Jaha, jag trodde att du syftade på One i allmänhet. Ur&Penn är ju AD och säljer den vanliga modellen så det borde inte vara några problem att ta hem en av dessa så länge det inte är JDM eller liknande.Jo precis, men den nya med sekundvisare ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jaha, jag trodde att du syftade på One i allmänhet. Ur&Penn är ju AD och säljer den vanliga modellen så det borde inte vara några problem att ta hem en av dessa så länge det inte är JDM eller liknande.Jo precis, men den nya med sekundvisare ?
Jag har mailat och frågat om möjligheten, men nej, dom får inte in JDM modeller tyvärr. Det är Citzen som styr detta.Tar Ur o Penn in ? Månne, fn de borde ta in några Campanolas oxå, men svårsålt i Sverige ?
Kanske svårsålt inom ramen för Ur o Penna övriga sortiment o målgrupp. (Inget ont om det i sig, dom är bra för vad dom är!)Tar Ur o Penn in ? Månne, fn de borde ta in några Campanolas oxå, men svårsålt i Sverige ?
Tyvärr gäller det alla länder utanför Japan, så UrP är inte utmärkande på det viset (JDM modeller alltså). Däremot övrigt Citizen sortiment verkar bantat om man exempelvis jämför med Tyskland eller Spanien, och jag tror som du i det fallet.Kanske svårsålt inom ramen för Ur o Penna övriga sortiment o målgrupp. (Inget ont om det i sig, dom är bra för vad dom är!)
Tack för svar, får bli ngn Japan tur ev senare, och sicken nostalgi, 142, 264, Cobra tfn, Stenmark luva, Raffe Edström, Ronnie Hellström , JR och Zeb Macahan på tv, det var tider det….Jag har mailat och frågat om möjligheten, men nej, dom får inte in JDM modeller tyvärr. Det är Citzen som styr detta.
Jag tror inte det handlar om just att det skulle vara svårsålt på andra marknader, snarare att man vill ge den inhemska guldkornen.
Med tanke på hur små upplagor många av "deluxe" linjerna görs i så har dom nog inga problem att hitta inhemska kunder (ca 126milioner invånare). Man spelar på patriotismen och vurmandet för det inhemska i önationen Japan.
Jag minns i min glada ungdom då jag körde Volvo. Jag har lyckats äga två olika "USA modeller". Den ena var en 142:a och den andra en 264:a.
142:an som normalt hade en B20 motor hade i USA en B21E med insprutning som var betydligt piggare och med en annan inredning. 264:an var fullproppad med utrustning och hade lyxigare skinninredning. Då var jag lite förbannad på Volvo som exporterade guldkornen... Men visst förstod en att det handlade om att sälja en image i USA, en image som skulle vara svår att uppnå i lilla Sverige där Volvo var en Svensson-bil.
Det positiva är att det finns gråhandlare även i Japan som man kan beställa ifrån, jag har på senare tid hittat en del nya handlare via Instagram. I slutändan handlar det mest om att vi utanför Japan får tag i grejerna lite senare
Jag har mailat och frågat om möjligheten, men nej, dom får inte in JDM modeller tyvärr. Det är Citzen som styr detta.
Jag tror inte det handlar om just att det skulle vara svårsålt på andra marknader, snarare att man vill ge den inhemska guldkornen.
Med tanke på hur små upplagor många av "deluxe" linjerna görs i så har dom nog inga problem att hitta inhemska kunder (ca 126milioner invånare). Man spelar på patriotismen och vurmandet för det inhemska i önationen Japan.
Jag minns i min glada ungdom då jag körde Volvo. Jag har lyckats äga två olika "USA modeller". Den ena var en 142:a och den andra en 264:a.
142:an som normalt hade en B20 motor hade i USA en B21E med insprutning som var betydligt piggare och med en annan inredning. 264:an var fullproppad med utrustning och hade lyxigare skinninredning. Då var jag lite förbannad på Volvo som exporterade guldkornen... Men visst förstod en att det handlade om att sälja en image i USA, en image som skulle vara svår att uppnå i lilla Sverige där Volvo var en Svensson-bil.
Det positiva är att det finns gråhandlare även i Japan som man kan beställa ifrån, jag har på senare tid hittat en del nya handlare via Instagram. I slutändan handlar det mest om att vi utanför Japan får tag i grejerna lite senare
1)Det finns en hel del att läsa när det gäller att starta eller etablera företag i Japan. Väldigt många som försökt, men misslyckats då dom inte riktigt förstå deras sätt att tänka. Japanska marknaden är tydligen så speciell att amerikanska företag som vill försöka etablera sig har experter anställda.1) Det där med att många japanska tillverkar av i många olika brancher ofta har sparat dom bästa modellerna för den inhemska marknaden har jag försökt att förstå och
inte funnit nåt svar.
Självklart vill alla företag i Japan sälja så mycket som möjligt och tjäna så mycket som möjligt så jag tror inte det är någon form av patriotism.
En orsak kan kanske vara att man tror att lite exlusivare produkter behöver en mer komplicerad service och lättare att misslyckas med utomlands och man vill inte
äventyra varumärket.
Ibland kan det nog även vara att, så har vi alltid gjort...
2) Volvo 142 med B21E, är du helt säker det kanske var B20E som var mycket roligare än förgasarversionerna.
B21 med överliggande kam kom 75 och då tillverkades inte 140 serien tror jag.
Vi hade i familjen en f.d. polis 144 med B20E och diffad bakaxel som brorsan satte i en stenmur och har svårt att förlåta honom för det än idag eftersom den ersattes
av en 142 av vanlig sort.
Jag googlade på referensnumret på baksidan och fick fram denna modell: https://www.creationwatches.com/pro...zen-eco-drive-bm6750-08a-mens-watch-3226.html@BarbaBaba, eller om nån annan vet, har du en aning om vad den här klockan har för modellbeteckning?
Jag köpte den för kanske 7-8 år sen och kommer inte ihåg priset... det var direkt från en ÅF i Singapore.
Står "Made in Japan" längst ner på tavlan.
Jag googlade på referensnumret på baksidan och fick fram denna modell: https://www.creationwatches.com/pro...zen-eco-drive-bm6750-08a-mens-watch-3226.html
1)Det finns en hel del att läsa när det gäller att starta eller etablera företag i Japan. Väldigt många som försökt, men misslyckats då dom inte riktigt förstå deras sätt att tänka. Japanska marknaden är tydligen så speciell att amerikanska företag som vill försöka etablera sig har experter anställda.
Några exempel här : https://www.humblebunny.com/marketing-in-japan-10-things-japanese-consumers/
How to understand Japanese market entry - Venture Japan
Understanding Japanese market entry secrets and market entry strategy makes Japan one of the world’s most profitable markets for many global companies.www.venturejapan.com
2)Det var endast USA modellerna 1972 som fick B21E, , samma motor som sedan hamnade i polisens 240 som mycket riktigt kom 1974 och avslutade 140 serien. Jag köpte båda bilarna av en granne som jobbade på Sveriges ambassad och hade importerat dem hem
Är den här officiellt bekräftad eller är det bara en mockup? Kunde inte hitta någon info om modellen. Jävligt fin i alla fall!på tal om PRX @Urtyp
Jag har inga planer på att utöka mitt bestånd av PRX, men om denna kom med kvarts och i den kommande 35mm storleken...
Det är åldern, lätt att sväva iväg på "memory lane"Men nu ska vi nog återgå till viktigare saker som kvartsklockor.
Jag har bara sett den med brun tavla på Tissots hemsida...Är den här officiellt bekräftad eller är det bara en mockup? Kunde inte hitta någon info om modellen. Jävligt fin i alla fall!
Dom är luriga på TH... Antingen är det ETA eller Ronda, och det borde vara Ronda på senare tid... Men dom kan ju köra ETA då kvartsverken sällan modifieras och därför kan köpas kompletta av företag även utanför Swatchgroup. Nu finns det ju faktiskt ett par urverk utan datum med Precidrive ifrån ETA, men jag har inte hört att Ronda har några termokompenserade urverk. Kolla med Klockmäster om dom kan ge något svar (eller vilka som har den nya Aquaracern).Någon som vet vad det är för verk i dom nya Tag Heuer Aquaracer'na? 40mm och utan datum, skulle mycket väl kunna tänka mig en om det är HAQ av något slag. Informationen på hemsidan är som vanligt hej kom och hjälp mig.
TAG Heuer Aquaracer Quartz Accessory 40 mm - WBP1110.BA0627
TAG Heuer Aquaracer WBP1110.BA0627 Quartz Accessoire 40 mm. Discover more on the TAG Heuer official website.www.tagheuer.com
Misstänker starkt att det inte är något att hänga i Julgranen för nog borde dom åtminstone nämnt det på hemsidan kan man tycka. Det är ju ett ganska starkt säljargument. Men visst, dom som köper kvarts eller klockor i allmänhet bryr sig väl inte vad som döljer sig under locket. Bara geeks på klockforum som bryr sig.Dom är luriga på TH... Antingen är det ETA eller Ronda, och det borde vara Ronda på senare tid... Men dom kan ju köra ETA då kvartsverken sällan modifieras och därför kan köpas kompletta av företag även utanför Swatchgroup. Nu finns det ju faktiskt ett par urverk utan datum med Precidrive ifrån ETA, men jag har inte hört att Ronda har några termokompenserade urverk. Kolla med Klockmäster om dom kan ge något svar (eller vilka som har den nya Aquaracern).
Jag hade en under ett kort tag av den tidigare blå varianten och på fråga från mig undersökte klockmäster bakåt o kom tillbaks med att det var ett eta verk i den. Jag kände mig dock ändå inte helt övertygad för som du säger så var en av de parallella modellerna då listade som ronda på någon av review siterna. Oklart alltså.Dom är luriga på TH... Antingen är det ETA eller Ronda, och det borde vara Ronda på senare tid... Men dom kan ju köra ETA då kvartsverken sällan modifieras och därför kan köpas kompletta av företag även utanför Swatchgroup. Nu finns det ju faktiskt ett par urverk utan datum med Precidrive ifrån ETA, men jag har inte hört att Ronda har några termokompenserade urverk. Kolla med Klockmäster om dom kan ge något svar (eller vilka som har den nya Aquaracern).
Den jag hade är nu i en av mina söners ägo. Han bytte batteri på den i slutet av november 2021, men vi glömde att ta upp just det med urverket vid det tillfället. Däremot var vi båda glatt överraskade att batteriet hållit sedan 2016 . Den presterade som en vanlig kvartsklocka så något termokompenserat verk satt inte i den. Tyvärr brukar det ju vara lite kortare batteritid på Precidrive i förhållande till de utan. Det är ju trist att man inte kan få allt i samma paket (lång batteritid vs termokompensering)Jag hade en under ett kort tag av den tidigare blå varianten och på fråga från mig undersökte klockmäster bakåt o kom tillbaks med att det var ett eta verk i den. Jag kände mig dock ändå inte helt övertygad för som du säger så var en av de parallella modellerna då listade som ronda på någon av review siterna. Oklart alltså.
ETA 955.652 är termokompenserat och ska ha en batteritid på 180 månader. Urverket finns bla i Sinn UX som jag själv har haftDet är ju trist att man inte kan få allt i samma paket (lång batteritid vs termokompensering)
Ja just det, det urverket kombinerade ju just det . Tyvärr inte längre i produktion vad jag förståttETA 955.652 är termokompenserat och ska ha en batteritid på 180 månader. Urverket finns bla i Sinn UX som jag själv har haft
Rejält batteri
Vet du vad Sinn UX har för urverk numera? Min UX var den äldre chronometern, den nya är inte certifierad, men båda har ändå 7 års batteritid.Ja just det, det urverket kombinerade ju just det . Tyvärr inte längre i produktion vad jag förstått
Ingen koll tyvärr. Jag har däremot upptäckt att Wempe bytt i sin Zeitmeister till e64.111. Tydligen hade dom även något annat innan 955.652. Hur man lyckas klämma ur samma prestanda ur ett nytt urverk både gällande tidshållning och batteritid vore kul att veta (Sinn i det fallet).Vet du vad Sinn UX har för urverk numera? Min UX var den äldre chronometern, den nya är inte certifierad, men båda har ändå 7 års batteritid.
En fråga till er kvartsspecialister: Vad anser ni om denna modell? Är det ett kvalitetsur? Jag personligen gillar länken, tavlan och att den är kronometercertifierad. Är även inne på en Longines Conquest V.H.P. men frågan är om jag inte gillar designen på denna Certina bättre.
Certina DS-8 Moon Phase