• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Puttwa

Breitling
Min första post här, tack för ett fint forum. Fantastisk kunskap som finns här. Undrar hur ni gör när det är dags för service av era Orient? Kan lokala urmakaren göra en översyn eller måste klockan skickas iväg? Jag har en Kamasu idag och ev. en Ray 2 på ingång. Servar ni öht? Kamasu och Ray2 är ju inte direkt dyra i inköp så kan man motivera om kostnaden för service är mer än inköpspriset? Skulle ju vara synd att lägga klockan i byrålådan för "att det inte lönar sig "...
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hejsan! Söker en orient president klocka om någon har/eller vet vart man kan hitta någon för ett rimligt pris.
Mvh
Ligger en 2 ton på tradera.
Dyker upp lite då och då här på k&s också.

Min första post här, tack för ett fint forum. Fantastisk kunskap som finns här. Undrar hur ni gör när det är dags för service av era Orient? Kan lokala urmakaren göra en översyn eller måste klockan skickas iväg? Jag har en Kamasu idag och ev. en Ray 2 på ingång. Servar ni öht? Kamasu och Ray2 är ju inte direkt dyra i inköp så kan man motivera om kostnaden för service är mer än inköpspriset? Skulle ju vara synd att lägga klockan i byrålådan för "att det inte lönar sig "...
Ganska enkla seiko-baserade, från långt tillbaka, verk i dem.
Så länge det inte krävs delar kan nog vilken urmakare som helst.
Jag skulle inte serva en Mako/Ray om den inte har ett sentimentalt värde. Byta verk kanske.
Men dyrare kan jag tänka mig.
Vet inte priserna hos servicecenter, men det bör @Zackrissonsur.se kunna hjälpa till med.
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Konstaterar att helt plötsligt så är Orient den urfabrikant som dominerar min "affordablesamling". Väldigt nöjd med alla fyra.
20220117_170305.jpg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Konstaterar att helt plötsligt så är Orient den urfabrikant som dominerar min "affordablesamling". Väldigt nöjd med alla fyra.
20220117_170305.jpg
Bra samling! 😍

Ångrar lite att jag sålde min King Diver. Otroligt bra klocka för pengarna, helt galet egentligen. Utan tvekan den jag ägt med bäst tidhållning också! 👍🏼

Kanske hade tur, men den höll på riktigt tiden bättre än min Rolex Explorer II. Diffade noll sekunder mot fröken ur efter två veckor typ. Galet 😄
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor

Dubbelpostar (frågan ställd även på "Köpes"), men det kanske är lättare att nå resultat i den här tråden. Finns det någon som har en Orient FEV0U003BH, d.v.s. med svarta skivor för dag och datum (se bild) och vill sälja den så är jag möjligen intresserad.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag köpte från dlwwatches.com.

Det finns ett begränsat utbud av inlägg som passar Mako/Rays originalbezel, så jag köpte en bezel som passar Mako2/Ray 2 som gör att man kan använda vissa inlägg som egentligen är avsedda för Seiko SKX.

Näst på tur står förmodligen att införskaffa en bättre länk.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har vi diskuterat de här?
Nya Mako.
new-makamasu.png

Rättat till största bristen och satt på safir.
41.8 mm.

Blå är limiterad till 2800 ex (3400 inräknat Japan).

Priset har givetvis stuckit iväg lite.
Gissar nånstans runt 4k för den limiterade.

Blå : RA-AA0815L
Röd: RA-AA0814R


Jag gillar båda.
 
Senast ändrad:

Fluve

Cartier
Har vi diskuterat de här?
Nya Mako.
new-makamasu.png

Rättat till största bristen och satt på safir.
41.8 mm.

Blå är limiterad till 2800 ex (3400 inräknat Japan).

Priset har givetvis stuckit iväg lite.
Gissar nånstans runt 4k för den limiterade.

Blå : RA-AA0815L
Röd: RA-AA0814R


Jag gillar båda.
Den röda var rätt snygg men hade personligen velat ha Mako2ans markörer, då jag gillar de arabiska siffrorna.
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att siffror är störande, oavsett om de är arabiska eller romerska. Föredrar alltid punkt-, eller stavindex. Jag tycker att min Ray på bilden har rätt utseende för en dykare, oavsett färg på urtavla.. Dessutom är länken stabilare än många andra Orient. Det uret får mycket armtid i sommar.
 

Bilagor

  • 20220303_162427.jpg
    20220303_162427.jpg
    571.8 KB · Visningar: 16
Tjena! Strökollade Kaplans och såg en fantastiskt cool Orient Grand Prix 64. Vad jag förstår fick dessa gamla pjäser gediget många jewels (typ 64), men har inte lyckats hitta mycket mer information. Någon som vet mer om dessa och de olika varianterna som finns?
Bild från Kaplans

Skärmbild (359).png
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tjena! Strökollade Kaplans och såg en fantastiskt cool Orient Grand Prix 64. Vad jag förstår fick dessa gamla pjäser gediget många jewels (typ 64), men har inte lyckats hitta mycket mer information. Någon som vet mer om dessa och de olika varianterna som finns?
Bild från Kaplans

Skärmbild (359).png

Finns massa matnyttigt om Grand Prix här:
https://orientplace.blogspot.com/2022/02/the-orient-grand-prix.html?m=1

Fantastisk klocka till ett bra pris på Kaplans.

Finns en med 100 juveler också. Extremt premium. 😁
 
Topp