• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Ah, tack för input. Faktiskt det jag var mest rädd för. Förstår inte varför denna modell ska vara så stor...

Många Certina-modeller är väldigt stora nu... känns som dom ligger lite efter Tissot som ligger före i downsizeing-trenden.
Alternativt positionerar swatchgroup dom olika, certina mer "modernt" och tissot mer "traditionellt"... så har det ju varit förut, men kanske inte vad gäller storlek,

Många Certina-modeller är väldigt stora nu... känns som dom ligger lite efter Tissot som ligger före i downsizeing-trenden.
Alternativt positionerar swatchgroup dom olika, certina mer "modernt" och tissot mer "traditionellt"... så har det ju varit förut, men kanske inte vad gäller storlek,
Jag hade deras DS Action 38 mm (dock automat) och den var perfekt i storlek. En riktig storsäljare dessutom. Önskar Certina kunde fatta vinken. 😁

HAQ:ar vidare :cigar:

PXL_20220126_123105534.PORTRAIT~2.jpg

Det är väl bra om dykare finns i mindre storlekar också, även om jag föredrar 42mm +.

Mer dressiga klockor är ju dock lite konstigt när de tillverkas i så stora storlekar...
Håller med. Flygarkronografen jag postade förut är 43 mm, vilket onekligen är ganska stort på pappret, dock gör tavlans utformning att den verkar mindre. Dessutom är klassiska fliegers ofta stora, så det hör till på något sätt. Men en elegant DS-8 på f-länk borde vara mindre kan jag tycka.

Nån i quartztråden med erfarenhet av DuFa? Ser spännande ut, tycker jag! Sugen på en bauhaus-stylad quartzare, och denna med månfas var ruskigt snygg.
38mm, 8mm tjock. Made in Germany och 269 euro.
DF-9032-03-Q_2000x.jpg

Nån i quartztråden med erfarenhet av DuFa? Ser spännande ut, tycker jag! Sugen på en bauhaus-stylad quartzare, och denna med månfas var ruskigt snygg.
38mm, 8mm tjock. Made in Germany och 269 euro.
DF-9032-03-Q_2000x.jpg
Tycks vara Kinesiska klockor. Kan ju vara värda sitt pris för det förstås, men ”Made in Germany” på tavlan verkar vara lögn.
Inte vet jag, hänvisar bara till denna halvgamla tråd:

Slänger in min flygarkrono även här. Så nöjd med detta nyförvärv. Fick beställa från USA eftersom jag tror att det är en utgången modell. Håller tiden riktigt bra, trots att det bara är ett standardurverk (Seiko 7T94): 0,0 s över två veckor, vi får se efter några månader. Det enda jag skulle vilja ändra på (och som jag kanske ber urmakaren fixa vid nästa batteribyte) är att jag skulle vilja ha ett kupat safirglas.

IMG_20220126_095628_edit_1415158273946561.jpg

IMG_20220125_144942_edit_1381534748848567.jpg
Tror det är samma modell som jag haft. Grymt mycket klocka för en liten peng
F6B6328F-754A-4C47-8FAC-C15261CE2B22.jpeg

Ingen koll tyvärr. Jag har däremot upptäckt att Wempe bytt i sin Zeitmeister till e64.111. Tydligen hade dom även något annat innan 955.652. Hur man lyckas klämma ur samma prestanda ur ett nytt urverk både gällande tidshållning och batteritid vore kul att veta (Sinn i det fallet).
Godmorgon
Läst igenom hela tråden och inser att quartz är kul! Har två själv och ska nog djupa ner mig i Citizen´s historia.
Enligt Sinn´s hemsida sitter det fortfarande ETA 955.652 i UX? Skummat igenom alla UX modeller.

Rätt lustigt att det sitter samma verk i dessa två ytterligheter;

1643439607002.png

1643439639486.png

Godmorgon
Läst igenom hela tråden och inser att quartz är kul! Har två själv och ska nog djupa ner mig i Citizen´s historia.
Enligt Sinn´s hemsida sitter det fortfarande ETA 955.652 i UX? Skummat igenom alla UX modeller.

Rätt lustigt att det sitter samma verk i dessa två ytterligheter;

1643439607002.png

1643439639486.png
Det kanske har diskuterats tidigare men skiljer sig batteritiden mellan dessa två?

Tillbaka
Topp