• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

7FFE73F1-8F3D-4272-A971-1F5FCC29CA83.jpeg
7FFE73F1-8F3D-4272-A971-1F5FCC29CA83.jpeg
Jag kan inte sätta fingret på vilket av de men urtavlan påminner starkt om min barndom, jäkla frän!

BED398F0-9A1F-48E5-B73C-A5F51A22B494.jpeg
B2FE9FD5-2800-4A9A-9920-64CA9D579FBB.jpeg
Jamen visst är det så. Om jag minns rätt kom brick-tavlan 1983. Några år tidigare spelade jag pong:) spelplanen var en genomskinlig film man tryckte fast på tjock-tvn

Någon här inne som vet något om Universal Geneve cal1-43, typ när den tillverkades? Hade UG något med ETAs BETA-projekt att göra?

Någon här inne som vet något om Universal Geneve cal1-43, typ när den tillverkades? Hade UG något med ETAs BETA-projekt att göra?
ETA hade väl inget med Beta att göra eller?
Jag tror att @Rozzy har bra koll på UG...
Tror inte UG var inblandade i Beta projektet (dock tjugo andra tillverkare från Omega, Patek, JLC, Tissot mf). UG köpte i stället high grade verk från Bulova som jag läst mig till.

Här en kool Beta 21, en Patek Philippe jag klämde på och blev erbjuden att köpa för ett bra pris när jag var i New York för ett par veckor sedan
5A03621E-BF4B-4BBD-854D-F81D9127D655.jpeg

ETA hade väl inget med Beta att göra eller?

Tror inte UG var inblandade i Beta projektet (dock tjugo andra tillverkare från Omega, Patek, JLC, Tissot mf). UG köpte i stället high grade verk från Bulova som jag läst mig till.

Här en kool Beta 21, en Patek Philippe jag klämde på och blev erbjuden att köpa för ett bra pris när jag var i New York för ett par veckor sedan
5A03621E-BF4B-4BBD-854D-F81D9127D655.jpeg

Centre Electronic Horologer som tog fram Beta drevs väl av ESA som nu heter ETA med hjälp av finansiering av en himla massa klockfabrikörer?

Patten var ju hur tuff som helst, hade passat fint i min samling ;)

EDIT: Ah, ETA tog inte över ESA förrens 1979 :D Men jag ändrar frågan till om UG hade något med ESAs Beta-projekt att göra ;)

Centre Electronic Horologer som tog fram Beta drevs väl av ESA som nu heter ETA med hjälp av finansiering av en himla massa klockfabrikörer?

Patten var ju hur tuff som helst, hade passat fint i min samling ;)

EDIT: Ah, ETA tog inte över ESA förrens 1979 :D Men jag ändrar frågan till om UG hade något med ESAs Beta-projekt att göra ;)
Som jag skrev ovan, jag tror inte det då de köpte sina verk från Bulova.

F775693A-E416-4CA6-9A45-1ACD8F36ABE9.jpeg

Denna har legat och lurat i bakhuvudet ända sedan den släpptes. Longines Conquest V.H.P
Det som lockade var givetvis att det är en HAQ med evighetskalender. 5 års batteri tid och möjlighet att sätta klockan i energisparläge. Genom att dra ut kronan och snurra kronan fort åt endera hållet snabbställer man timvisaren en timme i taget. Vrid kronan långsamt och minutvisaren blir ställbar. Under tiden ställer sig sekundvisaren kl12 och väntar på att synkas genom att tycka in kronan igen. Gör man manövern "snabbt" så går sekundvisaren till den position den borde kommit till från att kronan drogs ut. Väntar man en minut så startar den ifrån kl12 när kronan trycks in. HAQ i detta fall är 5spy. Den har lite andra features som man antagligen inte kommer märka av speciellt ofta, som automatisk visar justering om klockan utsätts för ett slag, nollställning av visarna om den utsätts för kraftig magnetism. Det termokompenserade urverket L.288.2 är utvecklat av ETA exklusivt till Longines.

Senast ändrad:

Denna har legat och lurat i bakhuvudet ända sedan den släpptes. Longines Conquest V.H.P
Det som lockade var givetvis att det är en HAQ med evighetskalender. 5 års batteri tid och möjlighet att sätta klockan i energisparläge. Genom att dra ut kronan och snurra kronan fort åt endera hållet snabbställer man timvisaren en timme i taget. Vrid kronan långsamt och minutvisaren blir ställbar. Under tiden ställer sig sekundvisaren kl12 och väntar på att synkas genom att tycka in kronan igen. Gör man manövern "snabbt" så går sekundvisaren till den position den borde kommit till från att kronan drogs ut. Väntar man en minut så startar den ifrån kl12 när kronan trycks in. HAQ i detta fall är 5spy. Den har lite andra features som man antagligen inte kommer märka av speciellt ofta, som automatisk visar justering om klockan utsätts för ett slag, nollställning av visarna om den utsätts för kraftig magnetism. Det termokompenserade urverket L.288.2 är utvecklat av ETA exklusivt till Longines.
Grattis, ruskigt coola dom där. Ligger och lurar i bakhuvudet på mig också var och varannan vecka :)

Har haft två mekaniska klockor senaste månaderna och har funnit det irriterande att behöva "passa" dem och att behöva dra upp dem/korrigera datum etc på nytt när de dör. Har kört på en g-shock senaste tiden och jag älskar quartz så mycket att jag nyss köpt en seiko tuna. Har redan börjat kika på vad mer det finns för roliga quartz därute.

Hittade den här på vinden för ett tag sen, fick mig tid att få batteriet bytt så här lagom in på semestern. Har ingen direkt info om den mer än att kronografen fixar tidtagning ner till en tjugondel av sekunden. Köpte den för säkerligen 5 år sen enbart för utseendet och tycker den fortfarande ser lite halvrolig ut stealth style :)
94D3162B-25E2-4CBF-827A-FF5E2A8C5C16.jpeg
FA0E781D-42BD-4B74-AA9A-F23FBF11A99A.jpeg
0D574351-C0BD-4A52-B685-595FC4594909.jpeg

FA2CEA11-B0FC-4659-8F67-A6B431B4285C.jpeg

Dubbelpostar denna ifrån Longines tråden eftersom jag är så nöjd med just dessa ur. Seiko Astron är åter i min ägo efter besök nr 3 hos Astronavdelningen i Holland. Nu uppför den sig som förväntat, Halleluja! En för många ganska rejäl pjäs på sina 45mm, men som tackvare titan och ett lug to lug mått på ca 50 glöms bort när den är på. I mitten, den 38,5mm x 6mm moderna och tunna storleken på Lagrande presence, som sedan februari inte tappat en för ögat mätbar sekund. Caliber L157 motsvars av ETA 255.112. Urverket är 1.95mm tjockt med 6juveler och är mig veterligen inte termokompenserat, men lyckas än så länge prestera långt bättre än kvarts cosc. Sist nyförvärvet som agerar edc. En riktigt trevlig klocka med små roliga detaljer jag upptäckt medans jag burit den. Tackvare det modesta inköpspriset har den alla förutsättningar att bli en evig keeper.

Dom där är riktigt snygga! Det får eventuellt bli "årets julklapp". :) Hur stor är den, 41 eller 43mm?

Tillbaka
Topp