• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Biffen och bananen
IMG_20180821_115329.jpg
casion med gröna detaljer är riktigt trevlig!

Att gradera tätheten efter hur man klär klockan verkar rätt stört men..
Då borde väl den här också var 5bar
8E7EFB3E-A954-480C-A92B-A4456B99E283.jpeg

vilket den inte är
Nej, jag finner inte heller logik i det, men finner inget annat svar heller :confused:. När man tittar på de andra i samma serie (meister mega) är det bara den med länk och glasbaksida som har 5bar. Dom ser identiska ut och har egentligen bara en skillnad, glasbaksidan och dimensionerna, 38,4/8,9 utan glasbaksida - 38,4/9,1 med.

55B3B33E-1C8B-4CEA-A75D-33BC7A96BEDD.jpeg
E021B5FF-9BAC-41C3-BA1A-30C115A9376F.jpeg
Tidigt igår morse satt jag och läste Junghans-inläggen ovan........ Den finns ned glasbaksida! Jag älskar glasbaksida på quartzare! Hur som helst, idag dök den upp! Måste vara rekordartad leveranstid, 36 timmar från England.... Junghans Meister Mega.

Senast ändrad:
En ny Tissot Visodate verkar komma ... "Tissot 1957" Denna gången i "heritage" tappning med ´50tals design som inspiration och med kvartsverk f06.111.
Tissot-Heritage-Visodate-Quartz-Collection-now-available-at-Marina-Bay-Sands-2.jpg

Tyckte mig se att klockia.se 2895kr för den på bilden och 3495 för en kopparöverdragen modell.
Har sett olika uppgifter om storleken, 39 eller 40 och 10 eller 11. Hur som helst tycker jag bilderna ser trevliga ut, och en riktigt prisvärd
"heritage2 klocka med både urverket och designen.
T118.410.36.057.00.jpg.png

Hur snygg koppar/brons varianten är får man väl se när den kommer.
T118.410.36.277.01.jpg.png

Samma dimensioner och i Rosé. Verkar riktad till den kvinnliga kundgruppen, men med ett mörkare band är det ju snyggt med rosé ...

Nya GS-kvartsarna måste in i den här tråden!

Grand-Seiko-GMT-Quartz.jpg

Enligt bildordningen ovan – SBGN005, SBGN001 (limiterad till 800 exemplar) och SBGN003. Grand Seikos första quartzverk med GMT-funktion, ±5 sekunder per år för SBGN001 och ±10 sekunder per år för SBGN003/005. 39mm i diameter och 12mm i tjocklek.

Nya GS-kvartsarna måste in i den här tråden!

Grand-Seiko-GMT-Quartz.jpg

Enligt bildordningen ovan – SBGN005, SBGN001 (limiterad till 800 exemplar) och SBGN003. Grand Seikos första quartzverk med GMT-funktion, ±5 sekunder per år för SBGN001 och ±10 sekunder per år för SBGN003/005. 39mm i diameter och 12mm i tjocklek.

SBGN005 var ju riktigt bra! Vad kommer de att lista? 30k?

En ny Tissot Visodate verkar komma ... "Tissot 1957" Denna gången i "heritage" tappning med ´50tals design som inspiration och med kvartsverk f06.111.
Tissot-Heritage-Visodate-Quartz-Collection-now-available-at-Marina-Bay-Sands-2.jpg

Tyckte mig se att klockia.se 2895kr för den på bilden och 3495 för en kopparöverdragen modell.
Har sett olika uppgifter om storleken, 39 eller 40 och 10 eller 11. Hur som helst tycker jag bilderna ser trevliga ut, och en riktigt prisvärd
"heritage2 klocka med både urverket och designen.
T118.410.36.057.00.jpg.png

Hur snygg koppar/brons varianten är får man väl se när den kommer.
T118.410.36.277.01.jpg.png

Samma dimensioner och i Rosé. Verkar riktad till den kvinnliga kundgruppen, men med ett mörkare band är det ju snyggt med rosé ...
Teckensnittet är alldeles för tjockt tycker jag, det ser lite fånigt ut. 39-40mm för en dressklocka är för stort men hade de släppt den i 36-38mm så...

Teckensnittet är alldeles för tjockt tycker jag, det ser lite fånigt ut. 39-40mm för en dressklocka är för stort men hade de släppt den i 36-38mm så...
Jag kan hålla med om typsnittet på "Visodate" men annars är det harmoni i designen. Skulle snarare säga "vardags/allroundklocka" och till det är måtten perfekta. Vad kör du för dressklocka?

Jag kan hålla med om typsnittet på "Visodate" men annars är det harmoni i designen. Skulle snarare säga "vardags/allroundklocka" och till det är måtten perfekta. Vad kör du för dressklocka?
När det gäller typsnittet så tycker jag att Tissot är för fett, det hade gärna fått vara lite mer elegant. Själv kör jag bara vintage när det kommer till dressur och jag gillar 50-talare i storleksordningen 34-36mm. Om det ska vara en heritage med 50-talsdesign så är ju 39-40 rätt stort.

När det gäller typsnittet så tycker jag att Tissot är för fett, det hade gärna fått vara lite mer elegant. Själv kör jag bara vintage när det kommer till dressur och jag gillar 50-talare i storleksordningen 34-36mm. Om det ska vara en heritage med 50-talsdesign så är ju 39-40 rätt stort.
Ja, loggan är lite fetare än den som var 1957, men det är ju den dom valt att återuppliva även på all de andra heritagemodeller dom släppt på sistone. Så den är inte unik för denna modell.
Personligen föredrar jag en homage eller heritage med moderna element över en ren kopia (re-issue) ifrån tiden designen togs ifrån. Safirglas, modernare storlek, uppdaterat urverk osv. Longines gjorde ju sin Heritage Conquest i 35mm och med plexi samtidigt som dom gjorde en i 40mm med safirglas. Båda är fina, men jag föredrar den större med safirglas.

Tillbaka
Topp