• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Inte hört om GMTn ännu :)

Dock är detta ytterligare nyheter.

I Orients Disc-serie har följande klockor dykt upp.

Utverk 48743 (manuellt)
Precision +25/-15
Gångreserv 40 tim (gäller även OS i föregående inlägg)
Storlek 41,4 mm
Tjocklek 11,3 mm

Pris 23000-26000 yen

Kanske inte de vackraste klockorna men ändå lite unika och billiga

WV0831ER
1053.png

WV0841ER
1054.png

WV0851ER
1055.png

Sedan har vi en damklocka

Utverk 55542 (manuellt)
Precision +40/-30
Gångreserv 40 tim
Storlek 29 mm
Tjocklek 11,3 mm
Pris 23000 yen

WV0061NB
1056.png

Inte riktigt min tekopp, oavsett pris.

Fler nyheter

801.png

DBAF (finns i några utföranden)
Kaliber: 56A40
37 x 46 x 12 mm

794.png

TW03 (också ett gäng utföranden)
Kvartskronograf
46 mm
Tydligen 11 m tjock enligt orients hemsida (just nu alltså, utgår från att de skriver till ett m relativt snart och anger tjockleken till 11 mm)

Sjysst är ett mycket subjektivt begrepp ;)

Men för det priset finns:

FDJ02001W
image.jpg

Och

FDJ02003W
image.jpg

Samt den svarta, FDJ02002B!

fdj02002bwit.jpg

Har varit galet sugen på både den vita (ej tvåton) och svarta ett tag nu och i och med att jag är i USA är det ju dessutom hyggligt läge att dra hem en. Synd att pengarna måste gå till viktigare saker här i livet...

För övrigt kan det nog gå att dra hem en Orient Star Seeker (dj00001b) för cirka de pengarna?

orient_star_seeker_gmt_sdj00001bo_.still002.jpg

Sen finns även nån modell med en undertavla med 24 timmars visning kommer bara inte ihåg vad den heter :)

Jag tänkte även på Orient Star GMT (har ju en sån själv) som nämndes ovan dock är normalpriset på den utanför budget då den normalt går på 6000-7000 SEK, givetvis kan man hitta den för en billig peng då och då. Jag tror bland annat att LIW hade den nedsatt till ett mycket förmånligt pris för inte så länge sedan :)

Sen finns även nån modell med en undertavla med 24 timmars visning kommer bara inte ihåg vad den heter :)

Jag tänkte även på Orient Star GMT (har ju en sån själv) som nämndes ovan dock är normalpriset på den utanför budget då den normalt går på 6000-7000 SEK, givetvis kan man hitta den för en billig peng då och då. Jag tror bland annat att LIW hade den nedsatt till ett mycket förmånligt pris för inte så länge sedan :)
Creationwatches brukar ha den för ca 3300:-.

Den har varit konstant nedsatt på longislandwatches så länge jag kan minnas, men de har successivt höjt priset där. Lär höjas en gång till nu när den är out of stock igen.

Den har varit konstant nedsatt på longislandwatches så länge jag kan minnas, men de har successivt höjt priset där. Lär höjas en gång till nu när den är out of stock igen.
Finns ju en risk att just den modellen skal fasas ut, jag hittade en hint som gjorde ett inlägg om tidigare i denna tråd, om en ny OS GMT med riktigt tråkigt utseende :)

EDIT:// är detta inlägg jag pratar om https://klocksnack.se/threads/den-inofficiella-orienttråden.23314/page-7#post-631724

Finns ju en risk att just den modellen skal fasas ut, jag hittade en hint som gjorde ett inlägg om tidigare i denna tråd, om en ny OS GMT med riktigt tråkigt utseende :)

EDIT:// är detta inlägg jag pratar om https://klocksnack.se/threads/den-inofficiella-orienttråden.23314/page-7#post-631724

Trist om de fasas ut, men den nya är ändå lite bättre. Hade nog impulsköpt den nuvarande modellen om jag kunnat vänja mig vid dubbla kronor och kronskyddet mellan... Den nya har ju inte det problemet, gillar det enklare utseendet.

För övrigt har det kommit mer info om nya OS GMT.

Urverk: oklart
Precision: +25/-15
Diameter (exkl krona): 41,5 mm
Tjocklek: 13,7 mm
Pris: 120 000 yen

Jag kan utläsa att den kommer att komma i två färger dock oklart vilken den andra är (vi vet sedan tidigare att en av färgerna är blått misstänker att den andra är vit).

Säljstart 8 november i år.

image.jpg

Nedan kommer mer info på japanska, någon som kan japanska och kan översätta lite?

オリエント時計株式会社(本社:東京都千代田区、代表取締役社長:宮川二郎、資本金:19億3,700万円)は、『オリエントスター GMT』 1型2アイテム(価格:120,000円+税)を、2014年11月8日より全国で発売いたします。

「オリエントスター」は、1951年の創業と同時に“輝ける星”をイメージに開発された、本格派機械式時計です。これまで、60年以上にわたる歴史に裏付けられた確かな技術と洗練されたデザインにより、ワールドタイムやレトログラードなどの多彩なモデルを開発してまいりました。本シリーズは、「コンテンポラリースタンダード」と「クラシック」の2つのラインから構成されています。中でも、本モデルのラインである「コンテンポラリースタンダード」は、「GMT」、「クロノグラフ」、「レトログラード」などの様々なテイストのモデルを取り揃え、価格以上の価値を提供。高品質かつ高機能な男性向けウォッチとして、好評をいただいております。

このたび発売する『オリエントスター GMT※1』は、自社製機械式GMTムーブメントによるGMT機能※2を搭載した、オリエントスターのフラッグシップシリーズの新モデルです。
ストライプが型打ちされたシャープな印象のダイヤル上に、立体的で艶めくインデックスと時分針を配すことで、スーツスタイルにもカジュアルスタイルにも合わせやすいデザインとしました。オリエントスターとしては大きめの41.5mmのケースを採用することで、存在感を高めました。さらにパワーリザーブ部分のみ型打ち模様を変えるなど、細かな部分のデザインにもこだわりました。
またカラーバリエーションは定番色の黒ダイヤルに加え、落ち着いた印象の深みのあるネイビーもご用意。ケースのガラスには光の反射を99%以上抑えたSARコーティング(Super Anti-Reflective coating)を施し、優れた視認性・耐久性を実現しています。メタルバンドは立体感のある新しいデザインの3列駒を採用し、日常使いに最適で末永く愛着をもって使用できるモデルです。
※1 世界標準時(Greenwich Mean Time)」の略称で、イギリスのグリニッジ天文台での天体観測を元に決められる
時刻。昔は世界標準時刻として普及していたが、現在では原子時計によって決定されるUTC(協定世界時)が
使われている。
※2 単独で修正可能な24時針により、時針とは別の時刻を表示できる機能。

Grå var ju också ohyggligt snygg.
Blir svårt det här.

120000 yen är drygt 8k. Ungefär samma riktpris som den förra gmt´n.
Så ett par tusenlappar under verkar rimligt med tanke på att de alltid går att hitta minst 30% under.

Skulle förvåna mig mycket om den inte delar urverk med nuvarande OS gmt.
40P50 var väl helt nyutvecklat när den äldre släpptes.

Grå var ju också ohyggligt snygg.
Blir svårt det här.

120000 yen är drygt 8k. Ungefär samma riktpris som den förra gmt´n.
Så ett par tusenlappar under verkar rimligt med tanke på att de alltid går att hitta minst 30% under.

Skulle förvåna mig mycket om den inte delar urverk med nuvarande OS gmt.
40P50 var väl helt nyutvecklat när den äldre släpptes.

En gissning är att den har samma urverk som Constellation, dvs samma som i nuvarande OS GMT minus vridbar innerring. 40P50 eller P51, minns aldrig vilken som är vilken version.

För övrigt har det kommit mer info om nya OS GMT.

Urverk: oklart
Precision: +25/-15
Diameter (exkl krona): 41,5 mm
Tjocklek: 13,7 mm
Pris: 120 000 yen

Jag kan utläsa att den kommer att komma i två färger dock oklart vilken den andra är (vi vet sedan tidigare att en av färgerna är blått misstänker att den andra är vit).

Säljstart 8 november i år.

image.jpg

Nedan kommer mer info på japanska, någon som kan japanska och kan översätta lite?

オリエント時計株式会社(本社:東京都千代田区、代表取締役社長:宮川二郎、資本金:19億3,700万円)は、『オリエントスター GMT』 1型2アイテム(価格:120,000円+税)を、2014年11月8日より全国で発売いたします。

「オリエントスター」は、1951年の創業と同時に“輝ける星”をイメージに開発された、本格派機械式時計です。これまで、60年以上にわたる歴史に裏付けられた確かな技術と洗練されたデザインにより、ワールドタイムやレトログラードなどの多彩なモデルを開発してまいりました。本シリーズは、「コンテンポラリースタンダード」と「クラシック」の2つのラインから構成されています。中でも、本モデルのラインである「コンテンポラリースタンダード」は、「GMT」、「クロノグラフ」、「レトログラード」などの様々なテイストのモデルを取り揃え、価格以上の価値を提供。高品質かつ高機能な男性向けウォッチとして、好評をいただいております。

このたび発売する『オリエントスター GMT※1』は、自社製機械式GMTムーブメントによるGMT機能※2を搭載した、オリエントスターのフラッグシップシリーズの新モデルです。
ストライプが型打ちされたシャープな印象のダイヤル上に、立体的で艶めくインデックスと時分針を配すことで、スーツスタイルにもカジュアルスタイルにも合わせやすいデザインとしました。オリエントスターとしては大きめの41.5mmのケースを採用することで、存在感を高めました。さらにパワーリザーブ部分のみ型打ち模様を変えるなど、細かな部分のデザインにもこだわりました。
またカラーバリエーションは定番色の黒ダイヤルに加え、落ち着いた印象の深みのあるネイビーもご用意。ケースのガラスには光の反射を99%以上抑えたSARコーティング(Super Anti-Reflective coating)を施し、優れた視認性・耐久性を実現しています。メタルバンドは立体感のある新しいデザインの3列駒を採用し、日常使いに最適で末永く愛着をもって使用できるモデルです。
※1 世界標準時(Greenwich Mean Time)」の略称で、イギリスのグリニッジ天文台での天体観測を元に決められる
時刻。昔は世界標準時刻として普及していたが、現在では原子時計によって決定されるUTC(協定世界時)が
使われている。
※2 単独で修正可能な24時針により、時針とは別の時刻を表示できる機能。
Det står lite kortfattat, ähh orkar inte översätta just nu. Fin är den hur som.

Orient Watch Co, Ltd (huvudkontor: Chiyoda-ku, Tokyo, VD: Jiro Miyagawa, kapital: 1,9 miljarder ¥ 37.000.000), den "Orient Star GMT" Typ 1 2 punkter: det (pris 120.000 ¥ + moms), 2014 kommer att släppas i hela landet den 8 november år.
"Orient Star" är, på samma gång "lysande stjärna" i 1951 års grunda och har utvecklats för att bilden är äkta mekanisk klocka. Hittills tillförlitlig teknik och elegant design backas upp av historia som spänner över mer än 60 år har vi utvecklat en rad olika modeller som världstid och bakåtsträvande. Denna serie består av två rader av "klassiska" och "moderna standarder". Framför allt är en linje av denna modell "aktuella standarder" är "GMT", "kronograf", erbjuder en mängd olika smaker av modeller som "bakåtsträvande", ger mer än priset värde. Som en hög kvalitet och hög prestanda för män klocka, vi har förtjänat ett gott rykte.
Denna gång för att släppa "Orient Star GMT ※ 1", var hemmagjord mekanisk GMT rörelse med GMT-funktion utrustad med en 2 ※, är en ny modell av Orient Star av flaggskeppet serien.
Randen är stämplat vassa på ratten för intryck, så att snabbstål tredimensionella en glans Meku index och timme och minut handen, var och är enkelt att designa för att passa även de casual stil som passar stilen. Orientera Star Genom att anta det rör sig om stora 41.5mm, förstärktes närvaro. Till exempel, även förändrar den stämplade mönster endast effektreserv delvis fastnat på den lilla delen av designen.
De färgvariationer utöver svart urtavla med klassiska färger, marin också tillgängliga med ett djup av lugn intryck. Utsätts för SAR beläggning som dämpar reflektionen av ljus mer än 99% (Super antireflexbehandling) i glaset av fallet, och vi har uppnått utmärkt sikt och hållbarhet. Metal-bandet har antagit en tre-kolumn bit av ny design med en känsla av djup, idealisk för dagligt bruk är en modell som kan användas ingås tillgivenhet för många år framöver.
Står för ※ 1 Universal Time (Greenwich Mean Time) ", det bestäms utifrån astronomiska observationer i Storbritannien i Greenwich Observatory
Tiden. Förr i tiden var det populärt som en världsstandard tid men, UTC är nu att bestämmas av atomur (Coordinated Universal Time) är
Har använts.
※ Den 24 timmars handen som kan fästas i två ensamma, timvisare och det kan visa en annan tid och funktion.

Så skall man kan man tolka det som att man kan ställa om innerringen på nya GMT (som på den gamla) eller inte? o_O

Ska väl informera om att den GMT med grå urtavla och skinnarmband jag la in en bild på enbart släpps i begränsad upplaga, annars är det svart och blå tavla som gäller :) Hur stor upplagan blir har jag ingen info om.

Även en begränsad version av den OS open heart jag för inte så lönge sedan gjorde inlägg om kommer att finnas se bild nedan.

image.jpg

Funderar nästan på att se om jag får tag på en, jag gillar inte guldklockor men gulddetaljer på urtavla och visare mot blå urtavla tycker jag är sjukt snyggt :) jag tyckte varianten av denna med grön tavla var snygg men denna är i mitt tycke strået vassare :)

För övrigt kan jag tipsa om att det ligger en Orient Finess från 1967 på ebay just nu. Än frän liten klocka som bara är 8,4 mm tjock och utrustad med automatiskt urverk. Man kan väl dock säga att klockan är väl åatinerad.

Tillbaka
Topp