
Längesen jag såg en komplett KD1000 söder om 30k (dagspris på eBay 43k och uppåt). Låg väl på 10-12 när jag började snöa in på Orient.
Möjligt att bilden är annan om man kliver in i butik i Japan.

Weekly Auto kd har gjort en liknande resa.

Grand prix är väl inte riktigt lika het. Men den har också ökat en del. Spretig prisbild. Finns en del vad jag utgår från är franken i andra delar av Asien.
Din saknar väl medaljongen också.
Billigaste jag sett nu ligger på 735 Dollar. Sen rakt uppåt till typ 20k.

Men eBay brukar ha rätt mkt lycksökare.

Är inte den som oavbrutet håller koll på olika auktionsajters sålda klockor och gör att jag inte har så bra koll där men det är nog är den bästa indikationen på internationellt pris.
Tycker ofta det rätt spretigt som du säger och det beror väl på att Orient är ett litet märke med förhållandes få samlare.
Jag besöker ofta vintagehandlare, begbutiker, antikbutiker, loppisar o.s.v. här i Japan och känner att jag har koll där.
Har inbillat mig att priserna ligger högre i Japan för det finns fler samlare här än utanför men kan nog vara olika beroende på modell.

Almightyn jag visar skulle min handlare troligen köpa in för upp mot 1000 sek och efter en service som kostar honom 1000 till skulle den prisättas till ungefär 3500 i svenska.
Hel och fin medaljong ökar priset minst tusenlapp och en skadad som dom flesta är med några hundringar i min värld.
Så på privatmarknaden här skulle jag säga att klockan kan säljas för över 2000 svenska.

Använder en Grand Prix Special idag som var Orients toppmodell och bättre en Royal Orient i början av 60talet.

2B9D28A8-A15D-41F1-B003-77DD3A7048F5.jpeg

Modellen pryder omslaget på en Orientbok och min ligger ovanpå på den här bilden.
Min har som synes en annan struktur på tavlan vilket gör att den fullkomligt gnistrar.
DAF1E940-8A47-443C-8ED6-168BE3C0F3B2.jpeg

E2327B21-3E2E-433C-A7A1-A02BD33076E8.jpeg

Senast ändrad:
Dagens nytillskott till samlingen. En Orient Star där jag föll för den bruna urtavlan med fiskbensmönster och kontrasten mot den blå delen. Det bruna och mönstret syns emellertid inte så tydligt i bilden. Är också glad i open heart samt det faktum att den har 50 h power-reserve, vilket är 10 h fler än jag haft tidigare.

StarOrient_brownResized_202.jpg

Riktig trevlig! 😎
visst är modellen några år gammal? För mig jag sett en innan.
Ja, visst är den härlig😎

Det stämmer, tror den varianten jag har släpptes kring 2012/13. Därefter har det släppts lite andra versioner. Dock får den inte mkt handledstid. Jag stör mig lite på höjden (14,25 mm) och jag tycker inte den är särskilt bekväm att bära. Dock tar jag fram den rätt ofta och leker lite med retrograden, tittar på hur bra finish den har jämfört med en del andra klockor, etc😂

Har iaf till sist hittat ett vettigt lite tjockare band som matchar höjden. Hade dessförinnan prövat den på grön mocca (nja), nato (nej) och ett mer rödaktigt läder (nja).

Ja, visst är den härlig😎

Det stämmer, tror den varianten jag har släpptes kring 2012/13. Därefter har det släppts lite andra versioner. Dock får den inte mkt handledstid. Jag stör mig lite på höjden (14,25 mm) och jag tycker inte den är särskilt bekväm att bära. Dock tar jag fram den rätt ofta och leker lite med retrograden, tittar på hur bra finish den har jämfört med en del andra klockor, etc😂

Har iaf till sist hittat ett vettigt lite tjockare band som matchar höjden. Hade dessförinnan prövat den på grön mocca (nja), nato (nej) och ett mer rödaktigt läder (nja).
Ja, det uret är en riktig pärla! 👍
Det bandet är perfekt då det "bulkar" upp bra mot höjden på uret. Vad är det för ett trevligt band?

Hej allihopa! Detta kanske inte är rätt tid eller plats, men jag kastar ut en krok ändå. Jag är på jakt efter en Orient Bambino åt min vän som vill köpa sin första automatiska klocka. Hur ser det ut på den fronten? Är det några som har någon Bambino som ligger i lådan och skräpar? 😊

Hej allihopa! Detta kanske inte är rätt tid eller plats, men jag kastar ut en krok ändå. Jag är på jakt efter en Orient Bambino åt min vän som vill köpa sin första automatiska klocka. Hur ser det ut på den fronten? Är det några som har någon Bambino som ligger i lådan och skräpar? 😊
Har en svart Bambino som jag i princip aldrig använder längre. Skicka PM om det kan vara intressant!

Funderar på om jag kanske villhöver en sån här ganska maxspecat Orient Pilotur som jag just såg i en affär
i Sao Paulo,

Orient Comemorativo FAB-Esquadrilha da Fumaça Edição Limitada (YN8TT003)​

Limiterad till 952 st.
Automatiskt in-house med gångreserv indikator, titanboett och armband, 100m vattentät. Tillverkad i Brasilien i Manaus bara för den Inhemska marknaden…Lite stor dock. 43mm…

Bilagor

• E4A7E946-9E09-4B00-BCFB-5037F06F207D.jpeg
    E4A7E946-9E09-4B00-BCFB-5037F06F207D.jpeg
    554.9 KB · Visningar: 11
Tillbaka
Topp