Jamen visst är det så. Om jag minns rätt kom brick-tavlan 1983. Några år tidigare spelade jag pongJag kan inte sätta fingret på vilket av de men urtavlan påminner starkt om min barndom, jäkla frän!
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jamen visst är det så. Om jag minns rätt kom brick-tavlan 1983. Några år tidigare spelade jag pongJag kan inte sätta fingret på vilket av de men urtavlan påminner starkt om min barndom, jäkla frän!
![]()
![]()
Jag tror att @Rozzy har bra koll på UG...Någon här inne som vet något om Universal Geneve cal1-43, typ när den tillverkades? Hade UG något med ETAs BETA-projekt att göra?
Berätta gärna mer om den där godingenBreitling World 80840.
![]()
ETA hade väl inget med Beta att göra eller?Någon här inne som vet något om Universal Geneve cal1-43, typ när den tillverkades? Hade UG något med ETAs BETA-projekt att göra?
Tror inte UG var inblandade i Beta projektet (dock tjugo andra tillverkare från Omega, Patek, JLC, Tissot mf). UG köpte i stället high grade verk från Bulova som jag läst mig till.Jag tror att @Rozzy har bra koll på UG...
Har du missat denna tråden?Berätta gärna mer om den där godingenVad gör alla kronor? När är den ifrån? Ser ut att vara i fint skick
![]()
ETA hade väl inget med Beta att göra eller?
Tror inte UG var inblandade i Beta projektet (dock tjugo andra tillverkare från Omega, Patek, JLC, Tissot mf). UG köpte i stället high grade verk från Bulova som jag läst mig till.
Här en kool Beta 21, en Patek Philippe jag klämde på och blev erbjuden att köpa för ett bra pris när jag var i New York för ett par veckor sedan
![]()
Som jag skrev ovan, jag tror inte det då de köpte sina verk från Bulova.Centre Electronic Horologer som tog fram Beta drevs väl av ESA som nu heter ETA med hjälp av finansiering av en himla massa klockfabrikörer?
Patten var ju hur tuff som helst, hade passat fint i min samling
EDIT: Ah, ETA tog inte över ESA förrens 1979Men jag ändrar frågan till om UG hade något med ESAs Beta-projekt att göra
![]()
Tror jag med, Bulova köpte ju UG 1967, försökte bara rädda ansiktet liteSom jag skrev ovan, jag tror inte det då de köpte sina verk från Bulova.
Berätta gärna mer om den där godingenVad gör alla kronor? När är den ifrån? Ser ut att vara i fint skick
![]()
Grattis, ruskigt coola dom där. Ligger och lurar i bakhuvudet på mig också var och varannan vecka![]()
Denna har legat och lurat i bakhuvudet ända sedan den släpptes. Longines Conquest V.H.P
Det som lockade var givetvis att det är en HAQ med evighetskalender. 5 års batteri tid och möjlighet att sätta klockan i energisparläge. Genom att dra ut kronan och snurra kronan fort åt endera hållet snabbställer man timvisaren en timme i taget. Vrid kronan långsamt och minutvisaren blir ställbar. Under tiden ställer sig sekundvisaren kl12 och väntar på att synkas genom att tycka in kronan igen. Gör man manövern "snabbt" så går sekundvisaren till den position den borde kommit till från att kronan drogs ut. Väntar man en minut så startar den ifrån kl12 när kronan trycks in. HAQ i detta fall är 5spy. Den har lite andra features som man antagligen inte kommer märka av speciellt ofta, som automatisk visar justering om klockan utsätts för ett slag, nollställning av visarna om den utsätts för kraftig magnetism. Det termokompenserade urverket L.288.2 är utvecklat av ETA exklusivt till Longines.
Då kan man posta här igen
![]()
Vad är det där för en? Mystiska funktioner ser det ut som, vad är tex hålet vid 12 med 00 i bra emot?Min nya kompis![]()
Det är något för piloter för uträkning av fart/återstående tid,kan ta reda på mer i instruktionsbokenVad är det där för en? Mystiska funktioner ser det ut som, vad är tex hålet vid 12 med 00 i bra emot?
Edit: Även märkliga graderingar på skalorna? Vad är funktionen?
Tack, jag googlarDet är något för piloter för uträkning av fart/återstående tid,kan ta reda på mer i instruktionsbokendet är en hamilton khaki ETO(estimatet time over)
Dom där är riktigt snygga! Det får eventuellt bli "årets julklapp".![]()
Denna har legat och lurat i bakhuvudet ända sedan den släpptes. Longines Conquest V.H.P
Det som lockade var givetvis att det är en HAQ med evighetskalender. 5 års batteri tid och möjlighet att sätta klockan i energisparläge. Genom att dra ut kronan och snurra kronan fort åt endera hållet snabbställer man timvisaren en timme i taget. Vrid kronan långsamt och minutvisaren blir ställbar. Under tiden ställer sig sekundvisaren kl12 och väntar på att synkas genom att tycka in kronan igen. Gör man manövern "snabbt" så går sekundvisaren till den position den borde kommit till från att kronan drogs ut. Väntar man en minut så startar den ifrån kl12 när kronan trycks in. HAQ i detta fall är 5spy. Den har lite andra features som man antagligen inte kommer märka av speciellt ofta, som automatisk visar justering om klockan utsätts för ett slag, nollställning av visarna om den utsätts för kraftig magnetism. Det termokompenserade urverket L.288.2 är utvecklat av ETA exklusivt till Longines.
Den där gillade jag skarpt! Mycket braNytt in! Candino från tidigt 80-tal i samma MRP SA-boett som bland andra Heuer och Sinn använde på den tiden! Supernöjd!
![]()
min är 41Dom där är riktigt snygga! Det får eventuellt bli "årets julklapp".Hur stor är den, 41 eller 43mm?