Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanske inte helt tätKvartsklassiker! Precis så där lagom ful...
![]()
Nja, tätheten ska faktiskt inte vara något bekymmer...Kanske inte helt tätmen godamn, supersnygg och saltig patina!
![]()
Nej, tänkte nog att den är fixad numera, bara ett dåligt skämt.Nja, tätheten ska faktiskt inte vara något bekymmer...
Avslutad - DödsAqualand™
Tjenare, Är din högsta dröm att bli nästan lika fräsig som @Gummo? Köp då min Aqualand! Klockan är från 2015 och har patinerats riktigt fint under sin korta livsstid, (jag gav den lite lite hjälp på traven). Den fungerar helt perfekt och är med största sannolikhet fortfarande tät till 200m...klocksnack.se
Läcker i den där röda färgen!Kvarts är det nya automatiska. Jag äger fem klockor, där fyra av fem är eldrivna raketer.
![]()
![]()
Läcker i den där röda färgen!
Något skoj som sitter i?
Tyvärr ingen aning.Jag håller med, den kan användas väldigt mångsidigt trotsa att den är... Röd.
Gällande urverk har jag ingen aning om vad som sitter i den, @Aurum kanske kan svara på det?
Eftersom tillverkaren är utanför Swatchgroup (ETA) så sitter det antagligen något ifrån Ronda under skalet (för jag har inte hört att dom har eget kvartsverk)Läcker i den där röda färgen!
Något skoj som sitter i?
Tyvärr ingen aning.
Många av mina ur senaste tiden är också batteridrivna. Bekvämt och de är oftast tunnare. Moderna massproducerade mekaniska verk är ju ändå inte så spännande.
Vad är det för ref på den?
WK1110Vad är det för ref på den?![]()
Tror nog att urverken generellt byts ut helt i de prisklasserna snarare än servas. Batteribyten kan du nog greja själv om du vet vad du pysslar med i hänseende till repor på baklock och så vidare. Men vill du säkra vattentätheten så kanske batteribyte + täthetsservice och trycktest hos urmakare är en bättre väg att gå.Kvartsverk som driver armbandsur i 5-15 000 klassen, vilket underhåll kommer de med? Är exempelvis regelbunden service billigare än mekaniska verk? Vad servar urmakaren? Om man vill byta batteriet själv, bör man undvika allt vad vattentätning heter? Frågor.. men kvarts-samtal som är en början på en längre kvarts-resa!
Man brukar ju säga att kvartsverk i det närmaste är underhållsfriaKvartsverk som driver armbandsur i 5-15 000 klassen, vilket underhåll kommer de med? Är exempelvis regelbunden service billigare än mekaniska verk? Vad servar urmakaren? Om man vill byta batteriet själv, bör man undvika allt vad vattentätning heter? Frågor.. men kvarts-samtal som är en början på en längre kvarts-resa!
OMG
Haha, hade blivit sjukt förvånad om det var nåt annat i bild du hade haft som liten!OMGJag hade en likadan när jag var liten.
Lotusen alltså.![]()
Festlig bild på tryckmätaren! Kan råkas misstas för blendern i köket före morgonkaffet!Man brukar ju säga att kvartsverk i det närmaste är underhållsfria
Man byter batteri och kollar tätheten samtidigt, behöver packningar bytas för att upprätthålla täthet så görs det. Men det är inte att betrakta som ”service” som görs med regelbundenhet. Alltså ett ägande på någon dryg hundralapp om året
Precis som @Psykel poängterar så byts nog oftast hela urverket om problem uppstår, det är kostnadseffektiviteten som styr även om många urverk går att serva.
Jag skulle spontant tro att de urverk som servas oftast är sådana som inte längre tillverkas.
Grand Seikos 9F ska ju vara fullt servicebart, men av de få jag hört om som servats hos GS Japan framgår sällan i detalj vad som utförts. Jag vill minnas att jag någonstans läst om de olika stegen som utförs vid service hos GS, men minns inte om det var generellt eller för kvarts specifikt.
Byta batter själv? Varför inte? Så länge man har nödvändiga verktyg (möjligen har koll på om urverket har några speciella förfaranden som ska göras, typ nollställning mellan poler/kontaktpunkter) och känner sig trygg i vad man gör![]()
Enkelt förklarat kan man säga att”drivlinan” i ett kvartsverk är mycket, mycket kortare (och till stor del består av en elektrisk krets) än på ett mekaniskt urverk. Vissa urverk har till och med drivningen av visaren monterad direkt på stegmotorn. Förenklat kan man säga att det därför går åt mindre energi att driva visarna och urverket.Festlig bild på tryckmätaren! Kan råkas misstas för blendern i köket före morgonkaffet!
Tack, tror jag blir lite klokare! Men hur kommer det sig att urverket inte behöver underhållas? Tänker på tex funktioner så som tidtagning, datumvisare, sekundvisare osv som bör ha en del rörliga delar som slits? Eller sitter allt sådant i ett "paket" som i sådant fall byts ut i sin helhet?