Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Very coolHade ju glömt den här
Härligt att se det fina quartzverket.
Ni som läst mina reflektioner kring första generationen Junghans Max Bill MEGA vet att det är med en rejäl portion hat-kärlek den är i min ägo.
Finns att läsa här https://klocksnack.se/threads/junghans-max-bill-mega-klockan-utan-fel-som-saknas.130199/
Nu har jag dock bestämt mig för att gå i bräschen och beställt den senaste generationen med soldrift
Förhoppningarna är blygsamt skyhöga på denna, den senaste generationen J101.85 med soldrift. Radiosynken utlovas vara både snabbare, stabilare och pålitligare. Den synkar både med app och automatiskt Den ska ha en ruskigt lång batteritid utan ljus (stand by), och den ska vara väldigt snabb att ta laddning.
Det låter helt enkelt som om den senaste generationen tagit död på den första generationens alla barnsjukdomar med alla tänkbara medel... Om så är fallet återstår att se, men jag lovar att återkoppla angående detta.
Precis som jag tycker den första generationen var den ultimata "heritage / homage / hot-rod klockan" är även denna senaste utgåva. Men nu på steroider Steroider i form av först soldrift, sedan en boett i titan, och slutligen med möjlighet till ett safirglas i samma utförande som plexit den kommer med original. Den kommer antingen i ett polerat eller matt blästrat utförande av boetten.
Jag valde det matta utförandet med plexi, dels för att jag vill ha den extrema låga vikten av titan tillsammans med plexi, och dels för att jag tror läsbarheten på den matta med mörkare visare kommer tilltala mer än den jag redan har (som har blank boett och visare). Nu är den några dagar bort innan leverans, men det ska bli riktigt intressant (och förhoppningsvis kul) att ha en designklassiker som presterar som det var tänkt ifrån början...
Ja, någon måste ju offra sig för laget eller vad det heterSka bli spännande att få höra dina uppdaterade synpunkter!
Snyggt jobbat av Junghans.
Ni som läst mina reflektioner kring första generationen Junghans Max Bill MEGA vet att det är med en rejäl portion hat-kärlek den är i min ägo.
Finns att läsa här https://klocksnack.se/threads/junghans-max-bill-mega-klockan-utan-fel-som-saknas.130199/
Nu har jag dock bestämt mig för att gå i bräschen och beställt den senaste generationen med soldrift
Förhoppningarna är blygsamt skyhöga på denna, den senaste generationen J101.85 med soldrift. Radiosynken utlovas vara både snabbare, stabilare och pålitligare. Den synkar både med app och automatiskt Den ska ha en ruskigt lång batteritid utan ljus (stand by), och den ska vara väldigt snabb att ta laddning.
Det låter helt enkelt som om den senaste generationen tagit död på den första generationens alla barnsjukdomar med alla tänkbara medel... Om så är fallet återstår att se, men jag lovar att återkoppla angående detta.
Precis som jag tycker den första generationen var den ultimata "heritage / homage / hot-rod klockan" är även denna senaste utgåva. Men nu på steroider Steroider i form av först soldrift, sedan en boett i titan, och slutligen med möjlighet till ett safirglas i samma utförande som plexit den kommer med original. Den kommer antingen i ett polerat eller matt blästrat utförande av boetten.
Jag valde det matta utförandet med plexi, dels för att jag vill ha den extrema låga vikten av titan tillsammans med plexi, och dels för att jag tror läsbarheten på den matta med mörkare visare kommer tilltala mer än den jag redan har (som har blank boett och visare). Nu är den några dagar bort innan leverans, men det ska bli riktigt intressant (och förhoppningsvis kul) att ha en designklassiker som presterar som det var tänkt ifrån början...
Tack för info och inspiration, to be continued…
Efter att ha läst dina reflektioner över den förra måste jag ge dig extra credJa, någon måste ju offra sig för laget eller vad det heter
Upgrade av X 33, med ubercool Omega Nasa velcro, kostade huggorm, men vart nice
Titan och soldrift låter coolt, men datumet stör lite tycker jag. Har den handuppdragna mekaniska varianten själv, men den hör nog inte hemma i den här tråden...
Här kör vi på ”riktigt”….Det blir fusk att stoltsera med evighetskalender om man inte visar datum!
Skall bli kul att läsa BarbaBabas tankar!
Och om du ändå är vaken kan du väl även rigga upp och filma förloppet??Här kör vi på ”riktigt”….
Fn ska hålla mig vaken sista Feb vid midnatt för glo på tavlan…
Ojojoj, den i mitten med blå tavla var ju sjukt fin! Vad är det för storlek, typ 35-37mm?Då dubbelpostar jag en kommande ”kvartsnyhet” ifrån Citizen även här
Nu när jag börjat titta på både Grand Seiko och Citizens high end sortiment blir jag en aning sur på att Europamarknaden blir utan många fina varianter.Då dubbelpostar jag en kommande ”kvartsnyhet” ifrån Citizen även här
Ojojoj, den i mitten med blå tavla var ju sjukt fin! Vad är det för storlek, typ 35-37mm?
Bra size förutom tjockleken, tråkigt att den ska vara 12mm hög… Den här hade man ju velat ha <10mm
Ska bli kul och se den på någons arm så småningom.Bra size förutom tjockleken, tråkigt att den ska vara 12mm hög… Den här hade man ju velat ha <10mm
Ja absolut!Ska bli kul och se den på någons arm så småningom.
Tjockleken 12,2mm skrämmer inte mig, van vid tjockisar från Tyskland
Den bekvämaste klockan jag är 15,6 x 41mm.
Tror jag kommit fram till att under 47mm Lug to Lug är en aning för smått för mig.
Platt handled med 18,7 runtom..
Så får bli att hitta en fin Chronomaster så småningom.
Service och kvartsklockor är något av en icke fråga då man inte servar enligt något schema alls. Man byter batteri och packningar vid behov. På soldrivna gör man trycktest om man vill vara säker inför badsemestern, annars är kvartsägande i det närmsta ”gratis” Skulle urverket gå sönder eller ha något fel så byts det oftast ut i sin helhet. Jag har endast hört att vintage, riktigt gamla kvartsverk servas. Men då är det för att det inte finns ersättningsverk eller att man av någon anledning vill behålla originaletNu när jag börjat titta på både Grand Seiko och Citizens high end sortiment blir jag en aning sur på att Europamarknaden blir utan många fina varianter.
Citizens "svenska" sortiment är ren mainstream. Prisbilden kanske inte skulle skilja så mycket om jag köpte en Chronomaster från ngn svensk ÅF men tanken på att dra iväg den på service i Japan gör mig en aning tveksam. Hur gör ni som har en?
Wow, men som vanligt, jdm ?Då dubbelpostar jag en kommande ”kvartsnyhet” ifrån Citizen även här
Lite för stor för min smak men med tanke på prislappen lär jag inte köpa någon ändå.
Japp, både JDM och LE, så egentligen inte en nyhet som är uppnåelig för de flesta av oss utanför Japan, men det brukar ju gå att komma över efter ett tag Eller vad säger @Geparden som har en trevlig LE JDMWow, men som vanligt, jdm ?