• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Idag kör vi Orient!😊 Till er som har en Ray. Upplever ni att ändlänkarna är glappiga? På min sitter den löst på ena sidan & det låter lite om den vid rörelse av handleden. Störigt!
5DAA1EAD-ECBF-4F4D-8DB5-47A69DEBC556.jpeg
Jag har haft en Mako och en Flight som kom på länk, och jag delar dina erfarenheter. Läknarna har därför bytts ut tämligen omgående, har växlat lite mellan nylon och läder.
20230321_125405.jpg
 

Fluve

Cartier
Vet inte om jag är sen på bollen här men det verkar som om det kommer in nya "mako" modeller från orient.

 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Vet inte om jag är sen på bollen här men det verkar som om det kommer in nya "mako" modeller från orient.

Såg även någon blänkare på Youtube om en "Mako" med kronograf, få se om jag kan gräva fram mer info...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ny limiterad månfas.
M45 (Subaru) heter den. Inspirerad av en konstellation i Oxen.
(Väldigt japanskt hela grejen.)

Den är väldigt blå. Det kan vi nog trots allt konstatera.
classic_mechanical-moon-phase-m45_main_img_01.jpg


Kommer i 2 versioner, vanlig limiterad och prestige shop.
Enda skillnaden är ett extra band om man langar upp 10 000 yen extra på en Prestige Shop i Japan.
Listpris 308 000 yen (ca 24k) inkl japansk moms (280 000 utan).

RK-AY0117L är refererensen (vanliga).​

 
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
RA-TX0201L.jpg
RA-TX0202B.jpg
RA-TX0203S.jpg

Eftersom det snackades om de nya dykarkronograferna.
Strax under 43 mm
Solcellsverk
Safirglas.

Listpriset i Japan är 38000 yen plus japansk moms. (Ca 3000 kr)

https://orient-watch.com/Collections/ORIENT/Sports/ORIENT:-Quartz-Sports-Watch/p/RA-TX0203S

1798.png

Den gröna finns än så länge enbart på den japanska hemsidan.
Den saknar dock den svarta.
Tycker de var coola! Den vita är riktigt snygg, annars är den gröna en favorit. Hoppas den går att köpa utanför Japan 😃
 

SRBOT

Cartier
Här kommer ett långt inlägg.. Men det känns relevant att posta i Orient-tråden då Zackrissons vad jag vet är den enda återförsäljaren av märket i Sverige.

Detta postade jag i två andra trådar här på KS häromveckan:

Känns tråkigt att behöva skriva detta inlägg. Men bra att fler får veta hur Zackrissons ur jobbar.

Jag köpte en Orient av dem (via chrono24 då dem är dubbelt så dyra på sin egen hemsida..). klockan kom hem som den skulle, så långt allting gott.

Men direkt märkte jag att ändstiftet på klockan inte var som det skulle. Det glappar/sitter otroligt löst & jag tog den till min lokala urmakare då jag tänkte att det är nog enkelt att åtgärda. Urmakaren menade att jag borde använda min garanti då klockan inte är som den ska.

Jag ringer då Zackrissons utan svar. Mejlar 1 gång, 2 gånger, 3 gånger. Till slut får jag svar att du får väl skicka klockan till oss så ska vi kolla, men det kommer inte gå på garantin då det är slitagefel. På en oanvänd klocka alltså..

Då jag jobbar i närheten av Zackrissons då och då säger jag att jag kan komma med klockan personligen så kan vi titta på det tillsammans. Gör det säger dem.

3 dagar innan så meddelar jag att jag har vägarna förbi och ämnar besöka dem för att få ordning på klockan. Radiotystnad. Jag ringer 2 gånger & smsar 2 gånger den aktuella dagen. Inget svar.

Detta är nu 3 veckor sedan och jag har fortfarande inte hört ett ord. Trots att jag mejlade dem hela min upplevelse så är det knäpptyst.

Ja, det är en billig Orient-klocka jag köpt så förväntningarna måste ju vara rimliga. Men klockan är inte som den ska & då förväntar jag mig som köpare att säljaren är villig att lösa problemet tillsammans med mig. Zackrissons Ur har inte hanterat det bra. De har inte hanterat det alls.

En uppföljning kring detta. Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från Zackrissons. Jag fick en liten idé att testa att skriva på en annons på Chrono24 för att se om de svarar där. Det gör dem… 👹

F407172C-B967-495F-9088-5E2C2A8D4B38.png


Värt att veta innan man gör affär med dem,
tycker jag.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Här kommer ett långt inlägg.. Men det känns relevant att posta i Orient-tråden då Zackrissons vad jag vet är den enda återförsäljaren av märket i Sverige.

Detta postade jag i två andra trådar här på KS häromveckan:



En uppföljning kring detta. Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från Zackrissons. Jag fick en liten idé att testa att skriva på en annons på Chrono24 för att se om de svarar där. Det gör dem… 👹

F407172C-B967-495F-9088-5E2C2A8D4B38.png


Värt att veta innan man gör affär med dem,
tycker jag.
Väldigt tråkigt. Köpt Squale av dem tidigare vid flera tillfällen för några år sedan, och då var det mycket bra service och aldrig några problem. Men vad jag förstår (av ditt och flera andras inlägg) är det inte så längre.

Håller tummarna att det löser sig för dig!
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Ser fantastisk ut! Roligt med en sådan klocka i samlingen.

Jo, en fin modell och i mycket bra skick vilket gör att man blir glad av att bära den.
Hur jag blev ägare av den är lite annorlunda.
Jag var förbi en vintagehandlare som precis hade fått in lite japanska äldre ur och jag
bara måste ha en Citizen Chronometer som var kalasfin.
Men handlaren som saknade intresse för japanska ur ville bara sälja alla och inte bara
Chronometern.
Så jag blev tvungen att handla 8 klockor bara för att komma över 1.
Den här Specialen var en av dom extra 7.
Nu är jag nog mer glad i den här än den jag då ville ha.

Kul att modellen är på omslaget på en Orient referensbok.

012F06A1-3038-4265-ADB6-CD7090332E7B.jpeg
 
Topp