• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Äntligen fick jag tid att pyssla med klockorna. Så här blev de blåa delfinerna på Makon.
20221225_140954.jpg
20221225_141041.jpg
20221225_141047.jpg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag passar på att posta några bilder på min Orient Flight, med några tankar efter ett par veckors ägande. Bland det första som bör åtgärdas är att avlägsna länken som klockan kommer på.
20230111_100412.jpg

Länken passar klockan och är inte direkt obekväm, men den är rasslig och har liknande problem som andra billiga Orient-länkar. Här är klockan på svart läder:
20230111_095657.jpg

På nylon:
20230111_100822.jpg

Single pass-nato:
20230111_100027.jpg

Perlon:
20230111_100002.jpg

Orange nato:
20230111_100052.jpg

När länken väl är åtgärdad är själva klockan vägjord. De tryckta/målade indexen är skarpa och det är inga uppenbara ojämnheter eller kvalitetsbrister. Möjligen är några enstaka av sifforna på datumskivan aningen sneda eller inte helt centrerade, men det äe inget som sticker ut eller stör helhetsintrycket. Annars är datumfönstret diskret, vilket passar en flieger, som ju traditionellt inte skall ha något datum.

Något som utmärker denna flieger är att ringen med timindex sitter ganska långt ut. Det gör att datumfönstret kan placeras i höjd med timmarkeringarna, och man behöver inte ta bort någon av de mer framträdande minutmarkeringarna. Timvisaren blir inte heller lika hoptryckt, vilket den lätt kan bli på en baumuster B.

Möjligen kunde minutvisaren vara aningen längre.

Kronan är okej. Den är screw down, och klockan har 10atm vattentålighet. Det hade varit mer traditionellt med en lökformad krona, men denna krona tycker jag passar klockan och ger den ett mer modernt intryck. Ett problem med Makon tycker jag är den relativt lilla kronan, som dessutom sitter gömd bakom kronskydden, som gör att kronan kan vara svår att använda.

Sammanfattningsvis tror jag att klockan kommer att bäras en hel del under året.
20230111_100202.jpg
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fars gamla klocka är vansinnigt trög att dra upp. Tickar dock på utan problem.Har vi någon på forumet som vågar ta sig en titt på denna alternativt någon uris att rekommendera.

Tacksam för alla tips 🙏😄
13C2FC3F-A061-42E4-929B-D8F781C54DB3.jpeg
Grym klocka. En favorit bland King Divers. Boetten är fantastisk.

Kan inte ge några rekommendationer men det är väl ett 4953 i den, dvs relativt enkelt 18000 hz med handuppdragning.
Borde vilken uris som kan skruva enklare Seiko som helst klara. Så länge inget är trasigt och delar behövs.

Bild på verket bara för sakens skull:
orient_king_diver_034913470_me_1593278493_15a0b429_progressive
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Grym klocka. En favorit bland King Divers. Boetten är fantastisk.

Kan inte ge några rekommendationer men det är väl ett 4953 i den, dvs relativt enkelt 18000 hz med handuppdragning.
Borde vilken uris som kan skruva enklare Seiko som helst klara. Så länge inget är trasigt och delar behövs.

Bild på verket bara för sakens skull:
orient_king_diver_034913470_me_1593278493_15a0b429_progressive


Någon som har en idé varför den kan vara så jäkla trög och då menar jag grymt trög.Drog upp den igår kväll och den verkar iaf hålla tiden.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Någon som har en idé varför den kan vara så jäkla trög och då menar jag grymt trög.Drog upp den igår kväll och den verkar iaf hålla tiden.
Med lite tur kan det nog bara vara packningen innanför kronan som är torr eller trasig och ligger emot.
Beror väl lite på exakt hur trögt det är.
Jag har aldrig haft en vintage orient med handuppdrag och vet inte hur trög den är vanligtvis.
 

Måns G

Breitling
Hej allihopa! Jag är rätt ny när det kommer till mekaniska klockor och tänkte fråga om lite råd. Ni får ursäkta om jag använder lite engelska termer.
Jag köpte nyligen en äldre orient star, som jag tror är ifrån början på 2000 kanske 2003. Modell nummer är WZ0021FJ
Jag tror klockan ska ha ett urverk med accuracy på 15-/+5 sec om dagen, just nu så är det snarare -40 till -60sec om dagen. Jag undrar om klockan är trasig eller om den bara behöver en service?

Då klockan är rätt ovanlig och bara gjorts 100st av, så kan jag inte hitta någon info klockan eller om själva urverket som sitter i den.
Om ni vet vart man kan hitta information om den eller vet en del själva, dela gärna med er.

Mvh Måns
20230127_191203-01.jpeg
20230127_190417-01.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Grym klocka. En favorit bland King Divers. Boetten är fantastisk.

Kan inte ge några rekommendationer men det är väl ett 4953 i den, dvs relativt enkelt 18000 hz med handuppdragning.
Borde vilken uris som kan skruva enklare Seiko som helst klara. Så länge inget är trasigt och delar behövs.

Bild på verket bara för sakens skull:
orient_king_diver_034913470_me_1593278493_15a0b429_progressive

Boetten kanske är fantastisk men ochså kodum, man får ju bara tagit kronan för inre vridringen på ovansidan vilket gör den väldigt svåranvänd.
Attans Orientskt, knasig formgivning framför funktion 👍
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej allihopa! Jag är rätt ny när det kommer till mekaniska klockor och tänkte fråga om lite råd. Ni får ursäkta om jag använder lite engelska termer.
Jag köpte nyligen en äldre orient star, som jag tror är ifrån början på 2000 kanske 2003. Modell nummer är WZ0021FJ
Jag tror klockan ska ha ett urverk med accuracy på 15-/+5 sec om dagen, just nu så är det snarare -40 till -60sec om dagen. Jag undrar om klockan är trasig eller om den bara behöver en service?

Då klockan är rätt ovanlig och bara gjorts 100st av, så kan jag inte hitta någon info klockan eller om själva urverket som sitter i den.
Om ni vet vart man kan hitta information om den eller vet en del själva, dela gärna med er.

Mvh Måns
20230127_191203-01.jpeg
20230127_190417-01.jpeg
Inte mycket info finns om just den kalibern.
Men jag ska göra en väl avvägd spekulation.

Jag tror att klockan är från 2004 och att urverket (48B50) är samma verk som de satte i den lite "finare" Orient Star Royal (48B56).
Men för att inte direkt konkurrera med Royal drog de ner toleranserna något och döpte om verket.

Som alla verk (förutom kaliber 88) har det sin utgångspunkt i kaliber 469, ett relativt enkelt 3 Hz-verk, som är ett Seiko 7005 från början med diverse ändringar. I det här fallet, förutom kosmetiskt, handjagat med subsekund och inget datum.

Går den som den ska i övrigt behöver den bara en service. Kolla med JBAgency, Orientuhren, eller Seriouswatches.
Annars klarar nog alla urmakare att serva det. Är ett enkelt verk i grunden.
Eller kontakta Orient direkt.

Klart den ska ha kärlek. Fin klocka.
 
Senast ändrad:

Måns G

Breitling
Inte mycket info finns om just den kalibern.
Men jag ska göra en väl avvägd spekulation.

Jag tror att klockan är från 2004 och att urverket (48B50) är samma verk som de satte i den lite "finare" Orient Star Royal (48B56).
Men för att inte direkt konkurrera med Royal drog de ner toleranserna något och döpt om verket.

Som alla verk (förutom kaliber 88) har det sin utgångspunkt i kaliber 469, ett relativt enkelt 3 Hz-verk som är ett Seiko 7005 från början, med diverse ändringar. I det här fallet, förutom kosmetiskt, handjagat med subsekund och inget datum.

Går den som den ska i övrigt behöver den bara en service. Kolla med JBAgency, Orientuhren, eller Seriouswatches.
Annars klarar nog alla urmakare att serva det. Är ett enkelt verk i grunden.
Eller kontakta Orient direkt.

Klart den ska ha kärlek. Fin klocka.
Super tack för infon! Blir nog att serva den då :)
 

Måns G

Breitling
Någon här som äger Orient star diver 1964 2nd edition? I sådana fall hur är den?

Lite sugen på den, men tvekar då jag inte har sett den i verkligheten.
 
Senast ändrad:
Topp