• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Nu blev man ju inte mindre sugen på en Wempe! Vilka otroliga klockor!
Inte för att grusa dina förhoppningar, men dom verkar som sagt ha bytt urverket mot det nya E64.111. Fortfarande väldigt fint & med termokompensering, men inte med samma långa batteritid. Men hittar du en begagnad före 2020 lär det vara 955.652 som drivlina :)
*och inte före 2016...

Senast ändrad:
Wempe Zeitmeister Quartz är ju faktiskt helt överkomlig i pris. Dock verkar de ha bytt urverk till ett ETA E64.111. Hur står sig detta mot ETA 955.652 som @Dr. D nämnde ovan?

Dag 2 med X33, har ingen bestämd åsikt än, är nog Bratte Aerospace som är benchmarken i detta ”segment”, har dock 2 nya Omega Velcro Nasa band på G, tror jag kommer bli finfint, trevlig helg tråden….
09053224-DBEB-49DA-B89F-DEA485E3C418.jpeg

Missade era svar ovan. Tack. Om urverket är likvärdigt i övrigt är jag fortfarande intresserad av en Zeitmeister...
Det är en trevlig klocka som mest plockas fram till fest och glam här - vilket sker alldeles för sällan de senaste åren..
Wempe är ett spännande märke med mycket historia. Den här modellen har lite lustiga horn/bandhålsplacering. Med orginalbandet är det fin passform mot bandet men det här så blir de lite för långa.
807351C9-1AA7-4C32-9647-E1100E53EE0D.jpeg

Det är en trevlig klocka som mest plockas fram till fest och glam här - vilket sker alldeles för sällan de senaste åren..
Wempe är ett spännande märke med mycket historia. Den här modellen har lite lustiga horn/bandhålsplacering. Med orginalbandet är det fin passform mot bandet men det här så blir de lite för långa.
Får jag fråga om du mätt tjockleken på din? Jag vill minnas att den jag hade mättes till 10mm precis, men jag har sett att den senaste anges till 9,6mm. Jag såg en post (annat forum) rörandes en klocka ifrån 2014 som också angavs till 9,6mm

Tack för minirecensionen. Du har rätt i bandhornen/hålen. Den finns också på helpolerad länk, men frågan är om den blir lite för blingig då. Jag är inte ute efter en strikt dressare utan något som kan användas både till vardag och fest. Det ultimata för mig hade varit mörk boett och oysterlänk eller liknande. Svårt val. I övrigt tycker jag klockan är en godbit.

Sugen på en bauhaus-stylad quartzare,

Junghans gjorde ju en 38 mm kvarts-variant av Max Bill, som ju ursprungligen designades av Max Bill, som faktiskt har gått på Bauhaus, snarare än nån slags "Bauhaus-style", vad det nu är för nåt. Den borde gå att hitta begagnat eller rabatterat för liknande pris. :)

Junghans gjorde ju en 38 mm kvarts-variant av Max Bill, som ju ursprungligen designades av Max Bill, som faktiskt har gått på Bauhaus, snarare än nån slags "Bauhaus-style", vad det nu är för nåt. Den borde gå att hitta begagnat eller rabatterat för liknande pris. :)
Eller så slår man på stort och testar nya Max Bill MEGA solar i titan :cigar:
Jag är själv nyfiken på den men har inte hittat någon ”ägar-resension” än… Mina erfarenheter av första generationen var ju inte helt 100% om man är försiktig 😉

• Like
Reactions: bag
Vad finns det för ”prisvärda” HAQ-modeller där ute? Wempe lockar t.ex.

Provade Iron Walker förra sommaren och det suget börjar komma tillbaka. Nu råkade det vara automataren jag testade men den vita i quartz hade varit mumma.

288DE46B-F6B9-4354-B5BC-56A4081B0AA6.jpeg

Vad finns det för ”prisvärda” HAQ-modeller där ute? Wempe lockar t.ex.

Provade Iron Walker förra sommaren och det suget börjar komma tillbaka. Nu råkade det vara automataren jag testade men den vita i quartz hade varit mumma.

288DE46B-F6B9-4354-B5BC-56A4081B0AA6.jpeg
Lurkade runt imorse och hittade den här artikeln

Lurkade runt imorse och hittade den här artikeln
Tycker Wempe s modeller verkar prisvärda och välbyggda.
Iron Walker ska testas nere i Tyskland när resandet förhoppningsvis kommer igång.
Får passa på att köpa ett extra band till den andra 😊

• Like
Reactions: pnt
Tillbaka
Topp