• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Dagens quartzare en 90 talare, zodiac professional gmt Pepsi 806.21.03. Ja den har ju vissa likheter med en viss annan klocka. Men ändå skiljer den sig totalt mot denna. Spenderade en bra stund på ebay med att jaga reda på en korrekt länk till klockan. Börjar bli härligt solblekt, håller på att jaga andra liknande quartzare men studentbudgeten sätter lite stopp just nu.
1524210733459835655242.jpg

Är bezeln på denna 12 klick och bidirectional? Blivit alldeles förvånad att det finns GMT klockor med 120 klicks..

Har för mig att det är 60 men blev osäker nu, får ta och kika sen! Är inte bidirectional det är jag ganska säker på iallafall Hahah

Kolla gärna. :)
Känns så himla skumt att ha 120, 60, ja allt som inte är 12x1, 12x2 eller 12x4.. Detsamma med att vad gäller unidirectional.
Men jag väntar med spänning på en kontroll. :)

Hittade den här på vinden för ett tag sen, fick mig tid att få batteriet bytt så här lagom in på semestern. Har ingen direkt info om den mer än att kronografen fixar tidtagning ner till en tjugondel av sekunden. Köpte den för säkerligen 5 år sen enbart för utseendet och tycker den fortfarande ser lite halvrolig ut stealth style :)
94D3162B-25E2-4CBF-827A-FF5E2A8C5C16.jpeg
FA0E781D-42BD-4B74-AA9A-F23FBF11A99A.jpeg
0D574351-C0BD-4A52-B685-595FC4594909.jpeg
Grym jäkla klocka!

Mycket bra. Är du nöjd med den, nu när du haft den ett tag?
Ja, faktiskt larvigt nöjd.:) Jag har kört den som "jobbklocka", det vill säga, jag har haft den på mig på jobbet varje dag sedan dan landade. Dels gillar jag såklart att den är HAQ, men jag gillar också Longines som märke och tycker därför det är lite extra kul att just dom gjorde en HAQ. Det som absolut gör den till en varje-dag/jobbklocka för mig är priset. Jag har annars en förkärlek för vintage och en något mer klassisk/ren design generellt, och denna är ju ganska sportig i sitt uttryck. Nu har jag sett att det funkar och faktiskt börjat gilla looken mer för varje gång. Tavlan med en lite annorlunda stil och struktur än andra sunburst tavlor, den blir liksom platt och stål-grå i vissa ljus. Detta tillsammans med de röda detaljerna ger den ett modernt och lite aggressivt utseende, som jag nu börjat tycka om. Jag kan fortfarande tycka att den kunde vara lite tunnare så den ser smidigare ut, men den känns inte klumpig på något vis. Jag kan också tycka att det är synd att dom gått ifrån sina gamla kronskydd (dom som är en riktig vattendelare) och gjort dom små. Men det är bara detaljer. Jag skulle gladeligen rekommendera den till andra som bästa köp under 10k. Jag inväntar fortfarande originalgummit (som kanske kommer till hösten) och då blir den förstås ännu mer sportig. Då är väl risken stor att den blir en kandidat som rese/semesterklocka.

Ja, faktiskt larvigt nöjd.:) Jag har kört den som "jobbklocka", det vill säga, jag har haft den på mig på jobbet varje dag sedan dan landade. Dels gillar jag såklart att den är HAQ, men jag gillar också Longines som märke och tycker därför det är lite extra kul att just dom gjorde en HAQ. Det som absolut gör den till en varje-dag/jobbklocka för mig är priset. Jag har annars en förkärlek för vintage och en något mer klassisk/ren design generellt, och denna är ju ganska sportig i sitt uttryck. Nu har jag sett att det funkar och faktiskt börjat gilla looken mer för varje gång. Tavlan med en lite annorlunda stil och struktur än andra sunburst tavlor, den blir liksom platt och stål-grå i vissa ljus. Detta tillsammans med de röda detaljerna ger den ett modernt och lite aggressivt utseende, som jag nu börjat tycka om. Jag kan fortfarande tycka att den kunde vara lite tunnare så den ser smidigare ut, men den känns inte klumpig på något vis. Jag kan också tycka att det är synd att dom gått ifrån sina gamla kronskydd (dom som är en riktig vattendelare) och gjort dom små. Men det är bara detaljer. Jag skulle gladeligen rekommendera den till andra som bästa köp under 10k. Jag inväntar fortfarande originalgummit (som kanske kommer till hösten) och då blir den förstås ännu mer sportig. Då är väl risken stor att den blir en kandidat som rese/semesterklocka.
Tack, fantastiskt utförligt svar, samma resonemang som jag tänkt kring den, inte slagit till än dock eftersom att "backloggen" på saker jag "måste" ha börjar bli absurt lång...

Någon som har någon erfarenhet av brauns digitala modeller nedan?

Blev lite småförtjust. Ca 1300kr ny för översta, reissue tydligen (originalen verkar gå för ~10k...) och ungefär samma begagnat för nr 2...
025F2EB0-C98A-468D-8415-CC481BDDFD1E.jpeg

99AF65A5-62F5-476C-8DC9-F72881467281.jpeg

:)

Nytt ifrån Junghans. MEGA. Radiokontroll och avskalad design, på andra sidan spektrumet av G-Shock
junghans-max-bill-mega-hero.jpg

Man bjuder på ett riktigt snyggt urverk ...
junghans-max-bill-mega-1.jpg

Tydligen har man även anammat Grand Seikos idé om att ha en glasbaksida även på en klocka med kvartsverk.
csm_Meister_Mega_058_4803_44_RS_Beauty_aa08b7a27c.jpg

En riktigt stilig sleeper i bauhausdesign
Meister-MEGA_058_7800_00_Beauty.jpg

Finns lite att läsa här https://www.hodinkee.com/articles/junghans-max-bill-mega-introducing

Är sugen på en riktigt grym kvartsare. Finns det någon riktigt rolig förutom då 9F GS, Sinn's och Longines VHP?

Är sugen på en riktigt grym kvartsare. Finns det någon riktigt rolig förutom då 9F GS, Sinn's och Longines VHP?
Är det just HAQ du är ute efter, och är det ny klocka? Lite glest just nu med nya HAQ modeller. Citizen har ju en riktigt fin eco-drive Chronomaster med rispapperstavla. Finns i vit eller svart (som på bilden). Jag vet inte om den nya Seiko Astron Executive sports har kommit än, men den ser lovande ut ...
aq4030-51e_3.jpg

blocastrondualtime_1.jpg

Tillbaka
Topp