• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det här är ju ett klipp på en ruskigt fin JDM-classic.
http://www.tradera.com/item/341996/249433107/orient-star
221406134_7161cc7b-8eb7-4ad2-8a97-645cd88981b1.jpg

Hade jag inte precis köpt ur skulle jag plocka den.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vågar inte säga bu eller bä. Jag har dock aldrig sett den.
Skum.
Kronplaceringarna stämmer med weekly auto king divern, men inte resten av boetten.
Boetten i övrigt med Full Auto King Diver (men inte kronorna).

Sen har vi det där med priset. Tusen spänn på bukten (från Indien givetvis). Varför skulle de sälja en tvärovanlig Orientdykare från (antagligen) 60-talet för tusen spänn när ovan nämnda säljs för 16 ggr det?
Hoppar alltså den.
Synd! Hade ju varit kul om du sagt att du sett den, vilket jag iofs förstod att du inte hade men var ju tvungen att fråga.
Men är det för bra för att vara sant...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skum.
Kronplaceringarna stämmer med weekly auto king divern, men inte resten av boetten.
Boetten i övrigt med Full Auto King Diver (men inte kronorna).

Sen har vi det där med priset. Tusen spänn på bukten (från Indien givetvis). Varför skulle de sälja en tvärovanlig Orientdykare från (antagligen) 60-talet för tusen spänn när ovan nämnda säljs för 16 ggr det?
Hoppar alltså den.
Synd! Hade ju varit kul om du sagt att du sett den, vilket jag iofs förstod att du inte hade men var ju tvungen att fråga.
Men är det för bra för att vara sant...
Skicket på den ser ju inte superbra ut. Tycker det dyker upp såna som ser ut att vara reko i halvrisigt skick för 1000-2000 kr titt som tätt. Dessa kan givetvis vara ihopplock av flera likadana klockor (vilket i sig inte gör det till franken eftersom allt stämmer, man byter ju ändå "originaldelar" även vid en vanlig service).

Men jag håller med om att största varningsklockan är att man inte känner igen modellen. Men jag kan ändå inte utesluta att den funnits på riktigt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Skicket på den ser ju inte superbra ut. Tycker det dyker upp såna som ser ut att vara reko i halvrisigt skick för 1000-2000 kr titt som tätt. Dessa kan givetvis vara ihopplock av flera likadana klockor (vilket i sig inte gör det till franken eftersom allt stämmer, man byter ju ändå "originaldelar" även vid en vanlig service).

Men jag håller med om att största varningsklockan är att man inte känner igen modellen. Men jag kan ändå inte utesluta att den funnits på riktigt.
Håller med om att det dyker upp många med "vanliga" kronplaceringen billigt. Vanligtvis brukar väl de antingen vara hopplock som du säger eller så kör de aftermarket-delar (eller taskiga ommålade tavlor).
Här var det en helt annan boett som spökar för mig. Måste vara ruskigt ovanlig ifall den är äkta och därmed såld fruktansvärt fort till det priset.
Utesluta kan inte jag heller men jag gissar att tavlan är från annan klocka och boetten kan komma varifrån som helst.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur står sig urverket i en orient mako xl mot en seiko skx 007?

Har fruktansvärd beslutsångest mellan dessa klockor..
På papper ska det väl inte vara någon större skillnad. Orienten har dock inte (vad jag vet) det problem att balansfjädern hamnar snett (löses med att slå till seikon hårt i handflatan). Upplever det även som (från det jag läst) att Orienten ofta ligger bättre till i tidhållning direkt ur lådan, men detta vågar jag inte säga som en absolut sanning.

Båda urverken är annars robusta arbetshästar som tickar på bra. Välj den du tycker är snyggast själv. Jag skulle valt SKX:en men det är för att jag inte gillar utseendet på Mako XL, jag föredrar vanliga Mako eller Ray om man inte stiger upp en eller några prisklasser och kör på en M-force eller Orient Saturation Diver.
 

Alligatorn

Cartier
På papper ska det väl inte vara någon större skillnad. Orienten har dock inte (vad jag vet) det problem att balansfjädern hamnar snett (löses med att slå till seikon hårt i handflatan). Upplever det även som (från det jag läst) att Orienten ofta ligger bättre till i tidhållning direkt ur lådan, men detta vågar jag inte säga som en absolut sanning.

Båda urverken är annars robusta arbetshästar som tickar på bra. Välj den du tycker är snyggast själv. Jag skulle valt SKX:en men det är för att jag inte gillar utseendet på Mako XL, jag föredrar vanliga Mako eller Ray om man inte stiger upp en eller några prisklasser och kör på en M-force eller Orient Saturation Diver.
Tack för det utförliga svaret!
Jag har läst endel om problemet med fjädern men det verkar vara så pass många som har en skx att om man räknar procent är det inte någon avvikande siffra från andra modeller egentligen.
Får se vad som dyker upp helt enkelt, kanske blir båda fast jag borde inte köpa någon :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hur står sig urverket i en orient mako xl mot en seiko skx 007?

Har fruktansvärd beslutsångest mellan dessa klockor..
Som @Spindel sa är båda grymma klockor.
Jag skulle köpt efter hur den är tänkt att användas.
Makon tycker jag är mer dressad än Seikon trots sin storlek. Passar egentligen hela tiden.
Seikon känns mer tooligt dykare på nåt sätt.

Blir inte fel hur som och jag tycker de kompletterar varandra.
Tipsar också om nya 'lilla' makon med uppdaterat verk. Bild finns längre bak i tråden eller hos seriouswatches.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som @Spindel sa är båda grymma klockor.
Jag skulle köpt efter hur den är tänkt att användas.
Makon tycker jag är mer dressad än Seikon trots sin storlek. Passar egentligen hela tiden.
Seikon känns mer tooligt dykare på nåt sätt.

Blir inte fel hur som och jag tycker de kompletterar varandra.
Tipsar också om nya 'lilla' makon med uppdaterat verk. Bild finns längre bak i tråden eller hos seriouswatches.
Problemet med nya Makon är att den kostar 50% mer
 

Alligatorn

Cartier
Som @Spindel sa är båda grymma klockor.
Jag skulle köpt efter hur den är tänkt att användas.
Makon tycker jag är mer dressad än Seikon trots sin storlek. Passar egentligen hela tiden.
Seikon känns mer tooligt dykare på nåt sätt.

Blir inte fel hur som och jag tycker de kompletterar varandra.
Tipsar också om nya 'lilla' makon med uppdaterat verk. Bild finns längre bak i tråden eller hos seriouswatches.
Mjo, jag har tänkt i dom banorna också och det lutar mer mot seikon då den vore jävligt läcker speciellt på sommaren och den är lite mer "ruff" som du säger jämfört med makon.

Helst sparar jag ju några kronor och köper här från marknaden om jag hittar någon i bra skick.
Vissa bilder på Makon i svart har den som ett blått skimmer runt bezelen och då blir jag lite knäsvag..
 

mipa

Omega
Det går att byta språk till engelska, klicka på brittiska flaggan längst upp till höger.

Tack Spindel :).

Hm. Priset säger först 149 € incl tax and shipping. Vilket för mig är inklusive skatt och frakt. Lägger den i kundkorg och vid checkout är priset helt plötsligt 264€ . Mycket märkligt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack Spindel :).

Hm. Priset säger först 149 € incl tax and shipping. Vilket för mig är inklusive skatt och frakt. Lägger den i kundkorg och vid checkout är priset helt plötsligt 264€ . Mycket märkligt.
Skumt, jag får samma sak. Men på Mako får jag rätt pris. Måste vara en bugg, Ray har aldrig kostat så mycket maila och fråga
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tack Spindel :).

Hm. Priset säger först 149 € incl tax and shipping. Vilket för mig är inklusive skatt och frakt. Lägger den i kundkorg och vid checkout är priset helt plötsligt 264€ . Mycket märkligt.
Det är vad jag förstått fri frakt inom Tyskland men plus frakt hit.
Brukar sluta ungefär på samma pris som seriouswatches.
264€ är tvärfel däremot så maila dem som @Spindel sa.
Vill du ha orange eller Raven så finns den hos både schoeneuhren och newcam.

Annars går den ju alltid att finna på ebay exempelvis av kmilan2013 (orientuhrshop.de).

Verkar som priserna i Europa har stigit en del och det är nog ett tecken på att den är svårfunnen för handlare och kanske som spekulerats i ett tecken på att den slutat tillverkas. Timingen stämmer ju isf överens med Seikos skx. Orient är väl så illa tvungna att fasa in f69 nu för att inte hamna hopplöst efter.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Topp