• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Quartz ute på tur i fjällen 🏔
3467604D-3745-4D72-8DD7-2E06F59D4B43.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
OT avseende just Quarts men på förekommen anledning... Är det någon här som vet om max storlek för bilder ändrats i forumet sista tiden? Jag får hela tiden meddelande om att "bilden är för stor" när jag skall lägga till en bild till en post.
 

Korvid

Omega
Varför detta krångel med fjädrar och saker som snurrar när det finns quartz? Varför inte bara köpa en quartz? Låt mig raljera, förlåt om detta är en tröttsam diskussion. Det kommer en fråga längst ner.

Jag har tagit mig igenom ett tiotal mekaniska klockor och jag lockas något oerhört av att det ska var små saker som snurrar inuti en klocka. Quartz känns så livlöst. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite fånig. Varför krångla till det med en klocka som är dyrare, tjockare, håller tiden sämre och antagligen är dyrare att äga?

Jag har annars spenderat mer tid med köksknivar. Inom den hobbyn så finns det liknande skämt när det handlar om hur rosttrög en kniv är. En rosttrög kniv är praktisk på de flesta sätt. Men en kniv som är mer reaktiv kan få en fin patina när man använder den. Det finns dock vissa nackdelar med rosttrögt, tex kromrost. Men många entusiaster kan ändå skämta om att vi är ganska fåniga. Här är ett sånt exempel från u/marine775 och r/chefknifememes.

o0c1xgbb1q581.png


För att komma till skott. Jag botaniserar bland olika Grand Seiko klockor och det är där hjärtat ligger. Jag kollar på springdrive, automatiska, eller såna där man snurrar kronan med borrmaskin. Men så sneglar jag på quartzklockorna från Grand Seiko och känner rent logiskt att jag borde titta mer på quartz. Jag undrar därför två saker.

*Borde jag titta mer på quartz?
*Vad kostar mest att äga över tid?

P.S. Förlåt om det är ett uttjatat ämne. Jag svarar gärna på gamla återkommande frågor om kockknivar som straff för mitt inlägg.

P.P.S. Ja, det blev två frågor. Jag ställer mig i skamvrån.

P.P.P.S. Inlägget blev flyttat till denna tråd. Jag har sett att trådstart förbjuder diskussion om quartz vs automatisk. Inte min mening att röra upp ännu fler känslor.
 

HSK

Patek
2-Faktor
*Borde jag titta mer på quartz?
*Vad kostar mest att äga över tid?
Ja, om du känner att du tilltalas av quartz så bör du givetvis titta närmare på det. Det finns egentligen inga som helst nackdelar bortsett från ett tyvärr smalare utbud. Kostmadsmässigt är det utan tvekan billigast med quartz där den enda kostnaden är ett batteribyte a 150kr med några års mellanrum jämfört med en standardservice på ett automatiskt urverk som visserligen krävs mer sällan men kostar 3-4k och uppåt (ibland låååångt uppåt).

Under hela quartzklockans livslängd har du nog lagt en bråkdel av vad en enda service av ett mekaniskt urverk kostar.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Varför detta krångel med fjädrar och saker som snurrar när det finns quartz? Varför inte bara köpa en quartz? Låt mig raljera, förlåt om detta är en tröttsam diskussion. Det kommer en fråga längst ner.

Jag har tagit mig igenom ett tiotal mekaniska klockor och jag lockas något oerhört av att det ska var små saker som snurrar inuti en klocka. Quartz känns så livlöst. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite fånig. Varför krångla till det med en klocka som är dyrare, tjockare, håller tiden sämre och antagligen är dyrare att äga?

Jag har annars spenderat mer tid med köksknivar. Inom den hobbyn så finns det liknande skämt när det handlar om hur rosttrög en kniv är. En rosttrög kniv är praktisk på de flesta sätt. Men en kniv som är mer reaktiv kan få en fin patina när man använder den. Det finns dock vissa nackdelar med rosttrögt, tex kromrost. Men många entusiaster kan ändå skämta om att vi är ganska fåniga. Här är ett sånt exempel från u/marine775 och r/chefknifememes.

o0c1xgbb1q581.png


För att komma till skott. Jag botaniserar bland olika Grand Seiko klockor och det är där hjärtat ligger. Jag kollar på springdrive, automatiska, eller såna där man snurrar kronan med borrmaskin. Men så sneglar jag på quartzklockorna från Grand Seiko och känner rent logiskt att jag borde titta mer på quartz. Jag undrar därför två saker.

*Borde jag titta mer på quartz?
*Vad kostar mest att äga över tid?

P.S. Förlåt om det är ett uttjatat ämne. Jag svarar gärna på gamla återkommande frågor om kockknivar som straff för mitt inlägg.

P.P.S. Ja, det blev två frågor. Jag ställer mig i skamvrån.

P.P.P.S. Inlägget blev flyttat till denna tråd. Jag har sett att trådstart förbjuder diskussion om quartz vs automatisk. Inte min mening att röra upp ännu fler känslor.

Intressant ämne. Jag har tidigare tagit upp det faktumet att rent praktiskt är ju quartz det bästa alternativet. Och då helst med ljusladdning av batteriet. Kan väl inte vara mer underhållsfritt tänker jag.
Bortsett från de saker du nämnde om mekaniska klockor är de dessutom mindre tåliga och kan lättare gå sönder om man t.ex. tappar dem i golvet.
Så om man tänker rent praktiskt så är quartz att föredra. Bortsett från mina G-shocks så är de flesta av mina klockor mekaniska(automater).
Men det är något speciellt med en klocka som drivs av en avancerad mekanik. Men jag har några quartzklockor också, och alla utom två är ljusladdade.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Intressant ämne. Jag har tidigare tagit upp det faktumet att rent praktiskt är ju quartz det bästa alternativet. Och då helst med ljusladdning av batteriet. Kan väl inte vara mer underhållsfritt tänker jag.
Bortsett från de saker du nämnde om mekaniska klockor är de dessutom mindre tåliga och kan lättare gå sönder om man t.ex. tappar dem i golvet.
Så om man tänker rent praktiskt så är quartz att föredra. Bortsett från mina G-shocks så är de flesta av mina klockor mekaniska(automater).
Det är något speciellt med en klocka som drivs av en avancerad mekanik. Men jag har några quartzklockor också, och alla utom två är ljusladdade.
För min del är det mest utbudet som styr och hade allt jag ville ha funnits som quartz så hade samlingen varit 100% quartz. Visst kan det vara lite småmysigt med svepande sekundvisare men taskig gångavvikelse, dyrare underhållskostnader och att behöva ställa tid och datum varenda gång man vill använda dem? Nej, tack. :stop:
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Varför detta krångel med fjädrar och saker som snurrar när det finns quartz? Varför inte bara köpa en quartz? Låt mig raljera, förlåt om detta är en tröttsam diskussion. Det kommer en fråga längst ner.

Jag har tagit mig igenom ett tiotal mekaniska klockor och jag lockas något oerhört av att det ska var små saker som snurrar inuti en klocka. Quartz känns så livlöst. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite fånig. Varför krångla till det med en klocka som är dyrare, tjockare, håller tiden sämre och antagligen är dyrare att äga?

Jag har annars spenderat mer tid med köksknivar. Inom den hobbyn så finns det liknande skämt när det handlar om hur rosttrög en kniv är. En rosttrög kniv är praktisk på de flesta sätt. Men en kniv som är mer reaktiv kan få en fin patina när man använder den. Det finns dock vissa nackdelar med rosttrögt, tex kromrost. Men många entusiaster kan ändå skämta om att vi är ganska fåniga. Här är ett sånt exempel från u/marine775 och r/chefknifememes.

o0c1xgbb1q581.png


För att komma till skott. Jag botaniserar bland olika Grand Seiko klockor och det är där hjärtat ligger. Jag kollar på springdrive, automatiska, eller såna där man snurrar kronan med borrmaskin. Men så sneglar jag på quartzklockorna från Grand Seiko och känner rent logiskt att jag borde titta mer på quartz. Jag undrar därför två saker.

*Borde jag titta mer på quartz?
*Vad kostar mest att äga över tid?

P.S. Förlåt om det är ett uttjatat ämne. Jag svarar gärna på gamla återkommande frågor om kockknivar som straff för mitt inlägg.

P.P.S. Ja, det blev två frågor. Jag ställer mig i skamvrån.

P.P.P.S. Inlägget blev flyttat till denna tråd. Jag har sett att trådstart förbjuder diskussion om quartz vs automatisk. Inte min mening att röra upp ännu fler känslor.
I denna tråd lär du få biased svar, men det finns nog ingen logisk, praktisk, kostnadsmässig fördel med automat förutom prestige, visst utbudet är mindre, men finns nog med kvarts så räcker till och blir över, från low to high end….Kvarts rules…
 

Korvid

Omega
Intressant ämne. Jag har tidigare tagit upp det faktumet att rent praktiskt är ju quartz det bästa alternativet. Och då helst med ljusladdning av batteriet. Kan väl inte vara mer underhållsfritt tänker jag.
Bortsett från de saker du nämnde om mekaniska klockor är de dessutom mindre tåliga och kan lättare gå sönder om man t.ex. tappar dem i golvet.
Så om man tänker rent praktiskt så är quartz att föredra. Bortsett från mina G-shocks så är de flesta av mina klockor mekaniska(automater).
Men det är något speciellt med en klocka som drivs av en avancerad mekanik. Men jag har några quartzklockor också, och alla utom två är ljusladdade.
Många här ekar mina tankar. Och som du säger är mekaniska även ömtåligare. Jag har en ganska konstig tanke att det om 50 år kanske är lättare att laga en mekanisk klocka, men det är ju sjukt långsökt.

Förstår precis vad du menar med fascinationen över att det är saker som snurrar och rör sig som tilltalar. Ska dock ta en närmare fundering på detta. Kanske behålla min vintage GS och överväga något nyare i quartz?

Är även såld på tunna klockor och då blir det mer eller mindre mekaniskt vs quartz. Men utbudet av riktigt tunna mekaniska är inte stort, iaf inte i min budget.
 

Psykel

Patek
Kanske man kan grovt generalisera det som:

Quartz: för vanligt folk
Mekaniska: för klocknördar.
Finns gott om klocknördar i den här tråden. Visst är quartz för "vanligt folk", men då snackar vi DW, Gant osv. Tror inte att det är så mycket "vanligt folk" som exempelvis köper en GS quartz.
Dessutom är det nog väldigt mycket "vanligt folk" som köper mekaniska klockor för att dom hört att "det ska man ha". Tänk på alla som inte direkt är klockintresserade som bär Rolex, till exempel.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Finns gott om klocknördar i den här tråden. Visst är quartz för "vanligt folk", men då snackar vi DW, Gant osv. Tror inte att det är så mycket "vanligt folk" som exempelvis köper en GS quartz.
Dessutom är det nog väldigt mycket "vanligt folk" som köper mekaniska klockor för att dom hört att "det ska man ha". Tänk på alla som inte direkt är klockintresserade som bär Rolex, till exempel.

Japp, men jag skrev om man GROVT generaliserar...😏
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Varför detta krångel med fjädrar och saker som snurrar när det finns quartz? Varför inte bara köpa en quartz? Låt mig raljera, förlåt om detta är en tröttsam diskussion. Det kommer en fråga längst ner.

Jag har tagit mig igenom ett tiotal mekaniska klockor och jag lockas något oerhört av att det ska var små saker som snurrar inuti en klocka. Quartz känns så livlöst. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite fånig. Varför krångla till det med en klocka som är dyrare, tjockare, håller tiden sämre och antagligen är dyrare att äga?

Jag har annars spenderat mer tid med köksknivar. Inom den hobbyn så finns det liknande skämt när det handlar om hur rosttrög en kniv är. En rosttrög kniv är praktisk på de flesta sätt. Men en kniv som är mer reaktiv kan få en fin patina när man använder den. Det finns dock vissa nackdelar med rosttrögt, tex kromrost. Men många entusiaster kan ändå skämta om att vi är ganska fåniga. Här är ett sånt exempel från u/marine775 och r/chefknifememes.

o0c1xgbb1q581.png


För att komma till skott. Jag botaniserar bland olika Grand Seiko klockor och det är där hjärtat ligger. Jag kollar på springdrive, automatiska, eller såna där man snurrar kronan med borrmaskin. Men så sneglar jag på quartzklockorna från Grand Seiko och känner rent logiskt att jag borde titta mer på quartz. Jag undrar därför två saker.

*Borde jag titta mer på quartz?
*Vad kostar mest att äga över tid?

P.S. Förlåt om det är ett uttjatat ämne. Jag svarar gärna på gamla återkommande frågor om kockknivar som straff för mitt inlägg.

P.P.S. Ja, det blev två frågor. Jag ställer mig i skamvrån.

P.P.P.S. Inlägget blev flyttat till denna tråd. Jag har sett att trådstart förbjuder diskussion om quartz vs automatisk. Inte min mening att röra upp ännu fler känslor.
Beror på kontext tycker jag. En hyperdyr lyxklocka som anspelar på gamla traditioner och hantverk med kvarts? Nja, kanske inte då. En Marathon militärklocka med kvarts? Jajemän. En sylvass GS med kvarts som går nån halv sekund fel på 10 år eller vad det nu är? Kanon.
 

Narnia

Omega
Hej!

Jag har börjat kika på nästa klocka i samlingen, och det verkar bli en Cartier, som det känns just nu. Ruskigt svag för deras eleganta och tidlösa modeller.

Men med det sagt, de kostar ju en del och innan jag slantar upp för - vad det verkar - ett quartz-ur skulle jag behöva er hjälp att räta ut ett par frågetecken:

- hur står sig Cartiers quartz mot övriga (seriösa) klockmakare? Jag antar att Grand Seiko har top-of-the-line-quartz – är Cartier i paritet? Eller är det en DW-i lyxförpackning?

- hur håller sig quartz-ur över tid? En mekanisk klocka kan man ju byta ut någon av de miljarder kugghjulen om/när det krånglar - gäller samma för quartz, eller blir kretskortet skit efter 50 år så att det bara är att kasta i papperskorgen?

- behöver quartz-ur service på något ytterligare sätt utöver batteribyte?

Tack för mig!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Jag har börjat kika på nästa klocka i samlingen, och det verkar bli en Cartier, som det känns just nu. Ruskigt svag för deras eleganta och tidlösa modeller.

Men med det sagt, de kostar ju en del och innan jag slantar upp för - vad det verkar - ett quartz-ur skulle jag behöva er hjälp att räta ut ett par frågetecken:

- hur står sig Cartiers quartz mot övriga (seriösa) klockmakare? Jag antar att Grand Seiko har top-of-the-line-quartz – är Cartier i paritet? Eller är det en DW-i lyxförpackning?

- hur håller sig quartz-ur över tid? En mekanisk klocka kan man ju byta ut någon av de miljarder kugghjulen om/när det krånglar - gäller samma för quartz, eller blir kretskortet skit efter 50 år så att det bara är att kasta i papperskorgen?

- behöver quartz-ur service på något ytterligare sätt utöver batteribyte?

Tack för mig!
Cartier har tillverkat klockor i snart 120 år så om inte det är ett seriöst klockmärke så vet jag inte vilket märke som skulle vara det. Om deras kvartsverk är lika bra som GS vågar jag inte svara på men det är inhouse och absolut inte något DW-skräp från Kina. När det gäller service så går det absolut att serva dem men det beror såklart vilket urverk det är, de har många olika sorter, så om de har reservdelar till alla varianter vågar jag inte svara på men vill du vara säker så kolla det (eller fråga i Cartier-tråden). I värsta fall så får du skicka klockan till Cartier som kan hjälpa dig med det om det inte går att fixa lokalt. Ett kvartsur behöver också service men de brukar gå betydligt mycket längre än mekaniska verk innan behovet uppstår och de flesta servar nog inte förrän det faktiskt går sönder (om det ens gör det). Går kretskortet sönder så går det sannolikt inte att laga men det brukar gå att byta.
 

Narnia

Omega
Cartier har tillverkat klockor i snart 120 år så om inte det är ett seriöst klockmärke så vet jag inte vilket märke som skulle vara det. Om deras kvartsverk är lika bra som GS vågar jag inte svara på men det är inhouse och absolut inte något DW-skräp från Kina. När det gäller service så går det absolut att serva dem men det beror såklart vilket urverk det är, de har många olika sorter, så om de har reservdelar till alla varianter vågar jag inte svara på men vill du vara säker så kolla det (eller fråga i Cartier-tråden). I värsta fall så får du skicka klockan till Cartier som kan hjälpa dig med det om det inte går att fixa lokalt. Ett kvartsur behöver också service men de brukar gå betydligt mycket längre än mekaniska verk innan behovet uppstår och de flesta servar nog inte förrän det faktiskt går sönder (om det ens gör det). Går kretskortet sönder så går det sannolikt inte att laga men det brukar gå att byta.
Tack! Bra vägledande svar, jag ska luska vidare i Cartier-tråden!
 

Psykel

Patek
Hej!

Jag har börjat kika på nästa klocka i samlingen, och det verkar bli en Cartier, som det känns just nu. Ruskigt svag för deras eleganta och tidlösa modeller.

Men med det sagt, de kostar ju en del och innan jag slantar upp för - vad det verkar - ett quartz-ur skulle jag behöva er hjälp att räta ut ett par frågetecken:

- hur står sig Cartiers quartz mot övriga (seriösa) klockmakare? Jag antar att Grand Seiko har top-of-the-line-quartz – är Cartier i paritet? Eller är det en DW-i lyxförpackning?

- hur håller sig quartz-ur över tid? En mekanisk klocka kan man ju byta ut någon av de miljarder kugghjulen om/när det krånglar - gäller samma för quartz, eller blir kretskortet skit efter 50 år så att det bara är att kasta i papperskorgen?

- behöver quartz-ur service på något ytterligare sätt utöver batteribyte?

Tack för mig!
Det visuella talar nog en del för kvalitén. Här har du Cartier cal. 157, som sitter i exempelvis Tank Must (misstänker att det kan vara den du sneglar på).
cartier-caliber-157-quartz-movement.jpg

Här är ett Grand Seiko 9F-verk, som förmodligen är världens bästa quartzverk och ett antal steg upp från Cartier:
Seiko-Quartz-Caliber-9F62.jpg

Det här Miyota-verket sitter i DW:
HTB1OwhwQXXXXXbdapXXq6xXFXXXI.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det visuella talar nog en del för kvalitén. Här har du Cartier cal. 157, som sitter i exempelvis Tank Must (misstänker att det kan vara den du sneglar på).
cartier-caliber-157-quartz-movement.jpg

Här är ett Grand Seiko 9F-verk, som förmodligen är världens bästa quartzverk och ett antal steg upp från Cartier:
Seiko-Quartz-Caliber-9F62.jpg

Det här Miyota-verket sitter i DW:
HTB1OwhwQXXXXXbdapXXq6xXFXXXI.jpg
Det där GS-verket alltså... 🤤
 

Narnia

Omega
Det visuella talar nog en del för kvalitén. Här har du Cartier cal. 157, som sitter i exempelvis Tank Must (misstänker att det kan vara den du sneglar på).
cartier-caliber-157-quartz-movement.jpg

Här är ett Grand Seiko 9F-verk, som förmodligen är världens bästa quartzverk och ett antal steg upp från Cartier:
Seiko-Quartz-Caliber-9F62.jpg

Det här Miyota-verket sitter i DW:
HTB1OwhwQXXXXXbdapXXq6xXFXXXI.jpg
Nääämen lägg av vad läckert GS-verket är. Kanske spelar kvaliten på de två fotona en liten roll, eventuellt. DW-verket kan vi bara scrolla förbi!

Men ja, nästan rätt ang modellen - jag funderar på Cartier Santos i mediumstorleken, som verkar vara en batteridriven rackare. Men de lär gissningsvis inte vara speciellt annorlunda från varandra.
 

Urtyp

Audemars
Här är ett Grand Seiko 9F-verk, som förmodligen är världens bästa quartzverk och ett antal steg upp från Cartier:
Seiko-Quartz-Caliber-9F62.jpg
Jag har aldrig riktigt förstått hypen kring dessa verk. Jämför man med tex caliber L288.2 från Longines som sitter i deras VHP serie (baserat på ETA E56.111 tror jag) är det ju inte mycket att hänga i julgranen. Dubbelt så dålig tidshållning, ett datum som slår om lite när det känner för det osv. Men det är klart gillar man lite fancy guldfärg och slipningar som aldrig syns för någon annan än den stackaren som ska byta batteriet så är den väl ok.

OBS! Ovan text ska inte tas på allt för stort allvar 😉😏✨
 
Topp